Gå til innhold

svigerforeldrene kommer ca.til termin og-


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg opplever det som slitsomt. de bor ikke i norge. har sagt til mannen at jeg ønsker at de skal komme et par uker etter fødselen, men han vil så svært gjerne at de skal være her akkurat da. de kommer sikkert ikke til å bo sammen med oss da, men jeg tipper de vil være endel sammen med oss. jeg føler at jeg sliter med depresjon om dagene, syns det er slitsomt å gå gravid med alt som følger med og er mye trett. så er redd for at jeg vil være mer deprimert enn nå etter fødsel, og vil slite fært om jeg må forholde meg til dem da. så ønsker bare å ha mannen min, svigerinnen min og en el.to av mine gode venninder, som kjenner meg godt rundt meg hvis jeg trenger hjelp etter fødselen. føler dette som et skikkelig dilemma. og blir stresset av dette. så har lyst til å si at de kan komme 14 dager etter fødsel. kommer heller ikke til å invitere mine foreldre før det har gått litt tid. de bor jo her da, så det blir ikke noe forskjellsbehandling. er bare så redd for å bli enda mer deprimert etter fødsel og måtte forholde meg til masse familie. andre i lignende situasjoner/dilemmaer,,,? eller noen som har noe råd? vurderer sterkt å gi beskjed til dem at de ikke kan komme til termin, men så er det vanskelig, da de blir skuffet, og mannen og. og er jo ikke sikkert at det vil bli så ille som jeg er redd for nå, kan være jeg blir mindre deprimert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette har jeg full forståelse for, håper mannen din jobber seg opp den samme forståelsen. Man vet jo aldri hvordan man vil være i forkant og underveis i en fødsel, og å måtte forholde seg til for mange mennesker er vel ikke optimalt.

 

Min svigerfamilie (England) ville først komme på besøk til oss på besøk i påsken, men da dette er 3 uker før antatt termin måtte jeg si at jeg ikke kan garantere for at jeg er den beste vertinnen i god form akkurat da. Er mitt første svangerskap så jeg vet jo så lite om hva som venter.... Bedre å være ærlig og forsiktig enn å gå på en smell tenker nå jeg. Familien vår kommer nå på besøk i februar/ mars og sikkert til høsten når babyen er større.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde akkurat det samme med dilemma med vårt førstefødte. Det løste seg best med at vi fortalte( dvs mannen) at vi ønsket at de skulle bo hos min far når de kom og at det var viktig for oss å være alene her i huset når vi kom hjem fra sykehuset. (dette var ikke populært og de følte at de ikke var velkomne og det var nok veldig veldig sårt, men de aksepterte det.)

Vi ringte når datteren vår var født og de var her halvannet døgn senere. De kom på besøk på sykehuset og det føltes litt slitsomt for meg, samtidig så var det UTROLIG godt for mannen min. ( og da skjønte jeg hvor viktig det var for han..)og så var de litt innom på sykehuset dagen etterpå også. Når vi kom hjem hadde de pyntet i huset vårt og det var skikkelig koselig!!!

De ble her i Norge et par dager til og det var litt både og...

På ene siden var de faktisk til god hjelp og hyggelige samtaler og ordnet alt for oss. De viste respekt ved å holde seg helt unna; dra inn til byen, handle inn, være hos min far, ringte før de kom,gikk ut på kvelden og spiste. Jeg følte meg i dårlig form fysisk og mentalt, og da var de faktisk bare gode å ha!!!

På den andre siden så var vi jo ikke sånn alene sammen vi tre som jeg ønsket...

 

Så du får nå se hva det blir til; er jo hvertfall greit om de ikke bor hos dere. Og er det ikke for langt unna, kanskje de kan komme etter fødsel? Og lag avtaler!!!! Si ifra når du er sliten!!! Avtal at de ikke blir mer enn feks tre dager om mulig.

Og husk at hvis dere følger 'standarden' så er jo mannen i jobb igjen etter 14 dager... da blir du alene med svigers..

For mannen din er dette nok veldig veldig viktig å kunne dele opplevelsen med egne foreldre, Og besteforeldrene vil føle seg veldig annenrangs om de ikke kan komme før etter 14 dager...

Samtidig forstår jeg dine tanker VELDIG godt. Jeg tenkte jo det samme!! Men for meg ble det mer positivt enn negativt!!

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg forstår deg godt, du bør prøve å forklare det en gang til for samboeren din. Han bør respektere at sv,skap og fødsel er en stor påkjenning for deg både psykisk og fysisk, og at hvile og ro den første tiden er veldig viktig.

 

Jeg var selv veldig hormonell og usikker på alt rett etter fødsel. Alle våre foreldre fikk komme på besøk på sykehuset, og det var helt greit synes jeg. Men når samboeren min ville at vi skulle farte hit og dit å vise frem de første 2 ukene etter fødsel ble jeg utafor og sliten. Til tanter, søskenbarn ol. Men jeg fikk dårlig samvittighet fordi han så gjerne ville, og jeg fikk dårlig samvittighet for å være den "kjipe".

 

Jeg angrer veldig på at jeg ikke sa skikkelig ifra.. De nærmeste hadde jo tross alt fått treffe henne innen 1-2 dager, og jeg følte behov for ro de første ukene med tanke på amming og alt som var nytt. Har forklart det for han grunding denne gangen, og han forstår heldigvis. Vanskelig for de å sette seg inn i når de ikke har de samme følelsene rundt denne for oss.

 

Så denne gangen er jeg streng! Hehe..Våre foreldre og søsken kan godt komme en liten tur på besøk like etter fødsel, men så vil jeg ha litt tid for oss selv etter det. Og skal det være besøk, kan besøket komme til oss!

 

Du må passe på å ikke stresse rundt denne tiden, nok å tenke på! Lykke til, håper det ordner seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres akkurat ut som min situasjon, mine svigerforeldre bor heller ikke i Norge. Samboer ønsker at de skal komme, gjerne FØR fødsel noe jeg ikke ønsker i det hele tatt. For vår del må de bo sammen med oss, baaah!!

Har snakket med han og forklart hvorfor jeg ikke ønsker de skal komme så tidlig. Jeg synes vi må få tid til å bli kjent med babyen alene, bli kjent med en ny situasjon og ikke minst hverandre i alt det nye. Dette kan ta litt tid, og ikke minst hva om jeg får en reaksjon etter fødsel?

 

Vi ble enig om å vente, men ikke kommet lenger enn det:) for meg hadde 1 mnd vært passende tid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier nå sett de grensene du føler for! Akkurat etter en fødsel, så synes jeg faktisk den som har født skal størst bestemmelsesrett. Ved vårt første barn sa jeg ifra at jeg ikke ville ha noen på besøk (begge våre familier bor langt unna) før etter minst 2 uker. Egentlig kunne gjerne min familie vært der, men jeg orket ikke tanken på Svigers rett etter fødsel. Det er jeg sjeleglad for idag! Fødselen varte over flere dager, ble utrolig hard, og jeg var utslitt lenge etterpå. Jeg hadde flere rifter, samt ble klippet under fødsel, så skylte sårene flere ganger om dagen, hadde såre brystvorter som helst måtte lufttørke og var i det hele tatt sliten og veldig sårbar. Det var veldig fint at det da bare var samboeren min, babyen og meg denne tiden. Noe annet hadde føltes som om intimgrensene mine hadde blitt invadert.

 

Denne gangen også kommer jeg til å ha samme regel, men faktisk med unntak av at min mor kan komme før. Og det skulle bare mangle at ikke jeg som fødende skal kunne gjøre det valget i akkurat den perioden.

 

Jeg synes du kan si at de må vente to uker etter fødselen. Herregud, ungen skal de jo bli kjent med i årene framover, og den første tiden trenger bare babyen mamma og pappa. Den har ikke behov for å bli holdt av mange andre, det er jo bare de andres behov.

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei

VIlle svare deg jeg også fordi jeg var i den samme situasjon sist gang. Hadde termin til jul og svigers tenkte det ville være fint å komme hit i julen og bo hos oss. Alt strittet imot og mannen min kom til slutt frem til at de kunne bo på hotell. Jeg sa under press ja til dette. Heldigvis pratet svigermor med noen venninner som sa at hun ikke burde reise på besøk midt oppi termin og hun kom selv med forslaget med å vente"!! tror hun kom 3 uker senere.

Du må bare være bestemt og heller litt Bitchy fordi du vil ikke ha energi til flere rundt deg. Det vil være barseltårer og mange emosjonelle følelser. Besøkende bør være maks 2 timer av respekt til deg de første 2-3 ukene. Vær tydlig og klar på dette, så får de heller synes hva de vil om saken. Hvis mannen din ikke forstår dette, så ta han med til jordmor og hun kan fortelle han at det er godt for dere å være litt alene i starten:) De hører gjerne på fagfolk;)))

 

Lykke til, jeg venter nr 2 og er mer avslappet denne gang - men husker jeg var veldig sliten når 1.mann kom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...