Gå til innhold

Tv-spill/Tv-tid for gutt 6.5 år.. Synspunkter?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 6 og et halvt år. Såklart er tv og tv-spill en viktig del av hverdagen, da vi lever i 2011. Vi har gjort det slik at vi har satt grenser for tv-tid til max en time pr dag. Dette inkluderer det å eventuelt se på tv før skoletid, som jeg vet de fleste i klassen hans også får lov til. Synes 1 time pr dag er mer enn nok.

 

I helger har vi det litt annerledes, han står opp tidlig og ønsker jo ofte å se litt på tv da, som oftest vekker han oss ikke med engang heller, så det er ikke sånn at vi kan være helt "nazi" på hvor lenge han får se tv. Vi har innført en HELT tv-fri dag(torsdag), da holder vi oss stort sett ute med aktiviteter. Vi hadde også innført spilledager, hvor han hadde faste tider å spille til., MEN:

 

Nå synes vi at han er blitt så flink til å disponere tiden. På spilledagene sine, er det ikke alltid at han føler for noe tv spill og det samme gjelder egentlig tv. Han foretrekker å holde på med andre aktiviteter og det er aldri noe mas om tv, med unntak av en morgen iblandt, hvis han er litt trett, da vil han gjerne spise frokost og se litt barne-tv. Tv-spill er litt viktigere for ham, men også her legger han fort ifra seg dersom han får disponere tiden selv. Jeg legger merke til en stor forskjell på ham og hans bestekompis. Denne kompisen har 2 spilledager i uka og jeg forhørte meg mer hans mor om hvor mange timer han har til disposisjon disse dagene. Hun fortalte at torsdag spiller han fra etter middagen( 17.00 ) til leggetid (19.30) og det er jo greitnok. Men på lørdager spiller han helt fra han står opp kl 8/9 og helt til klokka blir 1 eller 2. Sammenlagt blir jo dette 7.5 timer med tv.spill pr uke, i motsetning til min som får spille litt nesten hver dag og ligger sammenlagt på ca 3-4 timer og det gjør han helt selv. Som sagt merker jeg forskjell på dem også, bestekompisen virker mye mer oppslukt i spill og disse dagene er det ingenting annet som betyr noe.

 

Så det jeg lurer på er: Er det greit at jeg velger "kampene" litt og lar ham få lov å disponere tiden og være stor gutt, forbeholdt at han greier det såklart, hvis jeg ser at det ikke funker må jeg jo ta kontrollen. Bør jeg eventuelt sette opp en plan for hvor mange timer pr uke han får spille og hva er greit og ikke greit her?

 

Vil gjerne ha synspunkter, da jeg synes dette er litt vanskelig. Det er jo mitt eneste barn også så :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har selv en gutt som elsker x-boxen og DS. Og dette med hvor mye spilletid som er nok, er vanskelig å finne rette svar på.

Her tar vi det dag for dag. De dagene det regner osv blir det jo mer tv-spill enn på en solrik dag. Vi har ingen bestemte spillfrie dager - selv om det blir en del av dem også. Gutten min kan sitte å spille i 2 timer så går det 5 dager til neste gang. I gjennomsnitt vet jeg ikke helt hvor mye han spille, men kanskje rundt 3 timer. Han spiller gjerne hos kompiser også. Så det er ikke så lett å ha kontroll.

 

Ang.tv så ser min gutt alltid på tv om morningene. Jeg ser også hvordan gutten slapper av med en god tegnefilm etter en bhg-dag. I helgene kan han se en langfilm. i dag har han faktisk sett to stk. Det er 3 timer med film det. I morgen ser han kanskje 15 min. Han ser kanskje 5 timer tv i løpet av en uke.

 

Min gutt velger alltid å leke ute først. Tv-spill og film kommer frem når venner ikke er hjemme. Så kanskje derfor vi har det så fritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så styrer ungene det selv. Barnetv er det de ser på, om det ikke er noe annet spesielt vi ser på sammen. Vi kan ta opp på tv, så det gjør ting mye enklere. Sykehuset, jordmødrene osv ser de av og til på om morran vis vi kommer oss opp når klokka ringer. Det syns alle ungene er gøy å se på, og helt greit for oss voksne.

 

Alle har Ds og de spiller lite på dagen, de har den som oftes med i senga og spiller litt før de legger seg.

 

Vi startet med hvor mye de kunne gjøre av hver ting hver dag, men nå husker jeg ikke hva vi har blitt enige om for ungene styrer dette selv. Når ungene passer på dette selv så skal de få lov til det, jeg tror de lærer mye av det. Enklere for de etterhvert som de blir eldre og det kommer andre utfordringer. Noen dager så blir det ikke spilling/tv osv pga andre ting vi må gjøre men hører aldri noen klager fra ungene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Nei jeg opplever press til å være veldig streng på dette, men så ser jeg jo at han greier det fint selv. Jeg følger jo med og vil jo såklart ta kontrollen dersom han selv mister den, det er jo min jobb å sørge for at alt går som det skal.

 

Så det er ikke slik at alle har et "nazi" regime hjemme altså? Jeg trodde alle hadde faste tider og skjema hvor de førte opp tv og spilletid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...