Gå til innhold

Blir min 3-åring bortskjemt av dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 3 år. Han går i naturbarnehage og er ute på ski, aker og leker aktivt hver dag. I helgene er vi mye ute å leker, går på ski, aker, drar i svømmehallen eller er inne for å kose oss. Får besøk av venner, drar på besøk etc. Rett og slett et normalt familieliv, aktiv familieliv - vi er en aktiv familie. Vi har også en liten baby på 5 mnd.

Så til saken.

Av og til, dvs kanskje hver 3-4 måned tar jeg med meg 3-åringen min på busstur inn til Oslo for å gå på bytur. Kjøre buss er stas....da drar vi på cafe, går i noen butikker og så drar vi innom en lekebutikk for å kikke. Da får han velge seg en ut en liten ting, maks 150-200 kr, som vi kjøper. Vi har det kjempe hyggelig!!

Dette nevnte jeg for to venninner som da mente at jeg får en skikkelig bortskjemt unge pga. denne leken til 150-200 kr.

Herregud, så sjelden vi to gjør noe hyggelig sammen - hvorfor ikke?

Er jeg helt på bærtur? Han elsker å gå i lekebutikken, kikke og drømme. At han får en liten ting synes jeg er kjempe koselig når vi gjør det så sjelden.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke noe galt i det du gjør :) Syns du gjør det bra, jeg :)

Hilsen 2-barnsmamma med skolebarn :)

Skrevet

Hvis dere koser dere og har råd så er det vel ikke noe problem?

Skrevet

He he - er nok ikke enig med venninnene dine nei!

Blir ikke bortskjemt av en liten ting ekstra 3 -4 ganger i året når han er på kosetur med mor!

Skrevet

Du er absolutt ikke på bærtur. Tror nok at 3-åringen setter større pris på opplevelsen og det å være sammen med mamma enn at han får en gave. For meg høres dette ut som en flott ting dere gjør sammen, og tror ikke han blir bortskjemt av den grunnen.

Takk for godt tips til når datteren min blir litt eldre;)

Skrevet

Synes det høres flott ut jeg :) tror ikke han blir bortskjemt av dette. Han får fin alenetid med mamma og gode minner :) Tror jeg skal gjøre noe lignende når sønnen min blir eldre også.

Skrevet

da lurer jeg på om hva venninene dine gir sine egne barn? når de syns du skjemmer bort ditt barn med en bytur og liten ting til ett par hundre kroner?

det er jo kos for både mor og barn, han setter nok veldig pris på disse turene, og vil nok fortsette å gjøre det i mange år fremover...

Skrevet

Haha, da lurer jeg på hva de pripne venninnene dine hadde sagt om meg!

Jeg synes det er utrolig moro å kjøpe leker til jentene mine, vi er i lekebutikken minst to ganger i mnd og handler for en tusenlapp hver gang..

Men det herlige er at barna mine er veldig takknemmelige uansett hva de får, de husker alt de får til bursdager og jul, og hvem de har fått det av, de får ikke gaver hvis de ikke sier takk. Høflighet og ydmykhet er veldig viktig for meg!

Din gutt kan umulig bli bortskjemt av dette, tipper det var dårlig samvittighet som fikk de lodne mødrene til å komme med en slik kommentar ;-)

Skrevet

Det du gjør HI, reagerer jeg ikke på. Det hørtes bare koselig ut! Men det 23:06 gjør med sine barn, er drøyt i mine øyne.. Du handler altså leker til barna dine for 2000 i måneden?

Skrevet

Helt riktig regnet :-P Jeg hadde ikke gjort det hvis ikke jeg hadde råd.

Og hadde barna tatt det som en selvfølge hadde jeg kuttet tvert.

Leker er gøy!! Jeg bruker mye penger på ting vi har glede av alle sammen, som spill og bøker. Kjøper og selger mye på Finn og, for gjenbruk.

Skrevet

På meg virker det som om HI heller har skrevet dette innlegget for og få anerkjennelse og fiske etter komplimanger om hvor aktiv og god mor hun er. Så over til spørsmålet, nei synes ikke du skjemmer ut barnet ditt..

Skrevet

Haha 23:49, akkurat det tenkte jeg også ;-)

Men ingen tvil om at det er en supermamma som har skrevet hovedinnlegget - jeg er langt fra så "flink", men jeg tror ungen min har det bra fordet :)

Skrevet

Det høres ut som vesentlig større forbruk enn gjenbruk.

Skrevet

Så kos!!

Tenk så mange gode minner du er med på å skape hos sønnen din:)

Skrevet

Å få en gave som du har bestemt at du VIL gi er ikke med på å gjøre et barn bortskjemt. Men derimot: å få bestemme, sjefe, skrike seg til ting, manipulere og furte til man får viljen sin, det er å være bortskjemt.

Dette bestemmes ikke av hyppigheten eller kronesummene på gavene.

Et fattig barn som aldri får gaver for en eneste krone kan likevel være bortskjemt, i den forstand at foreldrene avstår fra modent lederskap og lar barnet styre i familien. Et rikt barn som eier mange ting og har stort rom, mange leker og egen hest, kan være mye mindre bortskjemt, hvis det er slik at foreldrene selv gir det de vil gi, og sier nei uten at barnet mukker når de ikke vil gi noe.

Hvis han er fornøyd med livet, og du er fornøyd med ham (dvs at du aldri ergrer deg over masing og hyling og ønsker deg ti mil unna når dere er i lekebutikken), så er han IKKE bortskjemt.

Skrevet

Ja, vet du hva, jeg tror det er større forbruk enn gjenbruk hos de aller fleste. Hos deg sikkert også. God natt ;-)

Skrevet

Skjønte ikke helt poenget med avhandlingen om hvor aktive dere er, men nei, jeg synes ikke du skjemmer bort sønnen din.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...