Gå til innhold

Jeg forstår ikke dette. Ang. kroppsvisitasjon.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg leste at Maria Amelie fortalte at hun ble kledd naken og kroppsvisitert, og måtte sitte på huk over et speil. Jeg antar at det betyr innvendig kroppsvisitasjon - når man først er naken, kan man jo se at ikke noe er skjult på kroppen. Jeg synes dette høres ganske opprørende ut, og håper de har en virkelig, virkelig god grunn til å rutinemessig krenke mennesker så grovt. Det er min virkelig store skrekk å havne i en situasjon der jeg blir utsatt for dette, for meg er det noe av det met ydmykende jeg kan tenke meg. Men dette med speilet forstår jeg ikke. Det høres også fryktelig krenkende ut, men jeg forstår ikke poenget. Hva kan man liksom se? Man ser jo ikke innvendig med et speil, og det er vel uansett ikke nødvendig dersom noen har hatt fingrene inne i deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt enig! Og hva var de egentlig på jakt etter når det gjaldt henne? Jeg mener, hvis man mistenker narkotika eller at personen kan ha gjemt bort noe for å skade seg selv så skjønner jeg det, men sånn helt ut av det blå?! Da er det et overgrep, mener jeg. Forresten burde de innføre røntgen eller ultralyd til slike ting. Ærlig talt, vi lever da i teknologiens tidsalder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere ikke jobber innen politi eller sikkerhet kan dere ikke hvite alle grunner for at man nøye sjekker.

Det er mange måter å skjule ting på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men det må vel være skjellig grunn til mistanke? Og hva var mistanken denne gangen? Vennligst forklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg spør. Det er da ingen statshemmelighet med reglene rundt kroppsvisitering.

 

Hvilken grunn jeg har? I Norge har man lov til å være uenig i lover og regler og til og med prøve å påvirke dem politisk. Ikke verst, eh?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er vel en typisk sak der den ene siden av saken kommer sterkt frem, mens den andre ikke har muligheten til det.

Hun kan skrike ut, det kan ikke politiet etc.

 

Men jeg reagerer på det at HUN får full kroppsvisitering eller slikt, og jeg som var sterkt suicidal klarte å få med meg kniver og andre ting jeg kunne ta mitt eget liv med inn på lukket avdeling.

Skurr-skurr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er rutine. Dette skjer med alle som skal transporteres ut av landet. Det må jo være en god grunn til å stikke fingre på folks mest private plasser? Og jeg kan ikke se at den grunnen er tilstede når folk blir hentet uten varsel. Hvis noen kan forklare meg årsaken, er det fint.

 

Og som sagt, jeg lurer på hva speilet er til. Kan ikke helt forstå det.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette lurer jeg også på. Var ikke klar over at man ble utsatt for slikt annet enn i fengsel her i landet, og synes selv det er veldig drøyt. Med hvilken begrunnelse utsetter politiet de mest ressurssvake menneskene for så nedverdigende behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar dette er for å ivareta politiets og andres sikkerhet. Det samme gjelder pågripelsen der de var 8stk. Antakelig nødvendig for både pågripelsen og for å ivareta politiets egen sikkerhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man pågripes helt uten forvarsel? Synes dette høres utrolig drøyt ut. Veldig stor ydmykelse veid opp mot en temmelig liten sikkerhetsrisiko. Ikke en gang i tollundersøkelser får man kroppens hulrom undersøkt fysisk i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er rutinemessig for alle de innsatte på Trandum, Trandum er ikke et åpent asylmottak, det er et fengsel. Det er siste stopp for asylsøkere eller andre som sitter fengslet for brudd på utlendingsloven, og som venter på iverksettelse av evt uttransport.

 

Kroppsvisitasjonen på Trandum er høyst nødvendig, både av sikkerhet for de innsatte, og for politiet.

 

Kroppsvisitasjonen som foregår på Trandum er heller ikke en spesielt nedverdigende situasjon, ingen som blir berørt på intime steder, man kler seg naken og går ned på huk over speilet, for å utelukke at den innsatte har "smuglet" med seg ting som kan brukes til selvskading, narkotika, eller generelle ulovlige gjenstander, ved å gå ned på huk så er det lettere å se om det er noe der, eller det vil ramle ut. (barberblader, lighter(brann)narkotika osv)

 

Kroppsvisitasjonen foregår utelukkende med Politi av samme kjønn som den innsatte.

 

Hvem tror du blir ansvarlig hvis en innsatt skader seg selv i Politiets varetekt? tar selvmord, eller skader andre innsatte? Ja, nettopp- det er Politiet som står ansvarlig og da er det utelukkende nødvendig å følge alle sikkerhetstiltak og instrukser for å ivareta best mulig sikkerhet for både innsatte og ansatte.

 

På Trandum er det ikke et vanlig klientell som sitter, det er desperate mennesker som vet at det er hele fremtiden, og livet deres som står på spill, og de har ingenting å tape- både hva som gjelder selvskading, hærverk, ildpåsettelse eller vold mot innsatte og Politi.

 

Uavhengig om det er en søt kvinne som Maria Amelia, barnefamilier eller en voldtektsdømt Nigerianer, så er instruksene like for alle, verken Politiet eller andre kan "se" på en person om de vil oppføre seg fint eller ikke. Det funker ikke sånn.

 

Maria Amelia har det helt fint der oppe, og jeg er sikker på at de aller fleste vil føle et visst ubehag ved å bli kroppsvisitert første gang i møte med Politi, men hadde dere alle vært klar over hva slags klientell som sitter på slike steder som Trandum, så ville dere nok heller vært glad for at sikkerheten og forhåndsregler blir ivaretatt av Norsk Politi.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS: INGEN, absolutt ingen har kompetanse til å avgjøre om en person som pågripes er suicidal, selvskader, utagerende mot andre.

 

Bare les hva som skjedde under pågripelse av familie i Vestby tidligere denne uken:

 

http://www.smp.no/ntb/innenriks/article298411.ece

 

Skulle vel ikke tro at en mor kunne opptre på denne måten mot sine egne barn eller???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sier sitt om norsk asylpolitikk, hva, når vi utviser mennesker som et at det er hele fremtiden, og livet deres som står på spill, og de har ingenting å tape- både hva som gjelder selvskading, hærverk, ildpåsettelse eller vold mot innsatte og politi"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...