Gå til innhold

Trenger hjelp ang stresset gutt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er veldig rutinepreget og har vært det bestandig. Er litt avhengig av at ting er på sin plass samt at mat/soverutiner etc følges og er da verdens snilleste, herligste gutt. Rolig, blid og generellt grei å ha med å gjøre hele dagen. MEN nå er vi på flyttefot. Dvs at vi flytter om ikke så lenge å er i full gang med pakking og slikt. Har ikke pakket bort hans ting enda siden det tar meg maks 2 min, men såklart blir huset litt uorganisert oppi alt. Og nå virker han utrolig stresset. Mye suttring, syting, slår seg vrang hele tiden etc etc. Ikke til å kjenne i gjen. Han virker på meg veldig stresset av hele situasjonen. Men hva kan jeg gjøre? Koser mye med han, prater med han og forteller at vi skal flytte snart, at han skal få stort soverom helt alene etc. Prøver å få han til å forstå men det er ikke lett. Har og hatt han med til å "hjelpe" å pakke for å involvere han i det og det syns han var morro en periode hvertfall. Og han er bare 15 mnd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

får du satt eskene kansje et sted hvor han ikke blir plaget av det.. kansje organisere boksene slik at de står ryddig,.

om han er avhenig av å ha det organisert rundt seg så burde du bare prøve å ha disse eskene mest mulig ryddig,.

ellers vet jeg ikke helt,. vi flyttet når gutten vår var 17 måneder. men han hadde ingen problem med det,. han gikk og dyttet på eskene selv.. og begynte å bære ut av rommet sitt selv,.

Skrevet

Det er nok ikke unormalt i det hele tatt. Gutten merker at ting ikker er helt som det pleier samtidig som han ikke er stor nok til å skjønne hva som skjer. Kanskje er dere også litt stressede pga flytting og det som følger med. Barn senser ofte veldig mye.

Fortsett og gi han masse kos og oppmersomhet så går det seg nok til.

Skrevet

Har ingen andre plasser å sette noe enn i stua. En av de største grunnene til at det blir flytting er plassmangel her. Stabler esker pent oppå hverandre, men møblene rundt står litt oppå hverandre for å få plass til esker. Det er det eller å stable i lekehjørnet hans og det vil jeg tro kommer til å bli enda verre enn nå så prøver å unngå det. Vil ikke si jeg er så veldig stresset egentlig. Har god ti å alt er ferdig planlagt så, men det kan jo hende at han merker det skjer noe. Han likte ikke flyttingen hit heller (var ca 6 mnd), men trodde det var fordi vi flyttet fra pappan, men mulig jeg tok feil der. Får fortsette å holde meg rolig mot rasingen hans så får vi håpe det blir bra når vi kommer oss på plass

Skrevet

Hvis dere flyttet fra faren hans sist, kan jeg godt skjønne at han reagerer på denne flyttingen. Han har nok ikke gode erfaringer med flytting, og blir usikker av hele situasjonen.

Tror du gjør det rett i å gi han mye omsorg, og prøv å fortelle at dere to skal få det fint sammen i nytt hus. Ellers bør du prøve å holde rutinene så godt du kan, og kanskje ta nedpakkingen og alt det andre når han sover eller evt er i barnehagen.

Har du noen som kan passe han når du flytter inn i nytt hus? Da kan du pakke ut tingene hans og sette det likt som på hans forige rom, så han kjenner seg igjen og føler seg hjemme med det samme.

Skrevet

Husker han virkelig så langt tilbake? Er jo nesten 10 mnd siden vi flyttet fra pappan. Rutinene holder jeg fast på. Det er nok det eneste som gjør at han fungerer i det hele tatt. Pakker og mestparten mens han sover.

Har ingen til å passe. Men planen er at vi skal ta noen lass kvelden føre selve flyttinga også drar jeg og han oppover i nyhuset neste dag med en vennine og blir der resten av dagen. Så får han gjøre seg kjent mens jeg pakker ut og setter på plass. Mens andre kjører og slikt. Forandringer blir det uansett for nå skal han få eget rom og det har han aldri hatt før. Men det er mulig han vil ligge noen netter med meg først så det får vi se ann der og da

Skrevet

Kan godt hende han har noen minner fra den gangen. De har et minne helt fra de var i magen frem til 2-3 års alderen, så forsvinner det. Men om han husker akkurat hva som har skjedd er vel lite sansynlig, men han kan forbinde det med noe vondt og stressende.

Ville kanskje ha han på samme rom som deg en liten periode først, eller at du ligger inne hos han på madrass. Bare for at det ikke skal bli for store forandringer på en gang. Men bare til han er trygg i nytt hus.

Lykke til med flyttingen! Denne gangen kommer det nok til å bli en positiv opplevelse for han :) Kommer nok til å gå så fint så!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...