Gå til innhold

Er det slik at man kan søke en jobb i 100 prosnet stilling, og kreve å kun jobbe 80`?


Lovemelikeyoudo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du vil være sikker på å få jobben søker du først om 20% permisjon etter at du har signert konrakten. Det skall mye til for at de kan nekte deg det.

 

Men hvis du ikke er ute etter å skape en dårlig stemning så hadde jeg nevnt det på intervjuet, med risiko for at du da ikke får jobben selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke nevnt det i det hele tatt før jeg hadde signert kontrakt i hånda. Jeg tenker at sier du det på intervjuet risikerer du å ikke få jobben, eller bli tilbudt en 80 prosent stilling. Hvis du ikke sier det, men søker når du får jobben kan de bli sure, du kan risikere å ikke få permisjon, men da mener jeg de skal ha meget gode grunner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det virkelig en lov som sier at man kan kreve dette?

 

Etter 25 år i arbeidslivet har jeg aldri hørt om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du svært lite opplyst. Arbeidsmiljøloven sier at man kan be om redusert arbeidstid pga vektige velferdsgrunner, Små barn er innunder definiasjonen av vektige velferds grunner. Arbeidsgiver skal ha gode argumeneter for at dette skal avlås i en søknad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Da er du svært lite opplyst" - jeg dævver av svarene her inne! :-))))

 

"Arbeidsmiljøloven § 10-2 gir arbeidstakere rett til redusert arbeidstid, dersom det kan gjennomføres uten vesentlige ulempe for virksomheten."

 

Det betyr at du kan søke om det, men det er da virkelig ikke noe man bare kan kreve.

 

Hilsen meg som er "svært lite opplyst". :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"uten vesentlig ulempe" er et ganske sterkt utrykk innen jussen. Og det skal ganske gode argumenter fra arbeidsgiver for at redusert arbeidstid ikke innvilges. Så jeg må jo si at jeg anser deg som lite opplyst om du ikke vet at redusert arbeidstid er noe man kan søke om i de aller fleste tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt spørsmål var nettopp "Finnes det virkelig en lov som sier at man kan kreve dette?"

 

At man kan søke om redusert arbeidstid, er da virkelig ikke det samme som at man kan kreve det?

 

Og HI sier ingenting om hva slags yrke hun søker på - er det feks revisormedarbeider, er det VELDIG vanskelig å få redusert arbeidstid hvis det ikke er en redusert stilling i utgangspkt.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei man kan ikke kreve det. Men i de aller fleste tilfeller får man dette med hjemmel i arbmiljøloven. Så som arbeidsgiver (eller er det mannen din som er det?) så burde du jo være godt opplyst om denne loven som i de lfeste tilfeller gir arbeidstaker rett på redusert/tilpasset arbeidstid.

 

Ha en strålende kveld soltråle :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp fordi jeg ER forholdsvis godt opplyst om AML, så vet jeg at man ikke kan KREVE redusert arbeidstid.

 

Og det var derfor jeg stusset over svarene HI fikk.

 

"Vesentlig ulempe" for arbeidsgiver veier nemlig ganske tungt i denne sammenhengen - faktisk et område hvor arbeidsgiver står ganske sterkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha, hvorfor vil du søke på en stilling som krever en tilstedeværelse på 100%, for så å bare kunne jobbe 80% ?

 

Hadde jeg vært arb.giver skulle du hatt overnaturlige evner for at jeg hadde ansatt deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ikke gi beskjed om dette på intervjuet, nei, da får du ikke jobben... Eller, det kan jo hende du får jobben, men det er ikke akkurat noe smart trekk.

 

I det offentlige er det nok nærmest automatikk i å få redusert stilling hvis man ønsker det, så lenge barnet/a er under 10 år. I det private kan nok arb.giver stå sterkere ved å bruke begrepet "vesentlig ulempe", tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns da ikke det er så rart at man søker på 100% stilling, men bare ønsker å jobbe 80%. Det kan jo dreie seg om et år eller to fordi man har små barn osv. Der hvor jeg jobber har det skjedd flere ganger, og nå nylig, at småbarnsmødre har søkt på fulle stillinger, men opplyst at de kun ønsker å jobbe deltid en stund framover. Det er aldri noe problem.

Men, det kommer jo ann på hva slags jobb det er selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis man har en 100% stilling men søker 80% velferdspermisjon, så taper man ikke pensjonspoeng. Derfor er det gunstig å ha 100% stilling i utgangspunktet. I tillegg til at man kan få tilbake 100% stilling når man ikke lenger har små barn:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel strengt tatt ingen som har svart at hun har krav på dette så svarene er vel ikke så mye å stusse over.

 

Jeg har alltid lært motsatt av det du sier, at arbeidsgiver står sterkt mtp vesentlig ulempe. Jeg har lært at arbeidsgiver må begrunne/bevise det svært godt om arbeidstaker ikke skal få innvilget tilpasset/redusert arbeidstid.

 

Men jeg kjenner det best fra skolebenken og ikke så mye fra arbeidslivet. Min befatning med paragrafen i arbeidslivet kommer fra det offentlige, mao alle som søker får tilpasset arbeidstiden sin etter denne §.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å komme seg inn på arbeidsmarkedet? For de fleste stillinger lyses ut som 100% stillinger, men for mange er det ikke noe problem å allikevel tilpasse arbeidstiden. Hvormange stillinger ser du utlyst som 80%?

 

Da det er sagt er jeg fortsatt for ærlighet og kunne fint selv ha ansatt noen som sa på intervju at de kun ønsket å jobbe 80. Men så jobber jeg innen det offentlige og hos oss er dette med redusert/tilpasset arbeidstid noe man får om man søker om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er i helsesektoren. Altså; jeg skal søke jobb etter sommeren, men ønsker ikke å jobbe full stulling pga små barn. Men det er jo kun 100 prosent stillinger ute å går. Kjenner flere venninner som søker om redusert arbeidstid...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...