Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #1 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har et spørsmål jeg håper noen kan svare på. Jeg var på tidlig ultralyd når jeg var 9 uker og 5 dager på vei. Gynekologen sa at det var normal utvikling og vi så hjertet banke. Nå i ettertid har jeg tenkt mye på Downs syndrom og har lest at en spesiell nakkefold vises på ultralyd i uke 9-13. Gynekologen sa ingenting om dette, men jeg lurer på om han automatisk sjekket det når jeg var det. Tror dere det? Håper på svar:)
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #2 Skrevet 17. januar 2011 Ikke alle gynekologer gjør dette, nei. Vanligvis gjør dem det. Gynekologen jeg gikk til spurte meg om jeg ville at han skulle se etter avvik som tydet på kromosonfeil hos fosteret. Er du veldig urolig kan du bestille privatUL og be spesifikt om dette
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #3 Skrevet 17. januar 2011 Takk for svar:) Jeg er bekymret, men uten grunn. Det er jo ingeting som tilsier at det skulle være neonkromosonfeil med barnet. Uansett vil jeg jo beholde det, så jeg tror ikke jeg skal bestille ny ultralyd. Jeg angrer bare sååååå at jeg ikke spurte legen om det når jeg allerede var der!
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #4 Skrevet 17. januar 2011 Min gynekolog mente at det var i uke 12-14 de kunne sjekke sånt, så tror uke 9 er for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #5 Skrevet 17. januar 2011 Hei ! Nei, den folden ser vi ikke etter. En må være certifisert for å få lov til det.
Gjest Skrevet 17. januar 2011 #6 Skrevet 17. januar 2011 Man må ha tilleggsutdannelse for å ha lov til å drive med fosterdiagnostikk, type se etter kromosomfeil, men legen vil selvfølgelig måtte nevne det hvis h*n ser noe unormalt. Da blir man vanligvis henvist til sykehuset for vurdering av en ekspert. Da jeg var i utlandet hvor det screenes for downs og lignende var det veldig viktig å ta undersøkelsen i uke 12, så jeg vil tro uke 9 er for tidlig.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #7 Skrevet 17. januar 2011 Jeg har vært på to ul i uke 9 og uke 11. Dette var på to forskjellige steder. Begge gangene så de etter forstøred nakkefold uten at jeg spurte. De har ikke lov til dette, men de "tenkte høyt" og snakket så jeg kunne lese mellom linjene hva de gjorde og hva resultatet var.
Anonym bruker Skrevet 17. januar 2011 #8 Skrevet 17. januar 2011 Nakkefoldscanning foretas mellom uke 11 og 13,6. Du kan ikke måle nakkefolden før uke 11. De skal uansett ikke drive fosterdiagnostikk uten at du får en veiledning om hva de faktisk kan diagnostisere utfra UL. Man kan nemlig ikke fastslå med sikkerhet om et barn har Downs utfra UL, da må man ta fostervannsprøve. http://www.ulleval.no/modules/module_123/proxy.asp?C=541&I=7741&D=2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå