Gå til innhold

Lamaz-metoden

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor anbefalte meg å lese meg opp på Lamaz-metoden, en pusteteknikk som hun mente hjalp utrolig mye når man føder.

Noen som har erfaring med dette? Hjelper det på fokuset og smertene? Eller er det bare tull?

Jeg sliter også med å finne informasjon om metoden. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

lillevenn.no. Tja... Jeg var visst veldig flink til å puste, sa jordmor, og virket lite smertepåvirket. Endte opp med fødselsangst og kommer aldri til å føde igjen. Nå var det nok ikke bare smertene som gjorde det, men jeg opplevde pusting og avslappet kropp som lite smertedempende, og smertene var hinsides min forstand.. Mulig jeg øvde for lite, men som sagt, jm mente jeg pustet supert under hele fødselen. Har sett en del andre her på forumet som er veldig fornøyde med det kurset, så statistisk sett bør du stole mer på dem enn meg :)

Skrevet

Vet ikke helt om å lese seg opp er helt måten å gjøre det på. Disse teknikkene trenger trening, trening og atter trening!

Såkalt "pesepust" kan hjelpe deg med å ta brodden av riene, men hvis du ikke har trent nok på den kan du ende opp med å hyperventilere istedet, det er ikke så lurt.

Hvis du har litt tid igjen til termin ville jeg sjekket om det er noen som arrangerer yoga for gravide i nærheten av der du bor.

Det hjalp meg masse! Lærte avspenningsteknikker og pusteteknikker som var helt supre. Bl.a teknikker for å "gå inn i smerten".

Når fødselen var igang lot jeg pusting være pusting, men jeg klarte å slappe av takket være det min supre yogainstruktør hadde lært meg!

Skrevet

Nå fulgte jeg vel ikke akkurat Lamaze-metoden. Men jeg pustet meg godt gjennom hver rie. Hadde fokuset på pustingen og ikke riene og "smertene". Jeg syns ikke riene var vonde, de var helt overkommelige. Og tror nok pustingen hjalp meg et stykke på vei der. Jeg slappet jo også godt av. Spente meg aldri under riene.

Nå var jeg igangsatt, og hadde relativt hyppige rier, hvert 2. minutt gjennom hele fødselen, så ble mye pusting. Jordmødrene var også imponert over hvor godt fokus jeg hadde på pusting.

Jeg hadde ikke øvd på gforhånd, men hadde innprentet meg selv med å huske å puste. Har en tendens til å holde pusten og spenne meg i enkelte situasjoner.

Det er ikke så mye norsk informasjon å finne, men amerikansk info skal du finne en del av.

http://www.lamazemetoden.no/index.html

Skrevet

Jeg brukte vel kanskje ikke akkurat Lamaze, men jeg pustet meg gjennom riene og jeg synes det hjalp meg å slappe av. Men det er jo akkurat like vondt fordeom. Men for all del! PUST! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...