Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #1 Skrevet 16. januar 2011 Har alle legesekretærer fullt innsyn i din journal? Jeg skulle fornye en resept og da gikk sekretæren inn på en liste og kunne se hele historikken og alle resepter jeg har fått utskrevet. Gjør ingenting i grunn. Har ikke noe pikant der. Men er litt interessert i personvern. Kan legesekretærer i samme kommune gå inn å lese samme opplysninger? Eller er det bare sekretærene på mitt fastlegekontor som kan gjøre det?
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #3 Skrevet 16. januar 2011 Tror det er vanlig. De har taushetsplikt.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #4 Skrevet 16. januar 2011 Legesekretærer har full innsyn i dette. Men gjelder bare på legekontoret du har fastlegen.
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #5 Skrevet 16. januar 2011 De har innsyn, men de har ikke lov å kikke på det uten at de har noe der å gjøre. Du kan også sperre for spesifike personer dersom du ønsker det. Min svigermor er f.esk legesekretær der jeg har fastlege, og hun er sperret fra min journal. (Det var hun som ordnet det sånn)
Anonym bruker Skrevet 16. januar 2011 #6 Skrevet 16. januar 2011 Legesekretærene kan ikke gå inn på din journal og lese uten at dette blir loggført, og da må de også kunne forklare seg hvis det skulle bli spørsmål om hvorfor de har vært inne og lest. De kan vel se reseptene som har blitt skrevet ut til deg, men de er på en egen liste og ikke inne blandt loggene i din journal. Og dessuten har de taushetsplikt, slik som ALT helsepersonell har.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå