Gå til innhold

Var på besøk i ny barnehage i dag, og gråt i halvannen time etterpå! Håper mange orker å lese, og svare...


Matildesnusk + lille ups

Anbefalte innlegg

Vi har flyttet til en ny og større by, og var i dag på besøk i Matildes nye barnehage, hvor hun etter planen skal starte mandag.

 

Både mannen min og jeg ble helt sjokkerte. Dette er altså en basebarnehage med mange avdelinger og mange unger. Det krydde av unger overalt, og støynivået var enormt! Det første vi så var "restauranten", for det så faktisk ut som det. De har ansatt egen kokk, som selvsagt er bra, men mange unger satt for seg selv ved bord uten voksne og så ut som de måtte klare seg selv.

 

Videre gikk vi opp etpar trapper, og overalt var det rom. Da vi kom til avdelingen Matilde skulle gå på, viste det seg å være et firkanta klasserom med litt leker utover gulvet. Der skulle de altså være 17 stykker og fire voksne. Bygget var tydeligvis ikke laget for å være barnehage, så mer ut som kontorbygg.

 

Er det sånn barnehager er??

 

Det er forsåvidt en stor barnehage Matilde har gått i før også, men hennes avdeling hadde et eget lite hus som var bare deres, med egen uteplass. De hadde etpar lekerom, og et hovedrom med kjøkkenkrok og bord og stoler. Her kunne ungene sitte og leke og tegne og pusle, og på lekerommene var det klosser og andre leker, og cdspiller som de kunne danse og synge til.

 

Vi har vært vant til at de voksne hadde tid til både prat og kos, men det tror jeg ikke det blir i den nye barnehagen. Da vi slutta i den gamle fikk vi en perm hvor de hadde skrevet om Matilde, og hvor mye de ville savne henne. "Verdens blideste jente, sangfugl og danseløve, vi vil savne Matildes artige kommentarer og hennes klokhet", noe sånt sto det. Det er ingen som vil legge merke til "Matildes klokhet" i den nye barnehagen, så kaos som det var der.

 

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Er det sånn det er?? Er det dette vi kan forvente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette i Oslo?

 

Vi fikk egentlig en plass på Sofies hage i Oslo, men flyttet ut av byen. Nå har vi en barnehage som er helt fantastisk, som ser hvert enkelt barn. Jeg så en dokumentar om basebarnehager for en stundsiden, og da var det bilder fra Sofies hage. Jeg var veldig glad for at det ikke ble der vi begynte.

 

Men mange mener at barna har det bedre på basebarnehager. Det er mange tilbud, så for de utadvendte og kreativebarna kan det bli bra for å lære selvstendighet, sikkert. Kanskje ikke fullt så greit for de barna som er litt innesluttet.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mye kaos generellt i basebarnehager..jeg har mine i avdelingsbhg og kommer til å fortsette med det ( i hvert fall så lenge de finnes!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet som pedagogisk leder i ca 12 år i ulike type barnehager, og basebhg/sonebhg har jeg lite pent å si om.

 

Håper INDERLIG at utbyggingen av disse bhg stopper. Det er kun barna og personalet som VET hvor slitsomme dagene er. Kommunene som har bestemt seg for å bygge disse bhg aner ikke hvordan ting fungerer, og tenker bare at flest mulig skal samles pga økonomiske hensyn.

 

Det var vel ikke dette svaret du ønsket deg, HI, men jeg bare ber deg og andre foreldre være på vakt og SI I FRA til styrer og kommunen om ting du/ dere lurer på og er event skeptiske til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ett råd: hvis dere på noen måte har mulighet og råd til det, søk en Montessori-barnehage i stedet. Å komme inn der er som å komme på spa - da vi var på omvisning (fordi den normale barnehagen vi hadde fått plass i liknet forskrekkelig på den du beskriver og vi var desperate etter et alternativ) så vi på hverandre og lurte på hvor barna var... jo, de drev med sitt, med gode voksne som var tilstede og nær, men selv med 30 barn inne var det aldri kaos og slitsomt. Og barnet trivdes så utrolig godt - nettopp det du sier med å bli sett for den og det du er, få jobbe med det du liker og har lyst til, og ikke drukne i kaos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som disse barnehagene er mye mer jobb-preget, altså at man sier barnehagebarna er på sin jobb. De har "kontorer" og egen kantine, der de sitter i grupper ved bordene akkurat som voksne.

 

I begynnelsen lignet barnehagene mer på familielivet, mens nå blir det mer og mer som en institusjon.

Hvis ingen voksne oppdrar barna, og ingen eldre søsken kan gjøre det, da blir barna uten oppdragelse da. Bortsett fra den andre 4-5-åringer kan gi dem.

Det som i tillegg er sjokkerende, er at mange foreldre tydeligvis godtar å ha barna sine i en basebarnehage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har selv barna mine en en såkallt base barnehage.

Er middels fornøyd.

Mye støv og en haug med unger..føles ut som du kommer inn i et sirkus...

Men de trives bra i barnehagen, og de voksne er veldig koselige.

Men som sagt..skjønner godt at ikke alle liker slike store base barnehager....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

søk deg til en mindre BHG, for Guds skyld! Jobber som lærer, og ser at tilogmed de store barna får lettere panikk og blir stresset av store grupper, lange dager med mye folk å forholde seg til, først skolen, deretter SFO. Noen barn får stressplager og blir nervøse av det stresset som er store grupper og mange voksne å forholde seg til!

 

Sønnen vår går i en liten familieBHG som er på en gård med mange dyr og store utearealer. Det er veldig trygt der, med 4 ansatte hvor 3 er de som bor i og driver BHG. Det er maksimum 8 barn der, fra alderen 1 år og oppover. Min sønn storttrives, og han er alltid opplagt nok til å leke og tøyse etter BHG, han er sjelden survete når han kommer hjem (noe som ofte skjedde i den gamle BHG hans der det var mange barn og avdelinger) og han føler det nok mer som å være på besøk hos venner enn å være i BHG.

 

Alt i alt så er jeg imot baseBHG og store avdelingsBHG der man ikke har store oversikten over hvem som kommer og henter barnet ditt om morgenen, hvem barnet går sammen med av andre barn osv. Prøv å finne en liten BHG, gårdsBHG er toppen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basebarnehager burde vært forbudt, og det er nesten på kanten til omsorgssvikt å plassere unger i en slik "barnehage" som du beskriver der..! Hadde heller solgt huset og bilen enn å ha ungen på en sånn plass..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Støtter forslaget om Montessori - det er annerledes enn vanlige barnehager på alle de riktige måtene, og ikke på noen av de gale måtene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med 17:23.

Har noen skrekkhistorier fra min tid i sonebhg, og skulle ønske media fikk nyss om det.

 

ALDRI ALDRI om mitt barn skal gå i en slik fabrikkbhg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gutten min går i basebhg,og jeg er veldig fornøyd. Hans avdeling har et rom (med hems/lekeloft) som ikke er verdens største, men det går. # dager i uka er han på 3-årsgruppa, og da er de a) på tur, B) på kjøkkenet og lager mat, eller c) ute og leker (da er det kun 3-åringene som er ute. Poenget med basebhg er jo nettopp å utnytte arealene.

 

Hvordan vet du at datteren din ikke får kos og oppmerksomhet i den nye bhg? Selv om bhg er stor, er det tross alt et lite knippe voksne som har ansvar for de samme barna hver dag.

 

Dere gjør dumt i å svartmale alt til og med FØR datteren deres har begynt i bhg. Håper ikke dere har sagt noe om dette til henne, barn adopterer øyeblikkelig foreldrenes holdninger.

 

Og husk: Verden snurrer ikke rundt deres datter, uansett hvor fantastisk hun er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar!

 

Vi har tenkt og tenkt, og kommet fram til å takke nei til plassen. Matilde skal ikke dit. Jeg syntes det så helt grusomt ut, og det må finnes bedre alternativer enn dette. Jeg så jo selv hvordan Matilde reagerte den stunden vi var der, at hun ble redd for alt bråket, f eks.

 

Vi har svartmalt det veldig, og det er sikkert ikke så ille som det så ut til. Likevel e r det faktisk sånn at min verden kretser rundt mitt eget barn, og jeg drar ikke fra henne på et sted der førsteinntrykket var så fælt at jeg selv måtte gråte. Da dropper jeg heller å søke ny jobb nå med en gang, og har henne hjemme med meg til vi finner noe annet.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi droppet også barnehageplass i den lokale basebarnehagen med plass til 300 unger etter å ha vært på besøk. Jeg ble stresset av å stikke hodet inn der! Nå går de begge i en ganske liten barnehage med litt over femti plasser og vi er alle strålende fornøyde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...