Gå til innhold

Hva er det med små hunder og eiertrang?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten chihuahua gutt på snart et år. Har også en katt, og en annen hund jeg passer på ubestemt tid.

Den lille gutten min virker veldig sjalu. Med en gang pus eller den andre hunden kommer opp til meg, så SKAL han ligge oppå meg. Han er ikke agressiv, overhodet ikke, så er ikke noe der. Men han er jo så eiesyk..... er det vanlig med små hunder?

han er til dels sånn med ungene også, kan ikke ha noen av de på fanget uten at han å skal være der. Bare kos, ikke agressiv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal du med et slikt meningsløst lite gneldretryne??

Skrevet

Han er ikke et lite meninsløst gneldetryne.. Han bjeffer ikke, og han er kjæledyret mitt.

Hi

Skrevet

Det mange ofte glemmer med små hunder er at små hunder, på lik linje med store hunder, trenger god oppdragelse, disiplin og trening. En liten hund skal, på link linje med store hunder, kjenne sin plass i huset og på rangstigen og selv om hunden er liten så kan den gjøre lite stor skade som en stor hund.

Meld deg på et dressurkurs for hunder. Det er mitt råd.

Skrevet

Eeeeeeh....jeg har hatt hund fra jeg var liten, mange forskjellige raser. Men uansett så har jeg sett at de små rasene gjerne blir mer mammadalter enn store. Jeg har kustus på han, han hører når jeg snakker til han, så sier jeg at han skal gå vekk, så gjør han det.

Bare lurte på HVORFOR det gjerne er sånn med små hunder...

Skrevet

Fordi de tar det igjen med kjeften det de ikke kan ta med muskelkraft.

Uansett så burde du få bedre kustus på hunden din. Det er ikke normalt med en slik eiertrang og du bør få bedre disiplin og dressur på hunden. Det burde du skjønne når du har hatt hund før.

Små raser blir ofte "mammadalter" nettopp pga. mangel på disiplin og dressur på hunden. Hunden er ikke født slik. Den blir slik pga. at eier ikke klarer å dressere hunden riktig.

15:36

Skrevet

For noe pisspreik.

Men, jeg syns jeg har kustus på min hund, og beklager at det tydeligvis plager deg at jeg ikke har STÅL kontroll på den lille rampen. Han er lydig nok for min del. Han elsker å ligge på fanget å kose..plager det deg? han elsker å få ligge under pleddet sammen med meg..plager det å deg? ja, han er en "mammadalt" men det er ikke bare på meg. Får jeg besøk, så vil han veldig gjerne ligge i fanget deres. Han er tillitsfull, god og snill. Ikke kuet som VELDIG mange andre.

Da må jeg nok gå på dressurkurs med ungene å da, for de er å noen mammadalter

Skrevet

Du sier at ofte ser du denne adferden hos små hunder, og det er rett som de sier over her; det er ofte fordi små hunder ikke får den oppdragelsen de trenger.

Kustus er ikke det samme som oppdragelse, heller! Men en hund er en hund, liten eller stor, og skal behandles som hund.

Jeg har "alltid" hatt hund, har konkurrert aktivt i lydighet med den siste jeg hadde. Oppdragelse hadde han, men allikevel et voldsomt beskytterinstinkt og eiertrang overfor meg. Dette var en stor hund. Jeg slo hele tiden ned på den slags oppførsel og om han f.eks satte seg foran meg for å hindre en av de andre hundene i huset å komme og kose med meg - ja, da reiste jeg meg opp og gikk fra ham! Det samme gjaldt hvis han skulle forsvare skoa mine, veska mi eller til og med ungene. Jeg slo hardt ned på det. Etterhvert lærte han at han ikke trengte beskytte meg, jeg klarte meg faktisk helt fint på egenhånd :) Det eneste jeg aldri fikk bort var matforsvar overfor de andre hundene, men det tok jeg heller aldri tak i. Det er naturlig og det er "greit". Vi foret ham bare i gangen alene og han gikk aldri inn på kjøkkenet før de andre var ferdig med å spise. Som sagt, dette var en gråschæfer, en stor og sterk hund.

Mitt råd til deg er å snu litt på hverdagsrutiner. Kos med en om gangen, la den lille sjefen forstå at om han begynner å beskytte deg (sin ressurs) så kommer han ingen vei med det. Han må gjøre seg fortjent til din oppmerksomhet og kos. Akkurat som alle andre hunder! Han må nok jekkes ned et par hakk og det gjør du ikke ved å slå eller være hard, bare vise ham tydelig at han er under deg på rangstigen - DU er hans leder og han skal ikke beskytte deg. Dette ble kanskje litt rotete skrevet :)

Hvor gammel er han forresten?

Skrevet

Han er ett år i disse tider.

Takk for et ordentlig svar :)

Jeg tar han jo vekk når han kommer sånn, så han får aldri den oppmerksomheten han prøver på når han gjør sånn :) Men de er stae de små der å :)

Det er ikke noe jeg sliter med i den forstand da, jeg bare lurte på hvorfor mange(eller de aller fleste små hunder) har det sånn.

Min hund er heldigvis veldig harmonisk og tillitsfull, ikke agressiv(som jeg å har sett små hunder er når de skal eie eierne)

Skrevet

Jeg har også en liten mammadalt, en italiensk mynde på 5 år. Han er ikke veldig godt oppdratt, og jeg innrømmer gjerne at det har med størrelsen å gjøre. Det merkes ikke så godt på en liten hund som på en stor at den er dårlig oppdratt, men det er selvfølgelig ikke "bra".

Uansett - det er jeg som skal leve med min hund, og om han er bortskjemt, ligger mye på fanget, under pleddet, sover i senga mi om natta - så er det MITT problem, ingen andres.

Han er forøvrig en trivelig hund, med helt grei vanlig hverdagslydighet, eneste er at han er veldig dominant ovenfor andre hunder og at han overdriver vokting av huset, hehe.

Den forrige hunden jeg hadde var en dobermann, og den hadde jeg stålkontroll på.

Drit i hva andre sier, det er din hund! Så lenge den ikke er aggressiv og bortskjemtheten går utover andre spiller det vel ingen rolle? :)

Skrevet

Han er nok litt bortskjemt ja, og en smule sjalu. Men han er bra oppdratt syns nå jeg da...

Hadde en BC tidligere, han var lydig(fikk en god del skryt av han) men han var nå bortskjemt og ville vokte både meg og ungene(noe han faktisk fikk lov til, til en viss grense)

Han er ikke agressiv om noen kommer i nærheten nei, men det vet jeg mange andre små hunder er. Ikke bjeffer han heller(som å veldig mange små hunder gjør)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...