Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg ang arbeidsregler? Lurer på om jeg beholder jobben om jeg sykmelder meg?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har vært lærling og det har hele tiden vært klart (men ikke skriftlig) at jeg skulle få fortsette der etter endt lærlingtid. Men nå fikk vi ny sjef for en mnd siden. Og nå tviler jeg på at jeg får bli. (Er gravid) Og går ut i permisjon ca en mnd etter at kontrakten min går ut.

Så da lurer jeg på om jeg sykmelder meg fra noen dager før til permisjonen min starter... kan jeg da miste jobben den tiden jeg er sykmeldt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er klart at så lenge du er på en tidsbegrenset kontrakt er det det som står i kontrakten som gjelder, utover kontraktsdato er du ikke ansatt. Det er forøvrig ikke du men legen som evt sykemelder deg, men da må du altså ha en jobb å bli syklemeldt fra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke forsikre deg mot oppsigelse ved å sykmelde deg. Det er oppsigelse på grunn av sykmelding som ikke er tillat. Du har jo ingen jobb når kontrakten din går ut, og kan derfor ikke bli sykmeldt.

 

Trygdesnylter kaller vi andre sånne som deg. Håper du får fyken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke veldig spesielle regler når man er lærling? Du kan vel ikke være sykemeldt veldig lenge før hele lærlingetiden må tas på nytt?

 

Du har ikke krav på fast jobb etter læretiden, og om du går ut i permisjon må de jo uansett ansette noen andre, så det er vel tvilsomt om du får jobb etter perminsjonen. Da beholder de nok den personen som ble ansatt da du ble borte...

 

Du er ikke trygdesvindler om du blir sykemeldt på slutten av svangerskapet, men du kan ikke regne med at en arbeidsgiver gir en sykemeldt person som snart skal ut i permisjon fast jobb. Trenger de folk da ansetter de noen som kan fortsette i jobben uten avbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du blir sykemeldt får du pengene fra nav etter kontrakten er gått ut. Man kan være sm selv om man ikke har en jobb å være sm fra jo. Kjenner flere som har gjort det i svangerskap. Blir mer usikker på om du da får fullført lærlingetiden, og hvordan reglene blir da for å ta opp igjen etter permisjonen. Ev kan du spørre nye lederen om det er noen sjans for at den muntlige avtalen mellom deg og den forrige lederen fortsatt står ved lag. Har du gjort en god jobb som lærling og det er grunn til å tro at de gjør lurt i å ansette deg trenger det ikke være utenkelig at du får fast stilling hvis det er noe ledig. Uansett må lederen skaffe en ny person. Om det er til vikariat eller fast jobb, spiller vel i det store og hele ikke noen rolle for sjefen. HVis du er flink vet han hva han får, det gjør han ikke om han ansetter en ukjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får ikke penger fra nav etter kontrakten er ute, nei! For da har du ikke lenger jobb! Det er jo det som er hele greia. Og bare sånn det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo så lenge du har jobbet minst 6 mnd i jobben eller har kontrakt på minst 6 mnd har man rett på sykepenger også etter at kontrakten er over.

 

Hvorfor kommer du med slikt svada anonym 22.03?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar jenter. Dette vil da være snakk om etter læretiden. Tar eksamen en mnd før kontrakten min. Og da vil det stå igjen 2 uker før jeg går ut i permisjon.

Om sjefen vil ha meg etter endt permisjonstid, spiller ingen rolle for meg. Men vil ha foreldrepenger tiden jeg er hjemme.

 

Kanskje jeg er trygdesnyter, men med bekkenløsning. Tror jeg ikke det er svært usannsynlig at jeg blir sykmeldt de siste 2 ukene før permisjon uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permisjonspenger får du uansett så lenge du har jobbet minst 6 av de siste 10mnd, så om du blir gående to uker uten lønn rett før permisjonen, så får du fortsatt penger. Du har også mulighet til å starte permisjonen inntil 3mnd før termin, så du kan også starte permisjonen 5uker før terminen din, når kontrakten er ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...