Gå til innhold

Hvordan er det med toxoplasmose igjen? Er det slik at denne parasitten kan være i all jord, eller må jorden være infisert av kattemøkk som har hatt dette i seg?


aprilbaby_2011

Anbefalte innlegg

 

Jeg spiste lollosalat i stad, og etter at jeg hadde tatt noen biter, så oppdaget jeg at den ikke var helt ren. I tillegg stod det på pakken at den var importert fra Frankrike, som jo er en av værstinglandene når det kommer til denne parasitten. Er det stor sjanse for at jeg kan ha pådratt meg toxosmitte nå, eller er sjansen for dette liten? Blir så bekymret for alt i dette svangerskapet, jeg. :-(

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toxoplasma (Toxoplasma gondii) er en parasitt som finnes i tarmkanalen hos enkelte dyr. Du kan bli smittet enten ved å ha direkte eller indirekte kontakt med avføring eller ved å klappe dyr. Indirekte kan du bli smittet gjennom mat og drikke som er forurenset med avføring fra dyr, for eksempel uvasket frukt eller grønnsaker. Du kan også bli smittet ved å spise rått kjøtt fra dyr som er smittet med Toxoplasma.

 

Teoretisk er det en sjans for at du kan være smittet, men sjansen er veldig veldig liten. Jeg har reist i mange land, spist masse jeg ikke burde underveis, hatt katt i alle år og skiftet på kattesand - fikk testet meg for tokso ved svangerskapets begynnelse og testen var negativ..

Slapp av, det går nok helt bra, bare sørg for å vaske salaten skikkelig neste gang..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...