Gå til innhold

Når jeg leste denne saken i romjulen


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

De er hjemme hos moren, og følges tett opp av barnevernet. Dette er antakelig bedre for dem enn å være i fosterhjem - kanskje særlig fordi det er veldig liten sjanse for å finne fosterforeldre som er villige til å ta seg av tre søsken, og de derfor ville blitt splittet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lurer på hva som skal til for å miste barna sine når det der ikke kvalifiserer til det. sikkert veldig vanskelig da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende det er best for barna akkurat nå å være sammen. Husker bare jeg leste den saken i romjulen og tenkte vel som 14:32 at om ikke dette fører til at en mister omsorgen, hva må da til?

 

I mine øyne er jo dette grov omsorgsvikt.

 

HI

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det vitner om mangel på mye, og det er vel derfor hun følges tett opp også. Men for barna er det mest sannsynlig det beste. Det å bli satt bort til fremmede og skilt fra søsken er grusomt. Hilsen en som har opplevd det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det å miste omsorgen for barna er ikke en straff, det er noe som skjer når det er til barnas beste. Selv om moren gjorde en grov feilvurdering og helt klart utsatte dem for omsorgssvikt da hun reiste fra dem, kan det allikevel være at hun klarer å ta vare på dem så lenge hun får hjelp fra barnevernet. Og da vil det være til det beste for barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser hva du sier men er ikke helt enig i den.

De aller fleste kunne sikkert klart seg om de fikk tett oppfølging, så hvor skal grensen gå?

 

Ene feilen hun gjorde var å reise fra dem. Det andre hun gjorde var jo at hun ikke fulgte opp om noen faktisk hadde levert mat til dem. Der var 12 minus i leiligheten. Hun har jo ikke gjort noenting for at barna skulle klare seg. Og hun kom hjem etter først 4 (!!)dager etter at barnevernet hadde tatt hånd om dem. Kan ikke skjønne at hun ikke satte seg på det første flyet.

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Barnevernet har opprettet en undersøkelsessak som familien venter svar på i løpet av tre måneder. I mellomtiden bor barna hjemme.*

 

Det står nå ikke at mora får beholde barna sine, men at barna får bo hjemme under undersøkelsessaken som varer i 3 (bv kan søke om 3 måneder ekstra, om de trenger dette). Utfallet av denne undersøkelsessaken vil vise om barna får bo hjemme eller ikke. (men ikke sikkert utfallet kommer frem i media)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, det å miste barna er ikke en straff. Det er noe som skjer når det ikke lenger er til barns beste å bo hos foreldrene. Det skal ikke gå noen grense slik du mener. Det moren gjorde var ille, men dersom hun behandler barna bra så lenge hun er hos dem og får tett oppfølging som skal sikre at det ikke sklir ut, så er det til barnas beste å være hos henne - selv om hun har utsatt dem for omsorgssvikt. Det hadde vært annerledes dersom det var snakk om mishandling eller overgrep. Noen ganger vil det være helt riktig å ta barn ut av hjemmet, men fordi det er veldig traumatisk, ikke minst når søsken må splittes, så skal det bare skje når det er helt nødvendig for barna. I denne saken er det trolig ikke det. Moren har vært ansvarsløs, naiv, dum. Ingen tvil om det. Men barna kan allikevel ha det godt hos henne. Men selvsagt må det følges nøye opp, og det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mange "grove feilvurderinger" får man gjøre da før noen sier stopp? - ikke at jeg mener barna har det bedre i fosterhjem, men jeg bare lurer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...