Gå til innhold

oppgitt over barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnet mitt har astma og skal ikke være ute i kaldere vær enn cirka 10 minus. Men barnehagen bryr seg ofte ikke om dette og gang på gang så oppdager jeg at hun er ute/har vært ute i -16 og helt ned til -20. Og selvfølgelig blir hun jo sjuk av det. Jeg blir så sint og lei meg, stakkars ungen min har jo vært sjuk omtrent konstant i hele fjor høst og vinter og det samme denne vinteren. Når jeg tar det opp med dem så får jeg som regel en av disse tre svarene:

1: De har ikke merket noenting på henne så det har gått så bra i dag.

-Ja, jeg vet det. Man merker ikke noe særlig på henne akkurat der og da. Men det hadde vært fint om de kunne ta turen hjem til oss og se hvordan hun har det om kvelden og natta etter å vært ute i -17 grader.

2: "Å, var det såå kaldt i dag da? Trodde ikke det var så kaldt og hjemme hos meg var det bare....."

-Kan de ikke sjekke gradestokken før de går ut? Og det spiller ikke noen rolle hvor mange grader det var hjemme hos de ansatte som bor 1/2 time unna barnehagen. Det som er vitkig er hvor kaldt det er der barna skal leke!

3: Hvis hun er for syk til å være ute så har hun ikke noe i barnehagen å gjøre.

-Ja, jeg vet at det vanligvis er regelen. Men hun har astma som utløses/forverres av kulde og infeksjoner. Det er kronisk og jeg kan ikke ha henne hjemme hver eneste dag det er kaldere enn -10 til -12 grader.

Dere andre med astmabarn (kuldeforverret) hvordan gjøres dette i deres barnehage? Jeg blir så fortvilet her. Jeg har til og med forsøkt å la være å sende med henne utedressen de dagene det definitivt er for kaldt til at hun kan være ute. Men da har de prestert å ta på henne en lånedress som er en tynn høstdress. Så da blir hun i hvertfall sjuk...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få legen til å lage ett skriv du kan gi til både leder og ansatte. Kanskje til og med legen kan ringe styrer.

Skrevet

hvis du får legeerklæring fra legen så skal ikke det være noe problem. det er ikke noe problem i den bhg jeg jobber.

Skrevet

de har fått brev fra legen hvor det står samt nøyaktig instruksjoner ang medisineringen. Men de følger det ikke...

Skrevet

uansett astma eller ikke, dere kan faktisk ikke forvente at hele avdelingen skal rette seg etter hennes behov (altså være inne) eller at de har en ekstra ansatt som kan være inne alene sammen med henne.

Enten må dere finne tiltak som gjør at hun kan følge opplegget til de andre (f.eks bruke jonasmaske ute?) ellers må det søkes om ekstra ressurser til henne basert på legeerklæring.

Skrevet

Barnehagen passer faktisk ikke for alle barn og familier... kanskje dere må finne en privat ordning for deres barn? Det er veldig vanskelig for en barnehage å organisere rundt et barn når de har en stor barnegruppe og lite voksne.. Et astmabarn følger det ingen ressurser med... og hvordan skal da et barn okkupere en hel voksen og resten av de voksne må være med de resterende barna....?

Vel.. jeg skjønner din fortvilelse..men jeg skjønner også barnehagen.. og her har dere faktisk ikke fått til en god dialog... Du må be om et møte med ped.leder og styrer... legge frem saken på nytt, og høre hva de kan gjøre for deg og ditt barn, hva som er praktisk mulig... er veldig vanskelig om foreldre bare "krever"..uten å sjekke med barnehagen hva som er mulig...

Kanskje finnes det en barnehage som er mer tilrettelagt for sånne barn som ditt??

Lykke til!

Skrevet

Man kan faktisk kreve at ungen skal være inne dersom der er kaldere enn - 10. Det kan alle under 3 år også kreve. Har man dumme krav om - 5 så er det noe annet. De over 3 skal heller ikke være ute dersom det er kaldere enn - 15.

Hvor gammel er jenta de da? De skal ta hensyn. Dere har jo sikkert ekstra sykedager også, da må dere får enda flere da om det skal være sånn.

Skrevet

vi har forsøkt jonasmaske til henne men hun får helt panikk av å ha den på, spesielt når hun er ekstra tett. Gråter og kaver og det gjør det hele enda verre.Tror hun føler at det er vanskeligere å puste da. Jeg krever selvsagt ikke at hele avdelingen skal være inne, skjønt jeg tviler egentlig på at noen av barna har det så innmari kjekt ute når det er kaldere enn -15. Og det er liksom ikke bare snakk om en liten luftetur heller, de er ganske lenge ute og går ganske lange turer. Hva mener du jeg skal gjøre da anonym 21.39? Trodde astmabarn hadde krav på tilrettelegging i forhold til sykdommen sin jeg?. De kan jo tilpasse seg så mangt annet, så hvorfor ikke astmatiske barn?

Skrevet

Hvorfor i alle dager er de ute når det er så kaldt da. Man skal ikke det. Det er skadelig for lungene....

Og jo man skal ta hensyn til sånt. Ikke i en fam. bhg o.l Men i store barnehager skal ikke det være noe problem. Barnehagen må ikke ut når det er så kaldt.

Skrevet

Klart du kan kreve tilrettelegging! Jeg hadde tatt det opp med barnehagelederen (oppvekstkontoret) i kommuna.

Skrevet

Dere får flytte til Svalbard :-)

Vi bodde der oppe i 4 år, midtersten var plaga av astma her på fastlandet (hadde 4 lungebetennelser på 6 mndr), var veldig spente på hvordan det kom til å gå der oppe. Men vi har hatt en helt annen unge der oppe, knapt nok brukt medisin, har hatt behov for ventolin noen få ganger bare. Der er lufta så tørr at kulden ikke merkes på samme måte. Nå når vi har flytta ned så virker det som han har vokst av seg det aller aller meste, har bare hatt behov for ventolin når det har vært på det mest fuktige her.

Skrevet

HI her. Hun har akkurat bikket 3 år. I nærheten her vi bor finnes bare denne barnehagen samt en naturbarnehage som er ute så og si hele dagen, så dette er jo ikke noe alternativ. Kan jo ikke ta henne ut av barnehagen heller, hun trenger jo å omgås andre barn. Skjønt jeg har faktisk vurdert det og tenkt på dagmamma. Men fant da ut at hun ville måttet gå sammen med bare barn fra 10 mnd til 1,5 år og det er jo ikke så gunstig for en 3 åring. Ser det er delte meninger her, noen mener jeg bare må finne meg i at barnehagen ikke kan tilrettelegge for henne mens andre mener at det bare er å si fra at hun kan ikke være ute. I følge legen hennes så skal dette ikke være noe å diskutere engang, astmatiske småbarn skal ikke være ute når det er så kaldt. Punktum. Jeg ser problemet med at hun da vil legge beslag på en ansatt osv, men det må jo gå an å ordne det. Det er jo ikke for å være vrang akkurat da. Det er sikkert noen flere barn som ikke har så godt av å være ute i -15 og kaldere. Hvis en ansatt er inne med min samt 3-4 til da? bytte på litt hvem som er inne. Hallo, det er jo ikke snakk om for alltid da, men kanskje noen få uker til. Ja, vi har ekstra sykedager pga dette, men de blir jammen fort brukt opp.

Skrevet

Er det en kommunal barnahage så KAN du kreve tilrettelegging. Barnehagen skal være for alle. De burde ikke dra på tur i så kaldt vær. Hvor gamle er disse barna da?

Skrevet

de er fra 3-5 cirka på den avdelingen. Det er også en småbarnsavdeling hvor de yngre barna er. De er ikke så mye ute når det er så kaldt. Men der får hun ikke være pga de små sover når de store er ute.

Skrevet

I vår barnehage har de regel om at de uansett ikke går ut når det er kaldere enn -10. Dette gjelder i alle fall på småbarnsavd. Men jeg ser heller aldri de store ute når jeg leverer og henter guttene våre når det er så kaldt.

Husker også i fjor jul når det var ganske kaldt at jeg minte de på å ta på kuldekrem hvis de skulle ut. Da fikk jeg til svar at de nok ikke skulle ut i dag, for det var mange astmabarn i barnehagen disse dagene (i romjula er det så få barn at de slår sammen store- og småbarnsavd.). Så hos oss virker det som om det er en gjennomtenkt greie.

Dette må du nok ta opp med styrer. Syns det er uprofesjonelt av de å ikke ta hensyn til hennes diagnose. Syns de møter spesielt liten forståelse her. Som du sier, hun kan jo ikke være hjemme hver dag det er kaldere enn -10. Er det bare hun som har astma i hele barnehagen?

Skrevet

Tull og tøys!

Hvilken lov er dette liksom nedfelt i??

I vår barnehage er vi ute selv om det er kaldere enn minus 10. Her er det tørt og kaldt klima - stort sett mer enn minus 10 gjennom hele vinteren. Men vi er da ute allikevel!

Barnehage er faktisk frivillig, og man kan ikke kreve at en hel barnehage skal ta hensyn til ett barn.

Skrevet

Nei, man kan ikke KREVE tilrettelegging med mindre det følger med ressurser.

Men man kan spørre om det og be om en samtale for å ha en dialog om hva som er MULIG å få til.

Skrevet

Jeg har opplevd barn som ikke fikk ut om det var kaldere enn -2, det kunne vi ikke ta hensyn til. men -10 JA SELVFØLGELIG. Det må vi. Sånn er det bare. Og har de flere voksne, så kan man da fint være inne med noen av barna. Ikke noe bra den barnehagen der.

Hvordan følger de med kuldeskader osv når de er ute i -20.

Skrevet

Dette skal barnehagen følge:

Følgende retningslinjer kan være rimelige;

Det settes en grense på minus 10 grader for utelek, men det må tas hensyn til eventuell vind. Mange barnehager lar barna være ute ca. 1 1/2 time ved inntil 10 graders kulde, men tiden kortes ned til tre kvarter når det blåser mye.

Skrevet

Til opplysning så har foreldre som har barn med astma, krav på 15 dager ekstra hver i sykebarn dager, om dere får papir fra sykehuset om at barnet har en kronisk sykdom, det hjelper jo utrolig på, tenkte bare jeg skulle nevne det.

Og jo barnehagen skal holde astma barna inne, er vel noe alle førskolelærere vet??

Hilsen mamma til en gutt med astma, som er førskolelærer i tilegg !!

Ta det opp med styrer, og ta gjerne med skriv fra lege om du må, men for barnets ve og vel, skal man jo ikke holde de ut i kaldt vær ( - 10 og nedover), da det er absolutt det verste for et astmabarn, og kan føre til varig lungeskade! Man gir da ikke melk til de med allergi for det i barnehagen heller, eller nøtter til de som ikke tåler det????

Skrevet

"Og jo barnehagen skal holde astma barna inne, er vel noe alle førskolelærere vet"

Nei, jeg vet ikke det og jeg er førskolelærer:)

Henvisning til forskrift eller liknende?

Skrevet

Da har dere ikke gjort jobben deres førskolelærere. DER ER NOE ALLE SKAL VITE. Man skal da ikke utsette små lunger for sånt. De blir jo skadet for livet. Gjør jobben deres, eller finn dere noe annet å gjøre.

Skrevet

Nei!

Kulde er da ikke bare noe som går ann å beregne ved å se på gradestokken. Man må også se på luftfuktighet og ving - blant annet.

Her i kommunen finnes det ingen kuldegrenser - hverken for skole eller barnehage. Klimaet er tørt og store deler av vinteren er det langt mer enn 10 minusgrader.

"De fleste barnehager har nedre kuldegrense på minus 10 grader for leking utendørs. Lege Ørn Terje Foss påpeker derimot at friske barn som er kledd godt nok, tåler helt ned i 30 minus"

Dette er fra en artikkel om kulde som Klikk publiserte i fjor......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...