Gå til innhold

Prinsessa ligger i seteleie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger råd for og imot KS/vanlig fødsel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Første bud, slutt og kalle henne prinsessa om du ikke er Mette Marit...

Skrevet

Fødsel i seteleie eller snuforsøk utgjør antagelig en større risiko enn et planlagt keisersnitt. Dermed ville jeg valgt sistnevnte.

Skrevet

Min gjør også det, og om hun ikke har snudd seg til i morgen må jeg bestemme meg for enten eller. Synes det er skummelt

Skrevet

Keisersnitt selvfølgelig. MYE mindre risiko for barnet enn vaginal setefødsel. I de aller fleste andre vestlige land, anbefaler man sterkt ks som forløsningsmetode ved seteleie.

Skrevet

Hei !

Om barnet ditt er under 4 kg og de har tatt en CT av bekkenet ditt, så er risikoen for deg og barnet lavere ved setefødsel enn keisersnitt.

Om barnet er større eller bekkenet for lite så er keisersnitt løsningen.

Lykek til...

Skrevet

Snakke med gynekologen ved sykehuset.

Her inne er det mye synsing.

Og det som gjaldt for noen andre er ikke sikkert stemmer for deg :-)

Skrevet

Skal Mette Marit ha barn igjen?

Skrevet

Jeg fikk vite at 2 av 3 setefødsler ender i KS så ut i fra det så valgte jeg planlagt ks i stedet.

Det skal tas med at de snudde barnet 3 ganger, men hver gang sparket han seg tilbake (STA!). De tok også UL for vektestimering, den viste at han kom til å være 3,2 kg. Det viste seg å være en helbom. Da han kom ut 5 dager senere var han 4,2 kg og altså over grensen for det som er anbefalt for setefødsler.

4 år senere da jeg skulle ha vårt andre barn, skulle jeg føde vaginalt. Det var et helvete og barnet måtte tas med sugekopp. Jeg ER så glad for at jeg valgte KS med førstemann.

Skrevet

Hei !

Heldig du er som venter ei tulle :-)

Jeg kan forteller om våre prosedyrer ved klinikken jeg jobber.

Vi estimerer fosterets vekt og det gjøres en CT pelvimetri av mor.

Om fosteret er under 4 kg og målene av bekkenet er store nok så klareres mor for vaginal fødsel.

Vi gjør også vendinger. I 50 % av tilfellene så forblir fosteret i hodeleie etter vending.

Når ei med seteleie er satt opp til keisersnitt så ktr. vi fosterleie samme dag, og om fosteret har snudd seg til hodeleie av seg selv så avblåses keisersnittet.

Det er slik våre prosedyrer er.

Hvilke prosedyrer ditt sykehus har vet jeg ikke, men du skal vel til en samtale med de ?

Ellers så finnes det jo nasjonal veileder i fødselshjelp som ligger ute på nettet. Der står det mer.

Bare google "veileder i fødselshjelp" !

:-)

Skrevet

Hei !

Heldig du er som venter ei tulle :-)

Jeg kan forteller om våre prosedyrer ved klinikken jeg jobber.

Vi estimerer fosterets vekt og det gjøres en CT pelvimetri av mor.

Om fosteret er under 4 kg og målene av bekkenet er store nok så klareres mor for vaginal fødsel.

Vi gjør også vendinger. I 50 % av tilfellene så forblir fosteret i hodeleie etter vending.

Når ei med seteleie er satt opp til keisersnitt så ktr. vi fosterleie samme dag, og om fosteret har snudd seg til hodeleie av seg selv så avblåses keisersnittet.

Det er slik våre prosedyrer er.

Hvilke prosedyrer ditt sykehus har vet jeg ikke, men du skal vel til en samtale med de ?

Ellers så finnes det jo nasjonal veileder i fødselshjelp som ligger ute på nettet. Der står det mer.

Bare google "veileder i fødselshjelp" !

:-)

Skrevet

Sønnen min lå i seteleie, men de snudde han...Hadde da aldri hørt at det var noen spesiell risiko ved det, så sa ikke noe på det... Men hadde ikke gjort det igjen, risiko eller ei, for jeg synes det var grusomt vondt. Hvis du har muligheten til å velge keisersnitt, burde du vurdere det...

Uansett, lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...