Gå til innhold

Hvorfor er det så mange som bruker legevakten som "fastlege på kveldstid"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Synes det er utrolig respektløst. Det er tross alt en akuttfunksjon, ikke en sted å komme fordi man ikke gadd å bestille time hos fastlegen, eller fordi det passet bedre å komme på kveldstid.

 

Hvis man skal gå til legevakten er det fordi det er så alvorlig at man ikke kan vente til dagen etter (fastlegen skal ta imot ø-hjelp på dagtid) eller over helgen.

 

SKJERPINGS!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slutt å rop før du vet noe om tilstandene rundtom. Her blir vi ofte henvist av fastlegen til legevakt om kvelden, både fordi han ellers har to mnd ventetid og ofte oppbrukte ø-hjelptimer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde kanskje tenke litt på at det faktisk kan være en grunn til at en drar på legevakten. Det er ikke alltid like lett å få time fort til legen, å om da tilstanden blir verre i løpet av kvelden/natta er det ikke mange alternativ akkurat.Dessuten vis legevakta har mye å gjøre og mener at personen kan vente til neste dag, blir personen sendt hjem igjen uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig!

 

det er utrolig frustrerende å måtte sitte å vente timesvis på legevakte fordi det det er så mange der med tilstander som godt kan ventne til dagen etter.......

 

og til deg med legen som henviser til legevakt pga lang ventetid; da er dette en lege som velvillig misbruker legevaktordningen. dette er leger som gjerne har altfor mange pasienter på listene sine og derfor ikke har tid til alle.......noe som er misbruk fra legens side. det finnes ikke noe som hetter oppbrukte ø-hjelp timer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist jeg ringte til legen min på en torsdag sa han at jeg kunne komme inn mandagen, det er altfor sent for min del da jeg var kjempedårlig med feber å klarte nesten ikke å puste, legen sa da at jeg skulle ringe legevakten, ringte legevakten og hun på legevakten ble dridforbanna å ringte min lege rett etterpå. enden på visa var at jeg fikk komme på legevakten med en gang, men fastlegen min ringte 2 timer etterpå å sa jeg kunne komme da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, bare tanken på å kjøre 35min til nærmeste legevakt for å sitte i x-ant timer i kø bare fyller meg med glede laaaaangt inni sjelen.. Det er jo helt klart at jeg foretrekker det foran å kjøre 10 min og sitte 1 time i kø...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan vel ikke vite hvorfor folk er på legevakten? Synes ærlig talt det er frekt å påstå at ditt er mer alvorlig enn deres. Det kan være mange grunner til at folk drar på legevakta for det du sikkert kaller "filleting".

 

Tidligere erfaringer, sykdomshistorie, kroniske sykdommer osv. Legevakta tar de som er mest akutte først, så hvis de kommer før deg i køen er de vel i realiteten mer syke enn deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når f eks foreldre har hentet barn i barnehagen på ettermiddagen, grunnet sykdom hos barnet, så bør de kontakte legevakten dersom de føler behovet er der. For da kommer de ikke til hos fastlegen den dagen, og heller ikke i helger.

 

Legevakten er ikke BARE akutt. Det har en sykehuset til......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er det noe som heter "oppbrukte ø-hjelp timer"? Når legen ikke har flere ledige timer igjen, så har han ikke det. Når folk må vente i dages- eller ukesvis for å få time, tar seg fri fra jobben, kommer sge til lege (bil, parkering, offentlig transport osv) og sitter klar for sin etterlengtete legetime, da får andre ringe en annen lege eller dra på legevakta for å få den hjelpa de trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, sorry. Ø-hjelp går alltid forran planlagte timer.

Noe annet er selvfølgelig de få stedene i landet for det er døgnåpen legevakt. Det er imidlertid de færreste kommunene som har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig - HVIS det er behov. De aller færreste trenger å dra til legevakten på kveldstid fordi de henter et pjuskt barn med feber eller oppkast i barnehagen.

og jo, fastleger er forpliktet til å ta inn folk på dagen dersom de må ha time øyeblikkelig!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos legen min er det ø-hjelp fast mellom 8-9 på morgenen. De som kommer etter det tidspunktet må gå et annet sted. Nå skal det sis at dette er midt i sentraum av en by med stor legetetthet, universitetssykehus osv, så det er neppe noe problem. Men slik er det altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, vet endel leger har dette som praksis. Men de har faktisk ikke lov til å avvise pasienter som trenger time på dagen dersom de ringer etter kl 09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg er i tvil om dattern min trenger legehjelp samme dag etter legekontoret er stengt eller i helger, så ringer jeg legevakten og hører med de som jobber der. Får som regel beskjed om å komme inn for en sjekk. Har ingenting med å "gidde" å bestille en legetime, er man bekymret så ringer man legevakta og får instrukser derfra. Så du kan fint legge skylden på de ansatte dersom du føler det er for mange mennesker før deg i køen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det alltid fullt på legevakten mellom kl 16 og 20 (legevakten åpner kl 16). Merkelig..........

Skulle tro at når tilstander oppstår akkutt, dvs at de MÅ ha time og ikke kan vente til neste dag, så kunne det like gjerne skje mellom kl 20 og og 06 også!

Her er det alltid mye folk på plass idet legevakten åpner kl 16. Mistenker absolutt at mange av disse synes det passer bedre å komme på ettermiddagen enn på dagtid!

 

Heldigvis har de begynt å ta tak i dette nå, og mange blir avvist med beskjed om å kontakte fastlege. De avviser også i stor grad folk som bare kommer for å få antibiotika da sykehusapoteket ikke har oppe uansett, og legevakten leverer bare ut medisiner til absolutt akutte tilfeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...