Gå til innhold

Jeg er så forbanna og skuffa over barnehagen!!!!! ( litt langt)


WorkingMom - m/jente og gutt:)

Anbefalte innlegg

Åh, jeg må bare blåse ut litt...

 

Det her handler om kaffekopper rundt ungene, noe jeg er STERKT i mot og gjør alt for å unngå.

Derfor tok jeg opp dette med styrer i bhg til ungene etter TRE episoder jeg ikke lenger kunne holde for meg selv.

 

På tirsdag skulle jeg følge minstemann (1,5 år og ekstremt klåfingra) inn på avd. De satt alle å spiste på fellesrommet og det var en voksen fra hans avd da jeg ankom. Ludvik løp litt foran meg da jeg skulle sette på plass skoa først, og da jeg kom inn på fellesrommet er han EN CM unna å velte en full kaffekopp som står midt på bordet med 3-4 unger rundt... den voksne kommer ruslende og jeg sier: "Nå var det nære på Ludvik veltet kaffakoppen, bare så du vet det". Å, jeg skal sette den bort jeg". Greit nok, men likevel klarte jeg ikke helt å roe meg å være trygg på at ungene skulle få en trygg frokost når jeg visste det var kaffekopper så nære de små.

 

Jeg prøve da dagen etter kl 9 å få tak i styrer, men var ikke kommet ennå. Kl 15 var hun heller ikke der... Men senere ringte hun meg og spurte hva det gjaldt. Jeg spurte hva slags rutiner og regler de hadde rundt det med kaffe rundt ungene."Nå vet ikke jeg hva slags regler de har her (ny styrer mai 10), men JEG syns hverfall ikke kaffe hører til på avdelingen! De skal på pauserommet, jeg skal ta det på møtet på mandag, takk for at du sa i fra, bla bla.."

Så ringte hun meg dagen etter da hun hadde tatt opp saker tidligere enn nevnt, og da tenkte jeg at dette går nok veien. Men neida, de skulle ikke få lov til å gå rundt med varm kaffe men ved frokosten kunne de ha koppen på bordet sammen med ungene!!!!! What?? JEg kjente jeg nesten ikke visste hva jeg skulle si og sa da at det er så fort gjort å velte koppen, de små har lange armer osv og bordene er lave, i barnehøyde. Neida, de sitter å passer på koppen hele tida. Men, sa jeg. Det kommer jo stadig unger som skal bli tatt i mot i gangen, skal de sette koppen på benken da? Nei, de sitter å ha tilsyn på koppen hele tida..

Jeg kjente jeg ble helt varm inni meg.. har hun virkelig ikke PEIL på hvor fort slike ulykker kan skje?? Det er gjort på et tiendels sekund og jeg skulle gjerne sett sen som hadde ren samvittighet den dagen et barn fikk en varm kopp kaffe over seg...

 

 

Grr... jeg vurderer å gå videre til Su med det, kanskje få til en spørreundersøkelse til foreldrene hva de tenker rundt dette og kanskje få fram at de må ha koppen et annet sted eller hvertfall lokk.

 

Hva ville dere gjort?

 

Strømmen forsvant mens jeg pratet med styrer og det er jeg jaggu glad for.. det var ikke langt unna jeg eksploderte!

Og bare det at hun fratok seg ansvaret "Jeg vet ikke hva slags regler de har her". Men fader heller, du har jo vært styerer i 9 mndr - ta i et tak!!

 

Før denne episoden, hang jeg opp en artikkel på jobben (jobber i bhg) fra Foreldre og Barn om den gutten som fikk den tekoppen over seg. Felre dager på sykehus og indre skader. Les den!!

vi fikk vekk koppene hos oss etter dette etter mye "mas" fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er helt enig med deg! For meg virker det som om at mange voksne er svært lite oppdatert på alvorlighetsgraden av skader fra varm væske. På barselgruppen var jeg den eneste som ikke drakk varm drikke med barnet på fanget, og når vi er i selskap blir jeg sett på som litt hysterisk når jeg spør om kaffekopper kan settes litt langt inn på bordet når bordet er i barnas høyde.

 

Jeg har aldri sett en kaffekopp inne på avdelingen til barna i barnehagen vår. Men hadde det skjedd en slik unødvendig ulykke i bhg hadde jeg ALDRI tilgitt den som hadde ansvar.

 

Jeg kjenner forøvrig denne moren som sto frem i media med gutten sin. Hun er en helt super mama, som er veldig påpasselig. Det viser at det kan skje okke som - det holder med et sekunds uoppmerksomhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, ja! Kaffe, te og andre glovarme drikker har ikke noe i nærheten av små barn å gjøre. Jeg ber alltid gjester som får kaffe servert her hjemme om de kan sette dem høyt opp og langt unna barna, selv drikker vi kun bare varme drikker hvert skuddår. Er påpasselig med at vannkokeren står helt inne ved veggen og at barna ikke får dratt i ledningen o.l. Som Tale30 sier, slike ulykker kan skje den mest påpasselige forelder, og hender iløpet av sekunder. Hva skal de ansatte gjøre dersom et barn klyper fingeren i døra f.eks? Sånne ting kan også fort skje, vil tro den voksne glemmer å ha øynene på kaffekoppen, og løper for å trøste da. Har sett barn med brannskader etter varme væsker på tv og i artikler og har virkelig fått skrekken for det. Stå på, slik skal det ikke være!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er SÅ enig!!

har alltid, siden førstemann kom, vært veldig opptatt av å passe på kaffi/te-koppene! synst det er helt forferdlig hvor store skader ett lite barn kan få av varme drikker!

og man skulle jo tro att de i bhg også skjønte det??

forstår godt att du blir forbanna!

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støttende svar! Godt å se at det er flere av samme oppfatning som meg ( selv om det bare skulle mangle!)

Godt eksempel det med å klemme fingereren, tror ikke den voksne husker å fjerne den koppen før den løper bort til barnet nei!

 

Så ja, jeg må nok gå et hakk videre med det..

Akkurat nå bryr jeg meg svært lite om hva de ansatte må synes om meg, selv om jeg sikkert som alle andre liker at folk liker meg. Håper de skjønner at jeg gjør det for barna, og ikke noe annet.

Kan ikke være noe problem å sette den koppen et annet sted, syns jeg!

Uff...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tenker at dette er en sak for SU, da skal du få litt av hvert å henge fingrene i etter hvert... Det å overlate ansvaret til andre det betyr faktisk å godta at ikke alt blir gjort på din måte. Jeg er enig i at det er uansvarlig å sette igjen kaffekoppen på bordet mens det er barn der, men å kreve at kaffe kun drikkes på pauserommet, det er helt hysterisk i mine ører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber også i bhg og vi hadde også nettopp denne diskusjonen oppe på både ped leder møte og på avdelingsmøter. Vi har fått inn rutiner på at det er lov å ta seg en kopp kaffe eller te på morgenen med at koppen skal settes opp på hylla (ca 1.80 høy) mellom hver slurk og den voksne skal ikke gå rundt med koppen heller. Hvis vi skal drikke varm drikke skal vi stå med benken og ikke sitte med bordet.

 

Ikke bare er det farlig med det ser også utrolig uprofft ut når de voksne går rundt med kaffekoppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min driver barnehage og der er det kun lov å drikke kaffe eller te på pauserommet.

Så syns ikke det er noe rart av deg å tenke!

 

Ene datteren vår fikk kaffe over seg i barnehagen hun gikk i. Den var heldigvis ikke så varm at hun fikk alvorlige skader, men var jo ikke noe greit forde... Det ER fort gjort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår barnehage drikker de kun kaffe av slike termokopper. Type statoilkoppen.

Hvis en slik kopp velter så vil den først gå i bakken før eventuelt lokket går av og kaffen flyter ut. Dette minsker jo risikoen litt.

Hvis barnehagen deres er så korka og nekter å fjerne kaffen sin, kanskje de kan møtes på halvveien ved å gå over til sikrere kopper?

 

Der har dere hvertfall tips til gaver til barnehagen for dere som bruker å gi det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det ser uprofft å gå rundt med koppen i hånda hele dagen. Da kan det ikke være no pes å jobbe i barnehage hvis du har tid til å passe grundig på koppen din....

De fleste jobber er jo slik at kaffen må taes når det er pauser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg, HI. Jeg er vanligvis ikke spesielt hysterisk av meg, men akkurat når det gjelder varme drikker er jeg kanskje det. Konsekvensene er så uopprettelige, og det er så totalt unødvendig å være slepphendt med kaffekoppen rundt ungene.

 

Det viktigste er vel at barnehagen har en policy på det som alle ansatte vet om. Slik jeg ser det er det vel bare to okaye alternativer: Enten må man bare drikke varm drikke på pauserommet, eller man har en hylle helt utenfor rekkevidde for barna der man kan stå ved siden av å drikke før man setter tilbake.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir helt sjokkert, jeg. Drikker virkelig ansatte kaffe sammen med småbarna?? En ting er at foreldrene gjør det hjemme, hvor det er et barn å holde styr på...men i en barnehage hvor det er mange barn?

 

Er vel ikke så mange andre jobber hvor man kan gå rundt å drikke kaffe mens man jobber (dvs ikke har pause). Da burde hvertfall de som jobber med småbarn holde seg unna. Konsekvensen er kjempe stor om et barn får varm drikke over seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som pedagog gjennom fagsenteret, det betyr at jeg har barn på tiltak i fire ulike barnehager, og det er ikke lov å drikke kaffe/te/kakao bortsett fra på pauserommet i noen av disse barnehagene. Jeg tok det for gitt at det var slik overalt, at det var noen retningslinjer eller noe man må forholde seg til. Jeg synes faktisk du skal printe ut alle svarene herfra og levere de til styrer i bhg. Jeg har aldri sett noen drikke kaffe på barnehagen til datteren min, men det skal jeg søren meg spørre om på mandag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fint at du står opp for barnet ditt !

 

Jeg har jobbet som ped.leder og drakk kaffe til frokost sammen med de store barna. Og bad de være obs på kaffekoppen (5-6 åringer). Satt slik til at de ikke kunne velte koppen fordi den stod i vinduskarmen.

 

Som ansatt i en barnehage har man et ansvar, som går utenfor sine egne behov. Jeg er ikke i mot å drikke kaffe i arb.tiden, men den skal stå i en høyde slik at barna ikke kan nå den. Kaffen skal heller ikke gå utover tiden med barna. Da må man ha en komminukasjon mellom de ansatte, hvor man kan ha tilgang til en kaffekopp, og det er lite barn på avd. Samtidig som man vet at barna er i sikkerhet. Jeg ville aldri gjort noe som kunne komme tilskade for ungene.

 

Synes generelt det er mye kaffeslabaras i barnehager. Vi er der for ungene, og både for at barn og foreldre skal være trygge på den jobben vi gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article604432.ece

 

Visst du har mulighet til å kopiere ut sider fra nettet, sjekk den siden.

Handler om et barn som fikk skoldingskader av en tekopp. Det kan kanskje hjelpe de ansatte i barnehagen å forstå hvor alvorlig en forbrenning kan være. Tror desverre ikke alle forstår dette, visst ikke så hadde en feks ikke fått saker opp som hun som badet ett barn i barnehagen uten å kjenne ordentlig på vannet (hun hadde visst hansker på).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iiik: Jeg skrev aldri at det kun skal drikkes på pauserommet, det var det styrer som selv sa.

Over her ser du at jeg skrev "sette koppen et annet sted" og da mener jeg oppå en hylle eller langt inne på benken der ungene ikke får tak i den.

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tvillingmamma:

Denne artikkelen har jeg hengt opp på min egen arbeidsplass (bhg), da jeg synes de var altfor slappe opptatt av å ha med seg den koppen overalt. Jeg sa i fra 2-3 ganger, men de fleste var ikke så interessert i å høre. Merkelig at ikke folk ser faren!! OG , det passer seg heller ikke å gå rundt med en kopp med varm drikke i bhg. Ikke ofte man ser det andre steder, men der det ABSOLUTT ikke hører hjemme, DER ser man det..

 

Etter dette og en klage fra en forelder, skrev alle under på dette og nå er det kun kaffekopper på pauserommet eller langt inne på benken på kjøkkenet.

 

Denne artikkelen var utrolig sterk og den henger på kjøkkenet på jobben så folk skal bli påminnet dette hver dag. Da ser også foreldre når de leverer at vi tar dette seriøst.

 

Takk for støttende svar!

Jeg tror jeg jaggu skal printe ut dette og levere styrer! Kanskje litt "påtrengende" men jeg MÅ bare være barnas "stemme" å få vekk denne koppen.

Takk alle!

 

Mvh HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, gjør det. Det er bedre at du er litt for påtrengende, enn at en barn blir skadet. Du kan jo be styreren henge opp artikkelen som dere har gjort, sånn at de ansatte blir påminnet om dette. Da slipper styreren å måtte fortelle dette hver gang det kommer inn nye folk, ofte mye vikarer i barnehager dessverre.

 

Lykke til, håper virkelig styreren gjør noe med dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, ja, men det virker som om styreren ikke "tør" gå mot de ansatte.

Altså, da jeg snakket med henne om dette første gang på tlf, var hun sånn " at det skal kun forekomme på pauserommet, skal IKKE på avd. og bla bla."

 

Men etter hun hadde pratet med de ansatte, virket det som om det var mange som hadde vært uenig i dette for da hadde de bestemt at de kunne ha koppen på frokostbordet ( som er små barnebord og de sitter uten sele).

Det var jo i en slik situasjon sønnen min nesten hadde veltet en kopp!!, sa jeg, men da sa hun flere ganger at de måtte passe på koppen sin og at det var dette de hadde blitt enige om...

Så jeg kom ikke så langt der gitt,,..

 

Men skal se om jeg får kopiert den artikkelen og gitt den til styrer. De MÅ få se faren ved dette, og når man ser det på bilder setter det ting i perspektiv.

 

hi

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei

 

jeg jobber selv i bhg. vi drikker kaffe/te i bhg. men har den selvsagt ståene på benken. eg drikker te selv men liker ikke ha den veldig varm. drikker den lunken...og da tar eg den gjerne på bordet hvis vi spiser frokost.Da er den jo ikke varmere enn kakaoen barna får av og til....

 

men enig ordentlig varm drikke høre ikke hjemme blandt små barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, har lest den artikkelen før, men leste den igjen nå, og den er sterk! Tårene triller her, så de ansatte i barnehagen burde virkelig få seg en vekker om du skriver den ut og leverer den til dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...