Gå til innhold

Jobbe redusert når man er bidragspliktig


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt fra en venninne, at i hennes vennekrets er det vanlig at når det er særkullsbarn inni bildet er det vanlig at det er far som jobber redusert mens barna er små, at det er far som går i redusert permisjon og at det er far som tar ut en viss prosent med ulønna permisjon slik at bidraget blir tilsvarende redusert.

 

Jeg vet ikke alle detaljene om hvor praktisk gjennomførbart dette egentlig er. Men jeg vet hvor økonomisk tyngende det er å ha små barn, jeg vet at det er helt vanlig at en forelder går i redusert stilling så lenge barna er små. Jeg vet at vi i vår situasjon ikke hadde klart store barnebidrag.

Så jeg synest det hørtes ut som en god løsning for de som er i den situasjonen. Og sliter økonomisk med store bidragskrav på toppen av høye levekostndader for seg selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alltid smart å straffe særkullsbarna fordi man selv har skaffet seg flere barn enn det man klarer å fø på.

APPLAUS!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha. det var jo en enkel variant av en vanskelig situasjon. Er ikke alle som bare skaffer seg særkullsbarn... Herregud! Nok av kvinner der ute som lurer menn og setter flere mennesker i en situasjon de ikke ønsker å være i, og i tillegg forsurer tilværelsen med å gjøre samvær vanskelig, dårlig samarbeid generelt mv.

 

Bidragsreglene er jo helt høl i hue i dette landet. Barn er dyrt, men bidraget står jo ikke i stil til de reelle utgiftene man har for barn. Noen ganger i disfavør til mottaker, men som regel er det ganske ok med bidrag kontra utgifter. Og de fleste er jo ikke alene hele tiden, og jo velger man å bli sammen med en som har barn fra før, så har man også en plikt ( om enn bare moralsk) til å bidra også der. arg

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha! Bli lurt? Vil man ikke ha barn så tar man ansvar for egen prevensjon og bruker kondom. Bli lurt? HAHA! Like morsomt hver gang noen kommer drassende på den gamle visa :-)

 

Man betaler for barna sine. Punktum. Og har man ikke råd til barn så setter man ikke barn til verden. Punktum finale.

 

13:50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det å la særkullsbarna få lite til ingenting, er liksom helt greit? Hvorfor det?

 

Og bidragsreglene er ikke høl i huet. Eneste jeg ser kunne blitt bedre, er at også den bidragspliktige skulle hatt skatteklasse 2. Det tenker jeg hadde hjulpet mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"....den bidragspliktige skulle hatt skatteklasse 2"

 

Det er jeg veldig enig i. Det vil nok lette ting for alle parter.

 

13:50

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HI: Barnebidrag er ikke en eller annen uforståelig avgift man skal betale. Det er forsørgelse av barn. Alle barn skal ha lik rett til å bli forsørget av begge sine foreldre, uansett om foreldrene bor sammen eller ikke.

 

Hadde min mann funnet på smarte løsninger for å få redusert bidrag, hadde jeg dumpet ham. En mann som ikke tar like mye ansvar for alle barna sine er ikke mye verdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg vet at vi i vår situasjon ikke hadde klart store barnebidrag."

 

Om dere ikke hadde hatt råd til barn, så hadde dere heller ikke fått noen. Om mannen din f.eks. hadde 25 000 netto inntekt hver måned, men betalte 3000 i barnebidrag, så kan han bidra med 22 000 til felleskassa. Verken mer eller mindre. Nytter ikke å begynne å tenke på at "om dere bare hadde hatt de siste 3000" så hadde vi hatt råd... Det er rett og slett å stjele fra de eldste barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke, men jeg som bidragsmottaker jobber 50%, og får bidrag utifra en estimert inntekt på 80% lønn....

 

Så regner jo med at det er sånn begge veier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"da skulle han tatt ansvar for å bruke kondom selv" er et så tåpelig argument! Dere ER klare over at barn fint kan bli født inn i gode forhold - ja, de kan til og med være planlagte - og at forholdet kan ta slutt mens barna er små? ...og da er det slettes ikke uvanlig at begge parter finner nye partnere og får ENDA flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...