Gå til innhold

Maten jeg har spist uke 2 :) ( lavkarbo til inspirasjon )


Gjest

Anbefalte innlegg

Mandag:

 

F: osteomelett og en salat med agurk.

L: samme som frokost.

M: stekt laks med ovnsbakte grønsaker og rømme

K: en kopp med svart te med sukrin.

 

Tirsdag:

 

F: 2 kokte egg med en klatt meierismør oppi ( veldig godt faktisk )

L: kyllingsalat med egenkomponert dressing.

M. lavkarbotaco

K. ingen ting, var veldig mett denne dagen.

 

Onsdag:

 

F: skinke, ost og litt grønsaker på talerken og en dæsj ekte majones plukkemat rett å slett.

L: spiste en salat på kafe.

M: stekte koteletter med brokkoli og smørkokt blomkålris. ( til denne retten lagde jeg ikke saus. det var ganske mye smør fra blomkålrisen som lagde nok "saft" til retten.)

K: spiste ikke kvelds denne dagen heller, fortsatt veldig mett.

 

Torsdag:

 

F: Eggsalat og o skiver med fiberik

L: Eggmuffin med skinke og ost.

M: Lavkarbolasagne

K: Mon tro om jeg skal kutte ut kveldsmat, er ikke sulten om kvelden lenger.

 

Fredag:

 

F: Rester fra eggmuffin og litt salat med agurk.

L: Hektisk dag, så rakk bare spise en porsjonsboks med apetina fetaost.

M: ovnsbakt torsk med sesamfrø og ertestuing av fløte og smør. ( det var veldig godt! )

K: Har funnet ut at jeg ikke trenger kveldsmat lenger!

 

Jeg har funnet ut at jeg går fint ned i vekt med et inntak av 20-25 gr karber om dagen. Så jeg holder meg til det. Har også nå funnet ut at jeg faktisk må roe ned på fettet, jeg gulper regelrett fettet opp igjen ( ja, vet det er ekkelt!) Samma om det er fra smør,fløte,olivenolje eller hva.. det sitter ikke godt i magen min. Hadde en samtale med fastlegen min om dette, som også er lavkarboentusiast og han mente det ikke ville være no problem å erstatte det overflødige fettet jeg ikke får i meg med proteiner.

Neste uke begynner treningen også, så da trenger jeg ekstra proteiner :)

Har forresten gått ned 2 kg til denne uken! det blir faktisk 5 kg på 2 uker! strålende fornøyd med det!

 

Lykke til i uke 3 folkens!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Så fint med en inspirerende meny! Eggemuffin og lavkarbolasagne høres spennende ut. Har du link til oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv går jeg på ketolysekuren, altså <15 g karbo om dagen. Er dette en mer generell lavkarbokur som kan være en rettesnor når jeg har gått ned mine 30 kg? Eller er det da meningen at antall gram karbo pr-. dag skal være enda litt høyere? Vet dere det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eggmuffin :

 

5 egg

Fløte ( helst kaffefløte pga den har mindre karber. )

skinke eller bacon kuttet i små terninger. velger du bacon ville jeg stekt dem før du tilsetter det i røra.

litt grønnpaprika

en liten teskje med bakepulver

litt gressløk om du vil eller litt revet pepperot.

 

alt dette blander du sammen til en god omelettrøre. Så heller du røra oppi store amerikanske muffinformer og steker de i ovnen. jeg brukte 200 grader og de stod i ca 15 min. Bon apetit!

 

Lavkarbolasagne:

 

kjøttdeig/kyllingkjøttdeig.

tomatpurè eller hakkede tomater på boks.

løk

1 squash

1 fedd med hvitløk

oreganokrydder hvis du vil.

noen bruker cottagecheese i, men det synes jeg ikke var så godt.

 

 

varm opp hvitløken slik at den blir glasert. Da gir den fra seg mest smak. Tilsett løken og la det surre sammen uten at du hardsteker dette.

så tar du ut løken og hvitløk og steker kjøttdeigen godt, tilsetter så tomatpurè og alt av løk og hvitløk.

Bruk en osteskjærer og skjær strimler av squashen som du bruker som erstatning for pastaplater.

Bygg opp lasagnen som du pleier :) stekes på 200 grader i ca 20-25 min.

 

Kosten jeg følger er ikke ketolyse, mer lavkarbo. Siden jeg ser slik fremgang med den menyen jeg fortsetter jeg med denne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Men jeg ville ha brukt kremfløte i eggemuffinsene, siden det har 2,9 g karbo pr 100 mot kaffefløtens 3g. Men det som er enda bedre er at kremfløten har mer fett (38 g pr 100) og det er over dobbelt så mye som i kaffefløten og dermed mer egnet i lavkarbo - kosthold generelt :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

flink du er, jeg hadde ikke orket uten brød, ris, pasta.. men så spiser jeg slow carb da og går allikevel fint ned i vekt.

 

I tillegg tåler ikke mannen min melkeprodukter av noe slag, tror vi hadde fått fnatt i matveien begge to ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...