Gå til innhold

Karrierespørsmål;-) Førskolelærere vs barne og ungdomsarbeider:)


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Dere som har valgt en av disse utdanningene, hvor jobber dere idag? Vurderer en av de to retningene selv, og tenker samtidig på hvor fleksibe man kan være i forhold til arbeidsplasser.

Hva har dere i årslønn?:)

 

Takker for svar som måtte komme;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal svare deg slik som jeg ønsker at noen hadde advart meg før jeg kastet bort 200 000 i studielån. Jeg ville ikke valgt noen av delene dersom jeg ønsket en jobb å bli gammel i. Er drit-tunge yrker. Lønna er også altfor dårlig til å ha studielån.

 

Er førskolelærer og tjener 360 000 i året. Beintøff jobb og jeg er lei allerede nå etter 3 år. Skulle ønske jeg valgte noe annet. Altfor mange barn per voksen og bare bleieskiftarbeid. (Jobber i base jeg da..)

 

Som barne og ung. arb tjener man vel enda dårligere. Tenk deg godt om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar du barne og ungdom jobber du som assistent (eller barne og ungdomsarbeider- som har de samme oppgavene bare litt høyere lønn-fagarbeider lønn) Dette er en videregående utdanning. Du vil få fagbrev når du blir ferdig

 

Tar du førskolelærer så er det en høyskoleudanning. Når du er ferdig utdannet vil du jobbe som pedagogisk leder på en avdeling

(eller som styrer/daglig leder i en barnehage.) Dette er en jobb som krever lederegenskaper og evne til å organisere og styre både barn og voksne.

 

Så det kommer jo ann på om du ønsker å være sjef eller ikke. På en avdeling er det som regel 1 pedleder og 3-4 assistenter/barne og ungdomsarbeidere)

 

Har du jobbet ti barnehage før? hvis ikke ville jeg prøvd det ut først. Det passer ikke alle.

 

Jeg er pedleder og stortrives i jobben min. Årslønnen min er vel rett under 400000 med 10 års ansenitet. En barne og ungdomsarbeider tjener en del mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt klart førskolelærer.

 

Ser e i over her skriver at man blir fort lei jobben. Jeg er nå ikke lei enda, men som fordypning (3året på høyskolen) tok jeg organisasjon og ledelse. så da den dagen kommer at jeg vil videre så har jeg denne å støtte meg på. Man kan også ta småkurs eller ett lite vekttall slik at h\man kan gå videre til andre yrker seinere i livet!!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er i tvil, så ville jeg gått for førskolelærer. Det er en høyskoleutdannelse og åpner langt flere dører. Jeg er førskolelærer selv og har jobbet både som ped. leder og styrer i barnehage, miljøterapeut med autister og jobber nå hos nav. Det er en del jobber i det offentlige som krever "3 årig høyskole eller mer" ( har selv aldri forstått det kravet, men, men...).

 

Med litt videreutdanning så kan du kvalifisere deg til helt andre stillinger også, innen skole, ppt, veiledning osv.

 

Men om du vil gå for førskolelærer så må du like å gå på skole, like å ha ansvar og veilede andre, og du må trives med å jobbe i et hektisk miljø hvor ingen dager er like, betale julebordet og kaffen din selv, være ute i all slags vær og komme hjem med snørr og leverpostei i håret. På pluss siden, så treffer du mange hyggelige barn og voksne, du får en meningsfylt arbeidsdag, og du vil oppleve noe som ingen andre yrkesgrupper får: At bare ved å dukke opp på jobb så er det noen som blir jublende glade for å se deg, løper mot deg og knusekoser deg :-) Det slår en latte fra den hypermoderne kaffemaskinen i den lekre lobbyen i næringslivsbedrifter langt ned i støvlene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi jobber du hos NAv?? Hvordan fikk du den? Jeg er hun som er lei av jobben. Hvilke muligheter har jeg egentlig? Har også ledelse og teamarbeid som fordypelse. Synes det er vanskelig å vite hva jeg kan jobbe med som ikke er barnehage. Har vært så uheldig med arbeidsplassen nå to ganger at jeg føler meg helt fed up med barnehage.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok det er enklere å bygge karriere med førskolelærerutdanning da det er en høyere utdanning.

 

I praksis peridoden fant jeg fort ut at jeg vil IKKE jobbe i barnehagen- dette er ikke for meg. Jeg vil ikke jobbe med barn i det hele tatt fant jeg ut etter praksis. Men det var for sent å snu og jeg fullførte utdanningen som var faktisk veldig nyttig og selvutviklende.

 

Nå tar jeg videreutdanning på BI innen organisasjon, ledelse og coaching! Er storfornøyd. Satser på å få meg en jobb mens jeg er i mammapermisjon og det blir IKKE i bhg.!!! Rakk ikke å få meg en ny jobb pga graviditet...

 

Førskolelæreryrket er det mest UTAKKNEMLIGE ! Så mye ansvar og energi bruker man om dagen for så liten belønning!!! Det er uakseptabelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vidt forskjellige utdanninger, den ene en videregående utdanning, den andre høyskoleutdanning.

Jeg tok førskolelærerutdanning som grunnutdanning. Har jobbet bittelitt i barnehage, som førstekonsulent i det offentling, som miljøterapeut med psykisk utviklingshemmede, miljøterapeut i barne-og ungdomspsykiatri. Nå har jeg tatt master i spes.ped., og jobber på BUP. Og, ja, det er en stund siden jeg tok grunnutdanningen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode og ærlige svar. Høyskoleutdanning er nok det jeg kommer til å satse på til syvende og sist, så jeg får bare lete litt mer før valget blir gjort:-)

 

HI.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...