Gå til innhold

Gravid og cola-avhengig.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt avhengig av cola.Drikker mellom 2 og 3 liter hver dag?Kan dette skade fosteret? :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid med mitt tredje barn og har drukket mye cola i alle svangerskapene. Ikke så mye som deg for jeg har kuttet ned mye. Drikker cola hver dag og en gang i ny og ne kan det nok bli opp mot en liter. Jeg får skikkelig hodepine og blir fysisk dårlig hvis jeg ikke får cola, men prøver å begrense så mye jeg kan.

Prøv å kutte ned litt for opp mot tre liter om dagen er jo ganske mye.

Skrevet

Ja.

"Koffeinholdige drikker

Kaffe, te og cola og såkalte ”energidrikker” inneholder koffein. Koffein i store mengder under graviditeten kan øke risikoen for spontanabort. Maksimal anbefalt mengde under graviditeten er 100-200 mg daglig.

Koffeininnhold i ulike typer kaffedrikker er (per dl drikke):

* Koke- og filterkaffe: 50-60 mg.

* Pulverkaffe: 40 mg.

* Espresso: 120 mg.

* Te: 26 mg.

* Coca Cola: 13 mg.

* Energidrikk: 12-32 mg (avhengig av produkt)"

http://matportalen.no/artikler/2010/5/1272962411.99

Skrevet

den største faren er vel at du kan få en stor baby når du drikker mye brus.

Skrevet

Jeg ble selv avhengig av Cola i mitt svangerskap. Hadde alltid drukket Pepsi Max, men av en eller annen grunn måtte jeg ha Cola hver dag. Hjalp også endel mot denne håpløse kvalmen.

Når det kommer til store barn, så merket ikke jeg noe til det da datteren min veide 2,9 kg når hun ble født.

Skrevet

Jeg er selv cola-avhengig, men drikker heldigvis langt mindre mengder enn deg. Anbefalingen er max 1 liter koffeinholdig brus per dag, men du vil likevel få i deg veldig mye sukker med en liter per dag, noe som ikke er bra, hverken for deg eller for barnet.... Du er f.eks. i riskikosonen for å utvikle svangerskapsdiabetes.

Jeg har holdt meg til MAX en liter per dag, men drikker vanligvis mindre. Noen tips for å kutte ned på mengden:

- ikke kjøp 1,5-litersflasker!

- kjøp 0,33-litersbokser/flasker - og drikk bare EN

- eller, enda bedre, hvis du er mer standhaftig: Kjøp 0,5-litersflasker, og drikk kun halve i gangen (da blir det selvsagt enda mindre mengde enn hvis du kjøper på boks)

Jeg drikker nå stort sett "bare" en 0,5-litersflaske daglig, fordelt på to ganger daglig. Klart, det er også mye sukker, og jeg burde klare å slutte... Har et mål om å gjøre det når søtsuget normaliserer seg litt etter de første månedene med amming... Men jeg har i alle fall noenlunde kontroll, og går ikke over anbefalt koffeinmengde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...