Gå til innhold

3 forskjellige diagnoser,begynner å bli litt oppgitt!!!


Løvinna82

Anbefalte innlegg

Legen:Du har bekkenløsning

Kiropraktor:Du har BekkenlÅsning

Fysioterapeut: Dette er rygg-problematikk

 

Hva feiler jeg????? Det er jo nesten komisk! Jeg har det på samme vis nå som ved forrige svangerskap: plagene begynner i uke 10 og tiltar utover svangerskapet. jeg har aldri vondt i rygg eller bekken utenom graviditet.

Sist endte jeg opp i rullestol og tildels krykker siste mnd,så jeg ønsker virkelig å få riktig behandling slik at det ikke skjer igjen.

 

Så,det var dagens klage!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slik jeg har forstått det kan du ha både bekkenløsning og bekkenlåsning. Er nemlig det jeg har fått beskjed om at jeg har, og det skal visstnok være ganske vanlig.

Det at musklene i bekkene er "slappere" gjør at det er mer bevegelse i bekkenet, som gjør at bekkenet kan låse seg i en feil stilling. Og har du bekkenlåsning er det en kiropraktor som kan gi deg best hjelp mot dette. Men en fysioterapeut (gjerne en som er speialist på bekkenplager) kan hjelpe deg med bekkenløsningen, og gi deg øvelser som kan forebygge litt, og vise deg bedre måter å gjøre ting på slik at du belaster bekkenet minst mulig.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Tenkte å dele en erfaring på denne tråden, og håper å kunne gi et godt tips til flere. Jeg fikk beskjed om at jeg hadde fått en kraftig bekkenlåsning på høyre side, som følge av en bekkenløsning jeg ikke tok hensyn til. Dette førte først til smerter som var plagsomme, og deretter til nedsatt bevegelighet og smerter som var uutholdelige. Søvn ødelagt, komplett desperasjon, krykker og rullestol. Dette startet omlag fem til seks uker før termin, og toppet seg et par uker etter.

Jeg oppsøkte kiropraktor. Hjalp ikke iitt tilfelle, og kostet flesk. Han ba meg finne fysioterapeut. Via legen min fikk jeg anbefalt fysio med spesialisering på bekkenproblematikk. Dette hjalp delvis på humøret, og var også dekket økonomisk. Mirakelet oppi dette var at min fysioterapeut ba meg kontakte en NAFO akupunktør med spesialisering på graviditet/ gravide. Dette er ikke dekket pt. Bedringen var merkbar etter første behandling, og etter tredje gang satte jeg krykkene i kottet. Hun sa at det vanligvis tok flere ganger før man reagerte, så dette er nok også individuelt. Men jeg er ihvertfall evig takknemlig for at jeg nå får de siste ukene av graviditeten til å hvile på. Kombinasjonen med fysio var nok fin, fordi jeg kunne forbygge forverringer ved å lære meg å stå/ gå/ sitte på en måte som styrket rygg og bekken, men det var nålene som tok problemet.

Tror ikke dette funker for alle, men det er ihvertfall verdt et forsøk. Pass bare på at vedkommende er sertifisert(NAFO).

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale Verkstedet bak slottet! De fikser det meste, og bekkenløsning går lett an å fikse sier de:) Har fått bort svaien min i ryggen der og rettet opp halebeinet, så nå skal jeg dit etter jeg fikk bekkenløsning!

Ring først og si de forskjellige diagnosene, så vet nok de om d andre kan fikses også:) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er i uke 34 i svangerskapet, og har selv opplevd rygg- og bekkenplager, men i heller beskjedne få tilfeller. Har heller aldri hatt plager tidligere med f.eks rygg. Jeg tror den viktigste selvhjelpen man kan gjøre er å vere aktiv. Og da mener jeg ikke lange spaserturer på hard asfalt, eller løping på en tredemølle. Man bør helst unngå å presse seg selv for mye i treningsøkter, og heller prøve å oppnå noe raskere puls, og kanskje bli andpusten. Det er også fint å bruke fitnessball og gym matte der man kan gjøre forskjellige øvelser.

 

Jeg anbefaler også alle gravide å prøve lett trening i terapibasseng. Jeg bruker denne treningsformen ca 2 ganger i uken, og vil påstå at dette virkelig er god medisin for rygg og hofter! Tar en slik pinne/pølse som jeg flyter på, og lar bena rotere fremover m.m. Etter hver økt (på ca 45 min) er kroppen mye bedre. Kombinasjonen det å vere aktiv i et varmt basseng fungerer som regel for de fleste. Man har heller ikke den støtende belastningen på ledd som f.eks jogging ville ha medført.

 

Tror det verste man kan gjøre er å vere passiv fordi man har noen smerter. Det utvikler seg bare til å bli verre, og plutselig har man en ond sirkel. Prøv heller å forebygge ved moderat og lett aktivitet :)

 

Hilsen helse- og treningterapeut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...