Gå til innhold

Hvorfor stresse?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Syns det er trist å se så mange stresser med å bli gravid, med temping,el-testing,slim-analyseringer,symptomjakter og testing fra EL til IKM.

Hvorfor tester dere så tidlig? Hvorfor tyde billigtester?

Kan dere ikke vente til IKM og kanskje 1 eller 2 dager over og ta en ClearBlue Digital? Da får dere jo opp enten gravid eller ikke gravid.

1-2-3 pp er ikke lenge som prøver,betyr ikke at noe er galt for det om.

Man kan jo kontakte lege etter 1 år som prøvere , og få svar på om det er noe galt .

Ja,jeg vet at kanskje noen vil føle seg fornærmet eller bli sure , men sier dette for å få dere til å se at det gjelder å ikke være så hissige på å få det til , det skjer når det skjer,med eller uten hjelp.

Hvorfor ikke nyte tiden før dere blir gravide, nyt samlivet og ikke ha sex kun for å lage baby. Vær gode mot hverandre og tenk positivt.

Har dere kanskje lange sykluser,så kanskje en undersøkelse,noen prøver vil gi dere svaret på om det er noe galt.

Ustabile sykluser og andre ting man bekymrer seg over.

Det som ofte gjør at folk venter lenge med å klare det,kan være at man stresser for mye med det.

Jeg var prøver i 3,5 år,testet meg for gravidiet max 5 ganger på disse årene. Klart jeg var nervøs! Tenk om vi aldri kom til å greie det?

Vi var på god vei mot IVF , men etter noen behandlinger hos akupunktør,og fikk lengre syklus,så fikk jeg positiv test.

Ikke sikkert dette tipset er for alle,noen sliter mer enn andre,og noen ytterst få vil nok ikke greie det,men slik er det. Man må ikke glemme hverandre oppi prøvingen , og jeg ser mange som ikke har prøvd 1 år enda her inne, selvfølgelig er det de som har prøvd lengre og unner hver og en til å greie det , men vi må virkelig ikke teste etter graviditet lenge før IKM hver eneste PP,og tro at noe er galt.

Det betyr heller ikke om TR er 1 dag forsinket at dette er en SA. Av og til skal det ikke mye til for å forskyve IKM , iallefall ikke om man tenker for mye på det,stresser og tror det verste.

Dere som er forsåvidt nye prøvere - kjempeartig at dere har blitt klare for å lage barn , men prøv å ikke mist motet med en gang.

Vi som sliter/har slitt sitter med mange tanker og følelser,og vi vil jo snakke om det med noen :)

Unner alle til å hoppe videre til 1 trimester,er sikker på at 2011 blir ett veldig fruktbart år :)

Ellers håper jeg ingen blir direkte sinte på meg,jeg prøver bare å forklare synspunktet mitt (og sikkert flere?)

Lykke til,kos dere så best dere kan,baby skal det bli tilslutt:)

God helg :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må bare si takk for innlegget ditt:) Jeg stresset med manglende syklus etter p-pilleslutt, men da jeg endelig fikk el med påfølgende mensen visste jeg at kroppen min var igang og at den fungerte til tross for at det tok tid.. Jeg roet meg litt med dette og vi har koset oss mye mer denne pp selv om den også har drøyd leeenge i antall dager.. Nå ser jeg frem til og håper at jeg etterhvert kan få mer stabile sykluser og jeg fortsetter å leve livet som før frem til jeg eventuelt får en positiv graviditetstest..

Ellers så må jeg si at jeg ble utrolig glad når jeg hørte at du var blitt gravid..Det unnet jeg deg så utrolig mye.. Jeg håper at alle som ønsker å få barn får ønsket sitt oppfylt.. Det må være et av livets største gaver!

Skrevet

Innlegget ditt er interessant lesing...

Jeg kan gi deg en grunn til at man stresser som du kaller det..ALDER. Ikke alle har mange år på seg og da må man optimaliserer de mulighetene man har. Det betyr ikke at man ikke har sex når man ikke prøver å ha barn eller at det er det eneste man lever og ånder for..Men å følge med på når man har eggløsning og gjøre det beste man kan akk disse dagene synes jeg er helt naturlig når man har et felles ønske om barn.

Jeg tror også det virker litt panisk når man leser her inne men det er jo her vi snakker om dette. Jeg snakker også litt med kjæresten min om det men jeg tror dette er noe vi prøvende kvinner forstår aller best. Dette er jo et forum for Bli gravid, så det er det vi prater om her. Uten om forumet prater jeg så og si ikke om det i det hele tatt!

Men jeg er enig med deg i graviditetstesting. Jeg ble helt testoman nå siste periode,,mest fordi jeg var spent og nysgjerrig men det er jo egentlig kjempdumt! Finner man ut at man er gravid før IKM kan det fort komme mens likevel og det hele er over. Kan man kalle det en SA da???? Etter min mening NEI..Kunne ønske jeg kunne vente til IKM neste prøveperiode :)

Skrevet

Såklart,dette forum er for å lufte følelser og tanker og skuffelser og gleder,det er jeg veldig enig i :)

Og det blir litt annerledes med dem som har lange ustabile sykluser,Det syns jeg.

Jeg delte også tankene mine med samboer , men kom til ett punkt da han også ble ''leiææ og trodde selv det var han det var noe galt med.

Og han ble også stresset over alt jeg ramset opp,leste,fortalte,deppet om +++

Men å ha kjempehøye forventninger de 2 første pp,for så få mensen,og bli revet ned fra godt humør og at man virkelig håper,det ser jeg på som veldig trist.

noen får det til raskt,andre må vente litt,og vi kan jo likevel kalle oss normale:)

Jeg fikk jo beskjed om at ingenting var galt med meg i utredning,samboer var normal og det var ikke noe som tilsa vi ikke skulle greie det. Da lurer jeg på,hvorfor holdt vi på over 3,5 år da?

Hvorfor skulle det klaffe etter noen få behandlinger med akupunktur?

Ser også flere og flere som etter en stund,kutter ned på BIM,og slapper litt mer av,sløyfer testing,for så å greie det :)

Det fins en del man kan prøve også,som wild yam,damiana,bidronninggele,vitex ++

Om man får tankene litt bort fra frustrasjon,tror jeg vi er nærmere målet uten å ane noe :)

Men så er det dem som må ha mer hjelp,og ventetiden der for utredning er lang. Det jeg fikk beskjed om var at jeg var jo ung! Måtte ikke stresse. JO;JEG STRESSET! Ble lei meg,ingenting skjedde!!!

Men bare etter første timen til akupunktur,og en god samtale med henne,senket jeg skuldrene. Tida gikk fortere og kroppen min forandret seg. Det var godt!!!

Lykke til videre :)

Snakk om hva dere vil,det er det vi gjør her inne,men d går som regel til slutt,ingenting er galt med deg selv om du prøver litt... :)

Skrevet

Veldig enig med Gullis. Og synes ikke det aa teste etter EL feks er aa STRESSE. Det er et veldig kort vindu hver syklus man kan bli gravid, og da vil hvertfall jeg gjoere det jeg kan for aa maksimere sjansene vaare ved aa ha sex i den perioden (det betyr selvsagt ikke at vi ikke har sex ellers).

Faar egentlig litt blandede foelelser av innlegget ditt. Er enig i at det bare er tull aa teste tidlig, men er man spent saa skjoenner jeg at folk gjoer det og. Og det skader jo lite (jeg tester veldig sjelden selv, bare saa det er sagt. Er ingen testoman). Og at man stresser litt naar man har provd lenge , og kanskje ikke har alderen paa sin side lenger, er det saa rart da? Ja, det er viktig at ikke alt dreier seg om baby-proving, men selv foeler jeg meg hvertfall bedre hvis jeg foeler at jeg legger forholdene for en graviditet til rette saa mye som mulig. Synes ikke det nodvendigvis er usunt "stress", med mindre det tar helt overhaand da. Naar folk sier "du maa slappe av saa skjer det" saa blir jeg i grunn sint for saa enkelt er det ikke! Men jeg er veldig enig med deg i at folk maa la det gaa litt tid, er man ikke gravid etter 2 eller 6 eller 12 pp saa betyr ikke det at noe er galt :)

Og saa maa jeg jo gratulere deg saa mye som gravid, det er koselig og inspirerende for oss som forhaapentligvis foelger etter snart :)

Skrevet

Veldig enig med Gullis. Og synes ikke det aa teste etter EL feks er aa STRESSE. Det er et veldig kort vindu hver syklus man kan bli gravid, og da vil hvertfall jeg gjoere det jeg kan for aa maksimere sjansene vaare ved aa ha sex i den perioden (det betyr selvsagt ikke at vi ikke har sex ellers).

Faar egentlig litt blandede foelelser av innlegget ditt. Er enig i at det bare er tull aa teste tidlig, men er man spent saa skjoenner jeg at folk gjoer det og. Og det skader jo lite (jeg tester veldig sjelden selv, bare saa det er sagt. Er ingen testoman). Og at man stresser litt naar man har provd lenge , og kanskje ikke har alderen paa sin side lenger, er det saa rart da? Ja, det er viktig at ikke alt dreier seg om baby-proving, men selv foeler jeg meg hvertfall bedre hvis jeg foeler at jeg legger forholdene for en graviditet til rette saa mye som mulig. Synes ikke det nodvendigvis er usunt "stress", med mindre det tar helt overhaand da. Naar folk sier "du maa slappe av saa skjer det" saa blir jeg i grunn sint for saa enkelt er det ikke! Men jeg er veldig enig med deg i at folk maa la det gaa litt tid, er man ikke gravid etter 2 eller 6 eller 12 pp saa betyr ikke det at noe er galt :)

Og saa maa jeg jo gratulere deg saa mye som gravid, det er koselig og inspirerende for oss som forhaapentligvis foelger etter snart :)

Skrevet

Meget mulig det ikke er stessende å teste hele tiden,og søke symptomer få dager etter EL f.eks.

MEN ; syns det er rart at mange kommer med historiene sine og forteller at dem slappet av med det å bli gravide,'gav litt opp' og så klaffet det?

Hvorfor forteller leger,gynekologer og akupunktører det samme, man må ikke stresse , for det kan ha negativ effekt med tanke på å bli gravide.

Man produserer hormoner som har negativ innvirkning på å bli gravid,det leses det om her på BIM,man får høre det av de som er spesialister innen fertilitet ++

Så jeg tror det!

Men det betyr ikke at alle må tro det,så langt derifra.

Håper så mange som mulig får voksende mager snart,med eller uten hjelp :)

For sånn er det,noen får det til på 1 pp,andre på 6 osv...

Jeg senket iallefall skuldrene etter time hos akupunktør,da hun sa jeg kom til å bli gravid når kroppen ble klar,og jammen ble jeg det :)

Skrevet

Noe av poenget mitt er at det går ikke an å si til noen : ikke stress med å bli gravid! Kanskje det faktisk reduserer stress for oss her inne å få ut disse tankene og frustrasjonen her inne på BIM. Det betyr jo ikke at man tenker det man skriver her inne 24/7. For meg er i hvert fall det å skrive her inne noe som gjør at det oppleves som mindre stressende å prøve..

Skrevet

Hei!

Måtte bare svare her, da dette temaet var aktuellt for meg for bare ei lita uke siden.

Fertilitetsklinikken jeg bruker i Danmark fortalte meg at stress ikke spiller inn ifht å faktisk bli gravid, så lenge man faktisk har eggløsning og sæden møter egget. Men, som han sa: "Det er jo ikke nemt for deg."

Dette kunne de fortelle meg fordi det hadde blitt gjort undersøkelser fra Balkan under krigen der nede. Der hadde en rekke kvinner først måttet se på at barna deres ble drept, så at mannen ble drept, deretter ble de satt i fengsel og systematisk voldtatt. Overgriperne førte nøye opptegninger over hvem som ble voldtatt når. Etterpå kunne man så undersøke hvor mange som faktisk hadde blitt gravide, og det viste seg at graviditetsraten var akkurat den samme som for vanlige kvinner her i Norden, som prøver å bli gravide med som kjærlige mann.

Dette trøstet meg veldig. Stress (uansett årsak) er ikke hyggelig for den som opplever det, men sjansen for graviditet er tydeligvis den samme.

Men, det er mulig å få eggløsningsforstyrrelse pga stress, og da sliter man jo. Ingen eggløsning = ingen graviditet.

(I ettertid lurer jeg jo på hva el-raten hadde vært for disse kvinnene på Balkan. Jeg glemte å spørre om det.)

Jeg har to graviditeter vhja naturmetoden bak meg, hvor jeg kunn testet en gang for hver graviditet; 1-2 uker etter mensen uteble.

Inseminasjon med el-tester, ikm, nøyaktige datoer å forholde seg til, er veldig anderledes,og jeg blir faktisk beroliget av å teste litt ekstra. Da føler jeg at jeg har litt mere kontroll på situasjonen, og blir litt mindre stressa av når flybillettene må bestilles, barnevakt osv.

For dere som har tilgang på sæden hjemme blir det jo litt anderledes.

Også spiller alder inn, jeg er 38, og selv om jeg skulle gjort dette vhja naturmetoden, ville jeg helt klart ha brukt el-tester. Rett og slett fordi i min alder har man ikke tid til å misse på el og dermed en hel mnd.

Jeg tror på alt med måte, og hver sin smak. Det som oppleves som stress for en, kan føles helt fint for en annen.

Hver og en må finne ut hva som passer for seg.

Og til sjuende og sist: Det handler "bare" om å finne el og håpe på det beste! :-)

Lykke til alle sammen! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...