Gå til innhold

Spiral eller ikke?


mamma til lillingen

Anbefalte innlegg

Har snart time hos legen, og tenkte om jeg skal ha spiral så vil jeg kjøpe den før da. Men er så usikker! Vet egentlig ganske lite om det, så er det noen som vil dele sin erfaring? Og lurer også på hva som er best, kobber eller hormonspiral - legen anbefalte kobberspiral, men som sagt vet jeg ikke så mye, og hva som er forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kopperspiral er vel uten hormoner, og den er billigere. Det negative er at den ikke kan sitte inne like lenge som hormonspiralen, og så kan man risikere å få veldig kraftige blødninger av den (ikke alle får dette). Derfor bør en ikke bruke den dersom man alt har litt store blødninger fra før. Den er heller ikke like sikker som prevensjon, men den er jo veldig sikker denne også :-)

 

Hormonspiralen frigir hormoner lokalt, den er mye dyrere, men kan sitte lenger inne. Ulempen er altså pris og at den er hormon-prevensjon, man kan også risikere å småblø i ganske lang tid etter innsetting før det går seg til. 2-4 måneder med småblødninger (veldig lite blod altså, mest på papiret på toalettet) er ikke unormalt. Fordelen er at den er like sikker som sterilisering, de fleste får mye mindre blødninger av den, noen mister helt mensen og den kan sitte inne i ca 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hormonspiral og først nå etter 1 år har det stabilisert seg (bank i bordet!!) I løpet av 2010 hadde jeg vel ca 5 uker tilsammen som var blødningsfrie. MEN, dette kan ha med at jeg hadde en haug med cyster på ene eggstokken så jeg har gått 3 mnd på p-piller i tillegg for å se om dette hjalp. Jeg sluttet med disse i begynnelsen av desember og har enda ikke fått noen blødninger..

 

Legen jeg har skryter hormonspiralen opp i skyene og at den er like sikker som sterilisasjon...

 

Jeg har enda ikke noe positivt å si om den ;) Men det kommer vel om alt er som det skal nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk anbefalt hormonspiral i stedet for den andre. Ja, hormonspiralen er veldig dyr, ca 1200kr. Men kan være inne i inntil 5 år, og er mer eller mindre 100% sikker, mens den andre er ikke like sikker. Får mindre blødninger under mensen og av denne, så for min del er det veldig positivt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en kobberspiral. Ville ikke ha hormoner og så var den litt billigere ja

Hadde ganske sarsom menstruasjon fra før, så regnet med at det ikke skulle bli så altfor kraftige blødninger. Der tok jeg feil. Veldig kraftige og varte i 7 dager. Har gitt seg litt (etter 7 mnd). I tillegg har jeg fått veldig kraftige menssmerter. egynner ca 2 uker før mens. Jeg vurderer bytte til hormonspiral.

vet ikke helt om jeg ville anbefalt deg kobber. Men er jo ikke sikkert du kommer til å få samme reaksjon som meg heller. Lykke til i valget:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satt inn kobberspiral da jeg ikke ønsket hormonell påvirkning på kroppen lenger. Jeg er veldig fornøyd. Ingen bivirkninger i det hele tatt. Mensen kommer som vanlig og imgem smerter.

 

By the way... kobberspiralen kan sitte i 5 år den også, så det å si at den ikke kan sitte like lenge som hormonspiral (hvis den kan sitte 5 år) er jo da feil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg har hatt hormonspiral siden sept-08. Til sammen frå då har eg hatt 3 menstruasjonar.....!!

Eg meiner at det er verdt dei 1200 kronene....bruker da mykje meir enn da på 5 år i p-piller eller anna prev.

 

Eg skal ta ut min no i jan,for me skal prøve på nr 4,men eg kjem definitivt til å sette inn ein ny når eg kan det.....!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har kobberspiral fodi jeg IKKE vil ha hormoner.

den kan sitte i 5 år,

har hatt min i 3 mnd. 1 mnd blødde jeg i 3 uker. 2 mnd ingen ting. 3 mnd. blødde i 5 dager, der jeg brukte opp 4 pakker med bind. er det kraftigste og plagsommeste jeg har vært borti, måtte holde meg hjemme fra jobb 1 dag, siden jeg blødde gjennom klær og va super svimmel.

 

men dette er bare starten, fortsetter det slik tar jeg den ut.

 

jeg hadde p-stav i 3 år. den va ikke bra, hormoner over alt. og blødde masse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...