Gå til innhold

Redd for å føde.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Samtale hos jordmor.

Fortalte om alt jeg gruer meg til og har på hjertet og avsluttet med at jeg håper jeg ikke dør. Da sa hun at det var lov til og ha sånne tanker, da fødsel er en nærdøden opplevlse?! kan da ikke svare sånn til en som har angst for å føde!!! MAKAN.

 

Blir litt oppgitt av meg selv, for er så redd for døden og fostervannsemboli i fødsel, noe som lite sannsynlig vil skje. Men hun sa at om man får fostervannsemboli er det ikke noe man kan gjøre fra heller til. Og merker at det skremmer meg. Vet det er 1 av 80.000 fødsler i norge det skjer med, men man tenker ikke fornuftlig når man har en frykt/angst.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg diskuterte også fostervannsemboli med jordmor før jeg fødte.

Har du tatt fostervannsprøve? Mest sannsynlig ikke! Det er visstnok en sammenheng med dette at fostervannsemboli kan skje! Tror du kan slippe litt på den tanken;)

Ellers sa jordmor at å føde var en risiko, på lik linje med å kjøre bil og gå på fortauet. Det er en risiko å leve, sa hun.

Så vi må kanskje bare akseptere at det er skummelt å leve, vi kan dø av masse forskjellig her i livet. Men fostervannsemboli er LITEN risiko i så fall!

Det er risiko med KS. Dette blir hele tiden påpekt. Tydelig at KS har større risiko for komplikasjoner enn fostervannsemboli.. Tar du sjansen på det da?

Og risiko ved livmorruptur i neste svangerskap grunnet det gamle snittet i livmoren din? Større risiko enn fostervannsemboli!

 

 

Snakk med jordmor igjen du, og legg frem hvorfor du er redd. Skriv stikkord slik at du ikke glemmer det du ønsker å si.

Jeg var også redd, dødsredd! Tror de fleste har sunn redsel for fødsel første gang. (Var ikke så skummelt som jeg trodde, fått to)

Finnes det mange enebarn? Nei;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun mente nok at det for noen føles som en nær døden-opplevelse, ikke at det faktisk ER det.

At du tenker på fostervannsemboli er greit det også, det har jo nettopp vært fokus på det i media. Det er ikke så dødelig som de kan høres ut, iallefall ikke hvis du føder på et sykehus av en viss størrelse.

Uansett, du får hanskes med angsten din som best du kan, det hjelper å snakke om det. Men mest sannsynlig får du en fin fødselsopplevelse, for i de aller fleste tilfellene går det helt strålende. Tenk positivt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kanskje du bare må prøve å bli vant til tanken og det er ingenting du kan gjøre fra eller til likevel når det kommer til graviditet og fødsel?det som skjer det skjer,du har ikke full kontroll og kommer heller aldri til å ha det.

jeg syntes det var en befriende tanke,da måtte jeg bare ta det som det kom og gjøre den jobben jeg skal gjøre,nemlig å få pressa ut barnet.

 

har du angste er det selvsagt ikke så lett men er du en kontrollfreak så må du bare bli vant til tanken at naturen er sjefen her,ikke du:)

 

lykke til,dette går helt sikkert bra!og slutt å les om alt som KAN gå galt i et svangerskap/ved en fødsel,det hjelper deg absolutt ikke i det hele tatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode ord. Dere er jaggu meg gode å ha her inne;) Må si at jeg skal føde på et stort sykehus og det var der jeg var til samtale. Jordmoren burde kanskje ikke formulert seg sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...