Gå til innhold

Hjelp ang. permisjonsordningen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter flere samtaler med NAV, som bare er misvisende og gir forskjellige svar hver gang jeg er der, spør jeg nå dere, om dere værså snill kan forklare dette på en enkel måte, uten at jeg får en brosjyre og et skjema slengt i trynet ! =) ?

Mammaperm er 12 mnd med 80 % lønn eller 10 mnd med 100% lønn, det er det eneste jeg har forstått.

Men hva med far? Får han to uker perm etter barnet er født, og 10 uker senere?

Må mor ut i arbeid/skole for at far skal på permisjon?

Så hvis far tar seg ut permisjon, må mor i jobb i 10 uker, for så å fortsette på persmisjon? Begge kan vel ikke gå hjemme samtidig`?

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enkelt forklart - man får enten

56 uker permisjon med 80% lønn hvorav 3 uker er til mor før fødsel(termin), 6 uker er til mor etter fødsel, 10 uker er til far og resterende 37 uker kan deles som man vil

eller

46 uker permisjon med 100% lønn hvorav 3 uker er til mor før fødsel(termin), 6 uker er til mor etter fødsel, 10 uker er til far og resterende 27 uker kan deles som man vil.

Mor har med andre ord ikke 10 eller 12 mnd permisjon, hun kan maks ta ut 36 eller 46 uker permisjon.

I tillegg har pappaen rett på 2 uker permisjon i forbindelse med fødsel men det er helt opp til arbeidsgiver om denne er betalt eller ei. Denne permisjonen har ingenting med nav å gjøre.

Nav bryr seg ikke om hva mor gjør når pappaen tar ut fedrekvoten, hun kan jobbe, ha ferie eller ulønnet permisjon.. Så jo, man kan gå hjemme samtidig om man vil - men det er naturlig nok bare far som får penger da.. Om far skal ta MER permisjon enn fedrekvoten stilles det imidlertid krav til mors aktivitet..

Ble det mer forståelig nå?

Skrevet

Viktig presisering i innlegget over ja - det er ikke mammas permisjon, men heter foreldrepermisjon med noen føringer fra NAV. Jeg har fått klar beskjed fra min mann at det ikke er MIN permisjon men VÅR! Synes det er flott at han ønsker å være sammen med barnet, men ønsker jo også mest mulig tid.... Blir nok til at han får 12-14 uker når babyen er ca 8-11mnd og så tar jeg ferie/ Ulønnet permisjon over sommeren før barnehagestart!

Skrevet

Håp i 2010 : husk at dersom pappaen tar ut permisjon utover fedrekvoten (altså fra den fellese delen) så MÅ du ut i minst 75% jobb eller fulltidsstudier.. Du kan ikke være hjemme i ulønnet permisjon i denne perioden, muligens godtaes ferie som likestilt med å være i jobb men det må du sjekke med nav..

Skrevet

om mor velger å være hjemme når far har permisjon er helt opp til henne;) de legger seg ikke opp i hva den andre parten gjør mens den ene har permisjon;)

Skrevet

Det gjelder fedrekvoten ja, håp i 2010 snakket om å gi pappaen 12-14 uker permisjon og da har han 2-4 uker fra den fellese delen og DA stilles det krav til mor...

Skrevet

Er det FULLE uker det er snakk om? Jeg jobber kun 50%, og går de andre dagene på skolen! Jeg vil kun ta permisjon fra jobb! Kan jeg da dele disse ukene opp, slik at jeg har permisjon fra jobb i 2 år istede for 1?

Skrevet

Ja, er klar over dette. Jeg kommer til å jobbe (som ped.leder i bhg i 100% stilling) mens pappa er hjemme med småtten i 12-14 uker. Vår permisjonstid, om vi tar 56 uker, er over i midten av mai. Det er etter dette, permisjonen er over, jeg har tenkt å være hjemme over sommeren i ulønnet permisjon slik at det ikke blir barnehagestart før i august, da hun eller han er 15 mnder gammel. Ikke lett å få plass før dette heller vet jeg av erfaring!

Skrevet

Det er full uker ja seos..Og du kan kun "dele det opp" ved å jobbe gradert, dvs jobbe 50% og ha 50% foreldrepenger, men du må jo da jobbe i 25% stilling hele tiden.. Men husk du har jo krav på å ta ett år ulønnet permisjon etter foreldrepermisjonen så det er jo bare å være flink og legge av penger..

Skrevet

d med at mor må jobbe min 75% om far tar ut mere enn fedrekvoten kan ikke være riktig. for jeg jobbet bare 60% og far var hjemme.

Skrevet

**2søtesmå** Det står faktisk på nav sine sider at man må jobbe 75%. Før var det 50 eller 60% stilling man sku ha. Og det som er kjipt er at man må ha kontrakt på disse 75% også nå :(

Skrevet

Du KAN la pappaen være hjemme utover fedrekvoten og selv jobbe bare 60%,MEN da får han ikke fulle foreldrepenger..

Sakset fra www.nav.no:

Morens arbeidsforhold etter fødselen eller omsorgsovertakelsen har betydning for utmålingen av stønaden til far. Foreldrepengene skal reduseres i samme grad som mors arbeid er redusert, dersom hun arbeider under 75 prosent av full stilling. Arbeider mor 75 prosent eller mer av full stilling vil far beholde foreldrepenger beregnet etter hva han tjener i sitt arbeid. Det er morens formelle stillingsandel som er avgjørende.

Skrevet

Nå gjorde dere meg nervøs, damer! :)

Etter noen telefoner til NAV, slutter jeg meg til det meste av det som står over, men vil presisere en ting (som blir veldig viktig for meg): hvis man tar ut fleksibelt uttak av foreldrepenger, så er det ingen grense for hvilken prosent mor må jobbe i. Altså: av selve foreldrepermisjonen kan f eks far ta ut 80% og mor 20% samtidig. I mitt tilfelle betyr det at jeg skal først ta ut 100% permisjon en periode, deretter går vi over til at jeg tar 40% permisjon og jobber 60% mens han tar 60% permisjon og 40% permisjon uten lønn. Dette lønner seg for oss da det er jeg som tjener mest (+ at jeg får fulle feriepenger fra arbeidsgiver, noe han ikke får).

Dette betyr for øvrig at vi begge må sende 2 skjemaer til NAV... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...