Gå til innhold

BACHELOROPPGAVE - SYKEPLEIE

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nå på mitt 3. og siste år på sykepleieutdanningen.

Jeg er også i gang med å skrive bacheloroppgave - MEN - jeg sliter med å lage meg en god problemstilling.

Det skal være sykepleierelatert og det skal handle om FATIGUE HOS KREFTPASIENTER SOM ER UNDER KREFTBEHANDLING.

Har prøvd meg på ulike problemstillinger selv, men blir aldri helt fornøyd...

F.eks:

"Hvordan kan sykepleiere være med på å forebygge fatigue hos kreftpasienter under kreftbehandling?"

Noen som kan hjelpe meg??

På forhånd - TAAAKK!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva må å vinkle det over på symptomlindring i forbindelse med fatigue?

Evt. bruk av verktøy for å kartlegge fatiguen? ESAS skjema?

Skrevet

Symptomlindring ja.

Planlegging av dagen og fysisk aktivitet hjelper, i følge forskning.

Jeg har på en måte svaret på hva som kan hjelpe fatiguepasienter, og hva som kan lindre, men sliter mer med å vinkle det til å bli en sykepleieoppgave. Føler på en måte at det blir et litt for "tynt" svar...

Sykepleierens jobb blir mer på det psykiske tenker jeg.

Her vil flere yrkesgrupper innenfor helsesektoren spille en stor rolle...

"Hvordan kan sykepleiere hjelpe fatiguepasienter under kreftbehandling til å mestre hverdagen?"

Her vil også svaret bli informasjon, informasjon, informasjon...

Føler jeg har kjørt meg litt fast...

Takk for svar :) Takknemlig for ideer ;)

Skrevet

Eller..

"Hvordan kan fatigue hos kreftpasienter under behandling, lindres?"

Hvis jeg skriver om de ulike rådene og god informasjon til pasientene - vil det være en god nok besvarelse?

Skrevet

Jeg synes ofte det er lettere å formulere problemstilling etter jeg har skrevet oppgave.. Må du levere problemstilling til godkjenning? Skal selv ta fatt på spl bachelorn nå, men har ikke funnet tema engang.. Tipper det blir noe innenfor kreftomsorg for min del også..

Skrevet

Jeg føler jeg må ha en problemstilling, sånn at jeg vet hva jeg skal lete etter og svare på...

Har selvfølgelig søkt etter artikler som omhandler fatigue. Finner mangemange om fatigue og aktivitet.

Men som sagt føler jeg at dette kan bli litt for "tynt"... Skjønner du hva jeg mener?

Fatigue får man om man vil det eller ikke... i alle fall de aller fleste som gjennomgår kreft eller kreftbehandling. Føler liksom ikke det er en typisk sykepleieoppgave.

Den viktigste oppgaven blir jo det å gi informasjon...

Skrevet

Hvordan forbedre hverdagen til pasienter, under kreftbehandling, som opplever fatigue?

Hvordan bidra med god sykepleie for å hjelpe pasienter som opplever fatigue under kreftbehandling?

Begge går jo på det samme,men for meg blir det mer riktig å fokusere på lindring enn forebygging, siden fatigue er så vanlig. Problemet med en oppgave er ofte at problemstillingen er for lite konkret, og det vanskeliggjør skrivingen. En konkret problemstilling kan være grei å skrive oppgave til. Min veileder var veldig streng på problemstillingen, og det hjalp veldig. Vi la opp kapitlene etter en pleieplan. Det fungerte veldig bra. (Den gang for mange år siden)

Skrevet

Som sagt, så synes jeg selv det ofte er mye enklere å formulere problemstilling etterhvert som oppgaven tar form.. På den måten ser du hvilke områder du belyser, og trenger ikke tvangsskrive om noe for å klare å holde deg til en gitt problemstilling.. Om oppgaven er tynn vil du jo også se etterhvert som du begynner å skrive, og ikke minst får veiledning.. Jeg skriver alltid etter tema, og velger problemstilling når jeg ser vinklingen min på slutten..

Skrevet

Ja, jeg ser hva du mener :)

I forbindelse med fatigue er det mange velmente tips og råd ute og går... og jeg kan jo helt sikkert skrive en ok oppgave utifra de rådene og tipsene.

:)

Akkurat nå er jeg bare veldig lei, og føler jeg sitter fast i en dypdyp grøft.

Igjen - takk for svar ;)

Skrevet

Takk for gode forslag til problemstilling :)

Enig med at lindring er et bedre ord å bruke enn forebygging. Men forebygging kan jo være så mangt. Det var min veileder som kom med dette forslaget om å ha med ordet "forebygging". Men jeg synes det blir vanskelig å skrive ut ifra det.

Så smart - det har jeg ikke tenkt på. Det å legge kapitlene etter en pleieplan :)

Skrevet

Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til at kreftpasienten mestrer fatigue?

Skrevet

Hvordan kan jeg som sykepleier bidra til at kreftpasienten mestrer fatigue?

Skrevet

Den var bra! Mestring faller alle lærere for! ;-)

Skrevet

Denne likte jeg!!

Her kan jeg skrive litt generelt om kreft (brystkreft er planen), kort om behandling, fatigue, råd og tips basert på forskning, sykepleiers rolle, sykepleieteori og mestring hos pasienten.

Har notert ned alle forslagene - TUSEN TAKK FOR HJELPEN!!

Skal ordne meg en veiledningstime med veilederen min og lufte forslagene for henne, så ser jeg hva jeg lander på :)

Skrevet

Ikke skriv om det overflødige før du evt trenger det. En slik oppgave trenger faktisk ikke inneholde så mye teori om kreft for eksempel. Men det kan være greit å ha med om en mangler stoff. Men jeg tror du har mer enn nok å ta av ellers. Det blir fort mye stoff, selv om det ser lite ut på forhånd. =)

Skrevet

Kommer ikke til å skrive en lang avhandling om kreft - tenkte bare å ta med litt kort om hva kreft er og litt statistikk :)

Ja, det har du sikkert rett i. Jeg ser det litt an hva jeg tar med og ikke!

:)

Nå er jeg litt lettere til sinns. Takket være dere ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...