Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Lang historie, men skal prøve å gjøre den oversiktig og kort. Jeg og min samboer(er ikke gift enda), bor på min samboers hjemsted, i hans barndomshjem. Min samboer har vært selvstendig næringsdrivende, men gikk i 2005 konkurs, og satt igjen med 2,2mill i gjeld. I 2008 fikk han tvungen gjeldssanering, etter å ha søkt, og tatt initativ til dette selv. noe som er veldig positivt. og er ferdig i 2013. huset vi bor i, er det faren hans som har eid. men han var også med på samme firma som gikk konkurs, og for å ikke miste huset, pga gjelden, da de skjønte det gikk mot konkurs, så satte de det over på søstra til min samboer. mens mor og far til samboeren min, skrev et brev, om at da enten søstren eller min samboer skulle overta huset en dag i fremtiden, skulle hun kjøpe ut sin bror med xxxx sum av det verdien er pr den datoen dette skal skje. dette brevet skrev de, med vitner som har signert pga at de skrev huset over på søstren hans, og for at min samboer skulle få sin del av arven. er snakk om endel verdier. året etter døde moren til samboeren min av kreft(2006), og hans far flyttet på eldrehjem. han orket ikke bo her mer, i 2008 skjedde dette. det er endel år mellom min samboer, og søstren, så hun var da bare 15 da moren døde, så hun har bodd her med oss inntil ifjord, da ville hun ha egen leilighet. og flyttet et stykke unna. men min samboer og søsteren er nå blitt uvenner, søsteren påstår at min samboer ikke har noen rettigheter da det kommer til arv. ettersom alt er skrevet på henne. og hun påstår at det som ble skrevet, er ugyldig, så lenge det ikke er tinglyst. stemmer dette? er min samboer helt uten rettigheter? og hva kan eventuelt gjøres?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #2 Skrevet 16. januar 2011 Dere har vel dette brevet som er blitt skrevet sammen med vitner??? Ble dette skrevet hos advokat? Dere burde uansett ta kontakt med vitnene og ta med dere dette brevet til advokat.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Tror nok at hans søster har rett;( Så lenge dette ikke er blitt tinglyst så tror jeg nok ikke at samboeren din har noen rettigheter. Men hadde uansett tatt kontakt med advokat.
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2011 #4 Skrevet 16. januar 2011 Begge er livsarvinger og foreldrene stod dermed ikke fritt til å skrive større verdier over på den ene. Med all sannsynlighet tar søster dermed feil, selv om det ikke nødvendigvis er slik at brevet du nevner er gyldig som testamente. Men kontakt advokat, dere. Greit å få alle aspekter vurdert.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #5 Skrevet 16. januar 2011 Hvis de har skrevet det over på henne har dere nok ingen rettigheter...
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 Joda, froeldrene står fritt til å gjøre som de vil mens de lever. har de skrevet huset over på henne, så er det hennes:) Man kan faktisk ikke skrive over/gi bort eiendeler (for å hindre at disse dras med i en evt. konkurs) for så å skrive et brev som sier at overdragelsen ikke gjelder allikevel......
Gjest ->>- Skrevet 16. januar 2011 #7 Skrevet 16. januar 2011 Man står ikke fritt til å forfordele sine barn med større summer mens man lever, jf. Arvelovens §38-45.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #8 Skrevet 16. januar 2011 får vel kontakte advokat. men høres dårlig ut. men problemet er, at vi er jo ikke på talefot med søsteren hans. og vi bor jo i huset hennes på en måte da. vi betaler lånet, strøm og alle avgifter som hører med. hun er jo student, så hun har ikke råd til å oveta og bo her selv. så vi føler vi ikke bare kan flytte heller da, og sette henne i den knipen. hva mener dere? HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #9 Skrevet 16. januar 2011 Kommer jo ann på hvor store summer det er snakk og og hva evt sønnen har fått det. Hvis far f.eks ahr gått inn med kapital i sønnens foretak, så kan det likestilles.....
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #10 Skrevet 16. januar 2011 Han har ikke gått inn med kapital i sønnens foretak nei. HI
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #11 Skrevet 16. januar 2011 Du kan jo kontakte en gratistjeneste først og høre, f.eks studentjushjelpa. Men det må nok en advokat til for å løse dette. Evt at bror og søster setter seg ned og snakker igjennom dette uten å rope og skrike over seg. Advokater koster jo også penger, både for dere og henne. Så lenge dere betaler på lån og slikt, så burde dere ha en form for rettigheter. Det var uansett dumt at denne saken ble løst slik, den gangen. Men men. Dere risikterer å ha tapt alt, men det vil jo en ekspert kunne hjelpe til med. Advokat advokat advokat. Tvi tvi!
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #12 Skrevet 16. januar 2011 Ja det er godt mulig dere har rettigheter. Det er et skille på døds og livsdiposisjoner. Hvem som er registrert osm eier i tinglysningen har ikke noe betydning annet en i forhold til godtroende tredjemann. Så din søster kan selge huset, og ta alle pengene selv. Slik at din samboer må søke tilbake pengene for henne, etter at han har fått rettskraftig dokument på at han faktisk har rett på halvparten. Denne kreditor fientlige disposijoenen kan ha betydning for din mann sin gjeldsordning, kommer an på hvilken rolle hans far spillt i dette firmaet og hvor mye av firmaets gjeld som er inne i gjeldsordningen. Ta med alle fakta og brevet etc. til en advokat og få dere skikkelig hjelp.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #13 Skrevet 16. januar 2011 Mange takk for gode råd:) Vi har lenge trodd det skulle gå ann å løse dette på en voksen måte, men jentungen( søstra) er ikke innstilt på det. så da får vi ta det med advokat. er kansje det beste.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #14 Skrevet 16. januar 2011 Ønsker hun ikke å løse dette på en minnelig måte, er det vel bare å la lanet stå ubetalt. Det er hennes hus, og da skal ikke dere stå for lån og vedlikehold. Sett hardt mot hardt og se hva som skjer.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #15 Skrevet 16. januar 2011 Gå til advokat og få et klart svar om dette dokumentet er gyldig og om din mann har rett på halve huset, hvis dere ikke har det og det faktisk er hans søsters hus så slutter dere og betale på lånet. Da må hun selv stå for lån, kommunale utgifter og vedlikehold. Kan tenke meg at pipa får en annen låt da.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå