Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Har gått opp 14kg og er i uke 37. Jeg har ikke mye vann i kroppen, ikke spist mye usunt, men vært endel inaktiv de siste 2 mnd. Kommer jeg til å gå ned alt igjen? Har holdt meg unna sukker, alkohol, sigaretter og fet mat, og skjønner ikke hvorfor jeg har lagt på meg så mye? Begynte jo svangerskapet med skikkelig svangerskapskvalme. Spying 2-3 ganger pr dag de første 2-3 mnd. Så hva er de 14 kg? Bortsett fra 3kg unge og 1kg livmor.....Hva er de resterende 10 kg?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Jeg la på meg 18 totalt. 4 kg unge, 1 kg livmor, 1 kg morkake, sikkert et par liter fostervann. 10 kg sitter fortsatt som støpt etter et halvt år...
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Mener du 24 kg eller 14 kg? Ble litt forvirrret. jeg gikk opp 13. Ned 11 ifb med fødsel, 2 etterpå. Men så... la jeg på meg 13 kg. Baby som ble ammet døgnet rundt og jeg ble sittende i sofaen og spise og spise og spise. Så nå veier jeg like mye som da jeg fødte for noen måneder siden!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Hei. Min erfaring er at man legger på seg det man trenger når man er gravid. Første gang gikk jeg opp totalt 18 kg. Da var barnet 3,5 kg, morkaka veier litt, fostervannet veier litt, brystene veier mer. Gikk ned 8 kg på sykehuset, og de resterende 10 kg var borte i løpet av et halvt år uten at jeg gjorde noe som helst for det. Ammingen gjorde sitt til at kg bare raste av, og da jeg var ferdig med å amme (barnet var 10 mnd) veide jeg 2 kg mindre enn da jeg ble gravid, uten at jeg hadde gjort noe annet for det enn å amme. Mange kalte meg mager og ba meg slutte å slanke meg, men jeg slanket meg virkelig ikke. Nå er jeg i uke 38, og har igjen lagt på meg 18 kg, og det bekymrer meg overhodet ikke
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Nei, si det...! Jeg gikk opp 18 kilo under det første svangerskapet. Jeg spiste kjempesunt, droppet sukker og ga blaffen i alle råd om å ikke trene for hardt og trente til jeg var blå i trynet hver dag. Likevel altså en økning på 18 kilo. Mye var vann på slutten. Jeg er tynn (168 kilo og et par-treogfemti kilo), og det er visst vanlig å legge på seg mer i kilo når man veier lite i utgangspunktet. De 12 første kiloene var borte da jeg forlot sykehuset. De neste 6 var borte i løpet av et par måneder, og jeg mistet ytterligere noen i løpet av det første halvåret. Nå er jeg i uke 30 i andre svangerskapet. Denne gangen har jeg ikke trent noe særlig, ikke tenkt så mye over hva jeg har spist, og ikke brydd meg så mye om vekten. Jeg har gått opp nøyaktig like mye som da jeg var i uke 30 forrige gang. Ta det med ro, kroppen finner ut av det :-) Spis sunt og hold deg aktiv, så har du et glimrende utgangspunkt for å gå raskt ned etter fødsel.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Vanskelig å si om de "ekstra" kiloene skyldes vann i kroppen, at du har lagt på deg - eller annet. Unasett er det ikke spesielt mye med 14 kg vektøkning - (særlig ikke dersom du var normalvektig eller evt litt tynn i utg.pkt?) Om du kommer til å gå ned igjen er også vanskelig å svare på, for det avhenger så veldig av hvordan kroppen din reagerer på de ekstra kiloene, og ikke minst; hvor aktiv du er og hvor godt kosthold du har ETTER at barnet er født! Ellers har jeg en følelse av at slike ting er ganske tilfeldig. Første svangerskap gikk jeg opp bare 4 kg- og innen 6ukerskontrollen hadde jeg likevel tatt av 17 (!!) kg!! Andre svangerskap gikk jeg opp 9 kg, og disse har jeg ennå ikke tatt av igjen, enda bebisen er over 1/2 år nå. Sukk. ;-) Kroppen har en tendens til å gjøre litt "som den vil" når man er gravid og når man ammer. Men er man flink med kostholdet, og får litt mosjon, så vil nok normalt sett kroppen på egenhånd forsøke å finne tilbake til den vekta/størrelsen den har vært i utgangspunktet. Mer eller mindre, iallfall! Men hvor "lett" dette skjer, ser faktisk ut til å ha endel med alder å gjøre; dess yngre mor, dess kjappere og enklere ned i vekt igjen etter fødselen! (generelt sett, selvsagt. ALLTID unntak..) DRIT I VEKTA!! Du har uansett ikke gått opp mye, så kos deg heller med at barnet ditt har fått et kjempebra utgangspunkt i livet, takket være ditt kosthold og anti-røyking! :-D
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 14 kg er ikke spesielt mye, så egentlig har du ikke noe som helst å bære bekymret over. Foruten barnet og livmor vil det også være vekt av: økt mengde blod fostervann fettreserver større bryster mer hud på magen Mitt første svangerskap var akkurat som du beskriver. var sunn og la på meg 12 kg totalt. Alt forsvant uten særlig innsats fra min side, men det tok lang tid. Ble like fin og slank som før. Alle bekymringene var helt unødvendige :-)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Takk damer. Nei, 14kg er kanskje ikke så mye, men jeg er ikke så høy av vekst, så det vil ikke se bra ut på meg etter fødsel om 10 kg blir igjen på kroppen. Men det rare er at jeg føler ikke at det ligger på annet enn lårene og magen, så jeg skjønner ikke hvor de 10 kg er??! Puppene er jo endel større da, men ikke 10 kg Hehehehe. Sist svangerskap, gikk jeg opp 6kg, men ned 12 kg etterpå. Nå hadde jeg en BMI på 28 (er litt lubben, men var veldig fornøyd med kroppen min slik den var før svangerskapet) så jeg er ingen sylfide akkurat i utgangspunktet. Men ser at det er flere som har gått opp endel, og blitt kvitt det, så uansett hva som veier, så håper jeg at jeg er like heldig som endel andre her inne og blir kvitt det etter fødsel. Skal amme, så det tar jo på litt det og, og vil fjerne noen kilo uansett. Det husker jeg fra forrige gang
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå