Gå til innhold

Feber- når feber nedsettende og når lege?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Natt til fredag fikk jenta vår 39.5 i feber. Fredag hadde hun temperatur rundt 39. Lørdag holdt det seg lavt på 38, men steg til 39 på kvelden. I dag har hun vært nede på 37 tallet, men feberen har steget til 38,4 nå.

Febernedsettende: Jeg gir vanligvis ikke febernedsettende før hun er over 39, men er usikker på hva andre gjør før legging. Hun hadde jo bare 38.4 nå, men den kan stige. Jeg valgte å ikke gi enda, for så å sjekke temperatur på ny før jeg legger meg.

Lege: Man sier jo at man skal til lege etter 3 dager med feber. Dersom hun ikke går over 38.4 i kveld/natt, og er under 38 i morgen tidlig, skal jeg da bestille time? Selv om hun da ikke har feber på morgenen kan den jo stige, men denne kvelden har i så fall indikert at feberen ikke går over 39.

Det jeg misliker med å gå til lege unødvendig, er at vi blir sittende blant hostende og harkende folk i lang tid på et mikroskopisk legekontor. Sist vi var der, for å få resept på øyedråper, satt vi en og en halv time over tiden for bestilt time. Det er ikke bare-bare med en toåring :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Febernedsettende ved høy feber, type 39++ eller tydelig smerte/ubehag. Lege ved god allmentilstand og lav feber ser jeg ikke noe poeng med selv om feberen har vart i tre dager. Dårlig allmentilstand, smerteaffeksjon e.l. synes jeg godt man kan gå til lege med også etter kortere tid.

(Og så ville jeg vurdert et legebytte om ventetid på halvannen time er utbredt).

Skrevet

Enig med Pila!

Gir sjelden febernedsettende hvis feberen er lavere enn 39, med mindre jeg ser at hun har vondt et sted (som. feks holder seg til ørene hele tiden osv.).

Når det kommer til legen, så ser jeg an formen hennes. Tenker ikke at vi må til legen automatisk etter tre dager med feber. Hvis hun spiser, drikker og er ganske oppegående, så avventer jeg som regel og ser.

Skrevet

Hun er aktiv og leker, men er trøttere enn vanlig. Hun har heller ikke så god matlyst, men det går unna hvis hun får noe hun virkelig liker. Jeg tror hun plages litt med munnen/halsen, for hun sier "Æsj" og liksom tygger på noe i munnen. Jeg har derfor tenkt i baner av betente mandler eller noe liknende, men jeg har ikke sett noe rart nede i halsen.

Jeg får se det an i morgen. Angående lege, så vil jeg gjerne bytte. Det er ikke noe kjemi mellom meg og legen, og den første gangen jeg var der, for flis under storetåneglen, hysjet hun bryskt på jenta (som da var 1,5 år) fordi hun ikke ville sitte stille og var redd. Syns at det var i overkand. Vi må alltid vente, og det er upraktisk.

Skrevet

Jeg bruker å gi febernedsettende hvis ungen har ubehag. Sist jenta mi hadde feber så var hun bare trøtt og sov nesten hele dagen. Da fikk hun ikke febernedsettende.

Gangen før der igen hun hadde feber så lå hun å ynket og vrei seg og fikk liksom ikke sove godt. Da fikk hun febernedsettende.

Når det gjelder grensen på hvor høy feber de skal ha før de får noe har jeg nylig satt til 38,5. Det er ene og alene fordi jeg leste dette:

http://hvitstil.blogspot.com/2011/01/traumatisk-1-nyttarsdag.html

Etter å ha lest alle kommentarene hun fikk på innlegget så ble jeg jo skremt. Så da blir det paracet i hytt og pine ;)

Hvertfall de gangene jeg er alene om ansvaret.

Skrevet

Hmm... får ikke frem denne bloggen jeg..

Skrevet

Nå fikk jeg den frem. Grusomt, stakkars familie. Jenta vår ligger mellom oss i sengen når hun er syk, nettopp pga muligheten for stigende feber. Jeg skal sjekke henne etterpå, og gir henne en stikkpille hvis den er over 38,4.

Skrevet

Ja, syns det er skummelt når natta kommer. Burde jeg stå opp for å måle tempen og sjekke i løpet av natta...Har faktisk vurdert å kjøpe sånn som måler tempen på panna. Liker best den gode gamle for den er mest nøyaktig men man kunne jo brukt den på panna f.eks om natta for raskt å måle tempen uten å vekke eller forstyrre et sykt barn.

God bedring til snuppa :)

Hilsen hun med blogglinken :)

Skrevet

Dette var ikke hyggelig lesing, bloggin. Satt sist i går kveld, og holdt min egen datter i mine armer. Hun hadde litt feber, men var nå blå om føtter, hender og litt rundt munnen. Var på nippet til å ringe legevekaten, beg. av hun var blå. Det var ikke snakk om en vanlig blå farge, men om en skikkelig mørk svart blåfarge, det var rett og slett ubehagelig å se på. Det heldigvis gikk over. Men, vet da neste gang om så skulle skje, hva jeg da skal gjøre.

Skrevet

Blir ungen blå SKAL man til lege og det kjapt.

Ungen kan dø, bli hjerneskada. De blir ikke blå

Skrevet

Hvor har du dette fra 08:48? Min jente blir ofte blå, trenger ikke ha mye feber heller. Har vært til utredning hos legen med dette og de sa at dette er noe som kan skje barn ofte... Ved enten feber eller ved rask tempstigning, trenger ikke være feber heller, bare gå fort opp fra 36 til 37 f.eks

Tror du tenker på hvis barn blir blå og slutter å puste...

Skrevet

jeg har to "feberbarn" og gir sjelden paracet før de passerer 40. Feber er jo kroppens måte å ordne opp på, så i utgangspunktet sundt! OM ungen har feks øreverk, gir jeg det tidligere, men ikke om han "bare" koker. For da sover de stort sett. De fleste barn tåler høy feber uten å få krampe, men noen barn er (dessverre) utsatt for kramper også. Mine har aldri hatt tendenser til noe slikt. Viktigere enn febernedsettende er (for unger uten kramper!), iflg barnelege på sykehuset, å kle av barnet, mange foreldre kler på barnet når det har feber fordi det fryser. Og å få i barnet mye drikke! Så når mine barn får feber, blir de "strippet", får et godt og mykt teppe, og ubegrenset med saft, brus eller hva de nå måtte ønske å drikke (tennene får vi passe på når feberen er borte..) så ligger de ved siden av meg på sofaen, eller i dobbeltsenga om natta, og jeg sover med kun et halvt lukket øye, og tar tempen med jevne mellomrom for å passe på!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...