Gå til innhold

Moralsk dilemma

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg startet i ny jobb i desember. Fast og full stilling,

Både jeg og min samboer har veldig lyst på flere barn. Har en fra før.

Jeg har et ansvarsområde på jobben som ferdigstilles om to og et halvt år. Før oppstart i jobben ble jeg forespeilet at mitt "oppdrag ville vedvare i to og et halvt år". Når dette oppdraget er ferdig, vil jeg få et nytt oppdrag.

Det har til nå vært mange pauser i prosjektet, da flere før meg har fått barn og gått ut i permisjon.

Hvor moralsk forkastelig er det nå at vi forsøker å bli gravide?

Jeg visste at arbeidsgiver ønsket kontinuitet i to og et halvt år, men jeg er jo avhengigi av å ha jobb, så kunne ikke si den fra meg fordi jeg kanskje skulle ville bli gravid.

Uff. Noen innspill?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener at ditt ønske om å få barn bør komme først.

Og er du en kvinne akkurat i den alderen så vet jo arbeidsgiver at det er en sjanse å ta ved å ansette deg.

Jeg ser ikke på dette som et moralsk dilemma i det heletatt, med mindre du lovte på tro og ære at du ikke skulle bli gravid og at arbeidsgiver er bestemoren din!

Kvinner får barn, sånn er det bare:)

Skrevet

Du er i den fulle rett til å få barn. Likevel er det et problem i arbeidslivet med kvinner som gjør det slik du nå vurderer å gjøre det, eller kvinner som får barn tett og er mer i perm enn i jobb.

Uansett hva likestillingsforkjempere sier er dette et problem, lite populært og lite ok.

Skrevet

Vanskelig å svare på når jeg ikke vet hvor gammel du er.

Dersom du er i tidlig 20-årene ville jeg ha ventet. Dette kan være en god start på en karriere.

Er du over 30 ville jeg har begynt å prøve på babyen. I den alderen kan det fort ta litt tid.

Uansett hva du velger, gratulerer med ny jobb, og lykke til med baby prosjektet.

Skrevet

Far kan ta mesteparten av permisjonen. Du begynner å jobbe etter la oss si 1 mnd. :-)

Skrevet

Og hva med om hun ønsker å amme?

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke noe med når du får barn eller ei, så det ville jeg ikke tenkt på. Ventet selv med å bli gravid til jeg fikk fast jobb, og ble gravid rett etterpå. Litt ubehagelig å fortelle, men likefullt mitt valg alene. Er fortsatt i samme jobben fem år etter og nyter stor respekt fra både leder og kollegaer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...