Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har en 4 måneder gammel baby som jeg delammer (hun får også grøt). Skal tilstå at jeg ikke levde sunt hennes tre første måneder, men at jeg nå har tatt grep. Jeg la på meg 10 kg etter fødsel, pådratt av for mye sofasitting (hvor jeg ammet) og spiste stort sett hele tiden. Ikke så veldig usunn mat egentlig, men veldig mye av den! Den siste måneden har jeg kuttet adskillig ned på inntaket og lever på 1200-1600 kcal pr dag. Tar meg en tur hver dag i tillegg. Men går vekta ned? NEI! Den går ikke opp heller, men den går ikke ned! Er det amminga som gjør det? Tviholder kroppen min på fettet fordi jeg ammer? Jeg hater kroppen min og er mye deprimert pga den. Vurderer å kutte amminga for å få kontroll på vekta. Klarer ikke mer! Hva tror dere?
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Tviler på at det er ammingen sin skyld. Hva med å øke treningsmengden og intensiteten? Når det er sagt spiste jeg som en hest mens jeg ammet, var kjempesulten hele tiden. Prøvde å ta meg sammen (pluss trening!) og da nærmest rant kiloene av. Hvis du øker muskelmassen vil det også øke forbrenningen, så det er vinn-vinn. Hvis ammingen går greit ville jeg ikke kuttet den, tviler på at du får så mye bedre resultater bare pga ammeslutt. Men gi deg selv tid, da! Ungen er jo bare fire måneder! Ikke vær så hard mot deg selv, alt går seg til over tid.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 jeg syns ikke du skal slutte å amme ungen din pga kroppen din,. ungen har best av mormelk,. når jeg ammet ungen gikk jeg heller ikke ned i kg eller opp, og jeg spiste mye sjokolade.. men jeg begynte å gå turer med ungen i,.. gikk til butikken i stede for å kjøre bil,. vis dette er mulig for deg å gjøre så burde du heller gjøre det,. da kan du få endret litt på kroppen din,. jeg skjønner at du blir deprimert av å ikke være fornøyd med kroppen din,. men prøv bare å legg til deg noen vaner med å gå litt mer,. det kan hjelpe. spis sunt, få i deg litt frukt,,. hold ut litt lengre for ungen din,. jeg vet ikke hvordan kroppen fungerer med fette og amming,. men beveg deg litt så vil du kunne føle deg bedre,.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Takk for svar. Jeg har ikke mulighet for å trene på studio, så det blir bare "hjemmeting". Jeg går tur hver dag. 3 intervaller på ellipsemaskin daglig. Og ellers øvelser på yogamatte. Ikke daglig... men det burde det være. Jeg spiser ikke mat som inneholder melkeprodukter eller hvete. Jeg drikker litervis med vann for dagen. Spiser ikke frukt pga fruktsukker. Tar heller og knasker litt kålrabi. Sjokolade og den slags er superfy. Dette har jeg gjort i en måned. Uten resultatet jeg håpet på! Jeg får kutte enda mer kalorier. Hvordan kunne jeg la meg forfalle sånn!!! "Alle" fortalte meg hvor mye de gikk ned mens de ammet, at ammingen sugde fettet av nærmest. Vel, det gjelder ikke for meg. Dessverre HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Jeg veide meg i sted og jeg har faktisk gått opp 1 kg! Jeg har aldri levd så sunt som jeg gjør nå og belønninga er at jeg blir enda feitere Har faktisk aldri veid så mye som jeg gjør nå. Hater kroppen min og har bestemt meg for å ikke gi den mer mat.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Det finnes mange klinikker der de hjelper folk å gå ned i vekt.. da snakker jeg ikke om sats etc, men ordentlige klinikker der de har ansatt fysioterapauter, ernæringsfysiologer, psykologer, kiropraktor - alt du trenger for å kunne få en god vurdering på hva som er riktig on nødvendig for at nettopp du skal kunne gå ned i vekt. Ta deg en tur til fastlegen og få en henvisning, så får du kanskje en profesjonell vurdering som gir resultater hvis jeg skulle slanket meg og ikke fikk resultater etter å ha prøvd "standardmetodene" ville jeg definitivt vurdert dette..! Tror ikke det er ammingen som er problemet da den gjør at du forbrenner flere hundre kalorier mer daglig.. Vil heller tro at du evt er intolerant mot spesielle matvarer eller at det er noe annet som ikke "er som det skal?".. Men for all del, spis mat og fortsett med ammingen, for det er definitivt best for dere begge
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Ikke finn på å slanke deg når du ammer! Da frigjøres giftstoffer og slaggstoffer fra fettet, noe som går over i melka! Spis heller sunt og gå turer. Prøv å fokusere på hva som er best for barnet og ikke deg. Jeg har heller ikke gått ned i vekt 5 mnd etter fødsel, men det kommer. Ta tiden til hjelp. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #9 Skrevet 17. januar 2011 ... men så har du vel heller ikke gått opp 14 kg etter fødsel, og heller ikke plaget av et ekstremt dårlig selvbilde grunnet overvekten? Det beste for babyen min er vel å ha en sunn og glad mamma. Ikke en tykk og deprimert. HI (som er veldig deppa etter dagens vektrunde)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #10 Skrevet 17. januar 2011 Ikke meningen å være kjip, men den kommentaren din var ganske egoistisk HI. Selvsagt har babyen det best med en sunn og glad mamma, men ikke på bekosning av at han/hun skal få i seg masse giftstoffer som kroppen din vil bli kvitt. Så det var et dårlig argument i mine ører!!!!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #11 Skrevet 17. januar 2011 Men ETT kilo er vel ingenting! Tiss og bæsj, så er du minus ett kilo allerede;) Tror nok du er en smule hormonell fremdeles. Du må jo kunne ta det litt med ro! Skjønner godt at du føler deg pyton, men slik er det for noen etter fødsel, inkludert meg selv. Fire måneder er ingen tid å snakke om. Men du må trene, da vil du se resultater mye kjappere. Ikke nødvendig med psykolog eller fysio, dette klarer du helt fint selv. Ikke få panikk, hold den sunne matlinja og tren fast, så skal jeg love deg at du ser resultater. Ikke skyld på ammingen, for mest sannsynlig vil den hjelpe deg heller enn motarbeide vekttap.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #12 Skrevet 17. januar 2011 18:14, mener jo selvfølgelig at babyen skal få MME! Altså kutte ammingen for å slanke meg, jeg er jo ikke helt idiot selv om jeg er feit! HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #13 Skrevet 17. januar 2011 Studiotrening er ikke et alternativ for meg dessverre, må bare kjøre på med turer og hjemme-zumba. Men problemet mitt er ikke at jeg ikke har gått ned sv.skapskiloene, problemet er at jeg har lagt på meg jevnt og trutt etter svangerskapet. Og det må av! Jeg har bmi på 29 nå... ikke bra. HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #14 Skrevet 17. januar 2011 Hvis du vil kutte amminga, så gjør du det. Enkelt og greit! Og vær så snill, ikke hør på ammepolitiet her inne, barna har det like bra med mme som med mm. Og en blid og fornøyd mamma er alfa omega. Hos noen som ammer tviholder kroppen på det meste av fett, og de fleste av dem raser faktisk i vekt etter ammeslutt. Mens andre igjen raser ned pga av amminga. Lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #15 Skrevet 17. januar 2011 Giftstoffer? Hehe, kan vel ikke være så mye eller så skadelig det i så fall. Jeg nekter i alle fall å være feit og føle meg for jævlig, slanker meg selvfølgelig selv om jeg ammer.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #16 Skrevet 17. januar 2011 Jeg leste litt om dette med giftstoffer og så lenge det er nytt fett som skal av, så har det ikke rukket å danne seg så mye giftstoff i fettcellene! Jeg var normalvektig inntil nylig. Fettet jeg skal ha av er omtrent like gammelt som babyen min, så da blir jeg en ammende, slankemamma. Jeg har meldt meg inn på Grete Roede, i dag har jeg spist 777 kcal og brukt 546 kcal på trim. Jeg er motivert og klar, jeg skal gå ned ammekiloene! HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #17 Skrevet 17. januar 2011 "Spist 777 kcal og brukt 546"? Si meg, har du anoreksi? Det der er ikke Grete Roede, det er galskap. Følger du Grete Roede skal du nemlig ha i deg næring, tro det eller ei.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #18 Skrevet 17. januar 2011 Den siste måneden har jeg levd ¨på 1200-1600 kcal hver dag, og jeg gikk OPP i vekt. Dermed kutter jeg ned på kcal. Det verste som kan skje er at jeg går enda mer opp og da må jeg justere igjen. HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #19 Skrevet 17. januar 2011 Jeg synes det høres ut som du spiser fornuftig og får bra mosjon. Ta en prat med legen din og høre om det er noe mer eller om legen har noe råd til deg. Selv har jeg gått opp i vekt mens jeg har ammet mine barn. Med den eldste gikk jeg opp 7 kg, men med minsten gikk jeg opp hele 15 kg på like mange uker etter fødselen, og deretter enda 5 kg til over det neste året. Barnet er nå 2 år og jeg har endelig klart å gå ned igjen (ammer fortsatt 3 ganger i døgnet) 5 kg, men synes selv det er lang vei å gå. Jeg har lest om at det er noen få som holder vekten etter fødselen eller til og med går opp mens de ammer, selv om det ikke er det vanligste. Ikke fortvil! Jeg tror du klarer dette bra! Bare gi det litt tid, og ikke slutt å amme babyen din pga dette. Tipper du ser mye bedre ut enn meg, som var 20 kg overvektig før jeg la på meg etter svangerskapet. Klem fra en annen mamma som har samme problem som deg!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #20 Skrevet 17. januar 2011 Ta deg et Grete Roede kurs du, så får du en skikkelig aha- opplevelse!!! En trenger ofte mat for å gå ned i vekt, selv om det høres rart ut... Hvertfall 5 måltider pr dag. Jeg syntes det var veldig mye mat jeg måtte spise, men det funket. Har gått ned 35 kg til nå... Anbefaler deg veldig å ta mål av deg selv før du begynner. Vekta kan stå nesten stille, mens målene blir mindre. Og til syvende og sist, så er det jo målene som er det viktige og ikke vekta. Lykke til! :-)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #21 Skrevet 17. januar 2011 22:37, På en måte vil jeg si "endelig en som forstår!". men på en annen måte så er det jo forferdelig at du også har det sånn Jeg synes "alle" snakker om hvor tynne de ble av å amme, og hvordan kiloene raste av. Og ser på meg som om jeg bare drikker brus og spiser potetgull - men det gjør jeg jo ikke! Også er jeg så lei meg for at jeg bruker den dyrebare babytiden på å hate kroppen min og kiloene som raser på. Nå er bmi'en min på 30. Så det kan hende legen vil skrive ut noe til meg, men så kan det hende at han vil at jeg skal prøve selv en stund til. Også er det dette med ammingen. For jeg vil jo gjerne amme. Men jeg vil også være en glad mamma. Vel, denne uka prøver jeg ny taktikk, nemlig å halvere kcal inn. Så får jeg se om det er det som skal til for å tape vekt... HI
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #22 Skrevet 17. januar 2011 1200-1600 kalorier i døgnet er ikke mye når du ammer. For å opprettolde vekt trenger en voksen kvinne 2000 kalorier(selv om selvfølgelig alle er forskjellige). Når du ammer trenger du jo enda mer. Så det høres jo ut som kroppen din er litt spinnvill for tida... Vet at da jeg var med i VGs vektklubb så var beskjeden at det å spise under 1300 kalorier i døgnet var helseskadelig, så de 777 kaloriene er altalt for lite. Jeg skjønner veldig godt at du er frustrert, men jeg synes du burde ta kontakt med legen din slik at han kan henvise deg til en ernæringsfysiolog sånn at du kan få ordentlig oppfølging, evt en samtale med noen som kan dette. I mellomtiden ville jeg prøvd å gå så mye tur som mulig og spise rundt 1300 kalorier i døgnet.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #23 Skrevet 17. januar 2011 Enig med hun over. Ellers: Kanskje noe hormonelt /stoffskifte som gjør at du har gått opp så mye i vekt? Kan utløses av graviditet. Foreslår en tur til legen.
Gjest Skrevet 17. januar 2011 #24 Skrevet 17. januar 2011 Signerer den. Gå til legen før du gjør noe drastisk
Anonym bruker Skrevet 18. januar 2011 #25 Skrevet 18. januar 2011 Tror du vil merke at du blir enda feitere av å IKKE amme.... babyen bruker jo opp mot 900 kcal daglig av det du spiser hvis du fullammer!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå