Gå til innhold

Kald 5 åring! Tips til varmt tøy!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en 5 åring som er mye ute og blir lett kald. Kan dere med erafring gi meg tips på de tykkeste og varmeste ullklærne som er å få kjøpt? Beste sko, beste votter osv.

Vi har Ecco og reimatec vintersko. Er det de beste?

Reima tec + vinterdress, finnes noe varmere?

Vanlig ullundertøy, finnes det noe litt tykkere?

Syns ullbuksene og ullgensrene som vi har kjøpt kunne vært tykkere! Tips?

Reima tec + votter, holder greit. Har Hestra også, men tror ikke vi har de varmeste? Hva heter de varmeste Hestravottene?

Vi bruker tynn ull, tykk ull og vinterdress, blir jo bare dumt å pakke på et lag til? Huff hun er så tynn så ser så nakent ut... Andre barn ser så godt pakket og tett ut liskom... om dere skjønner,

Takk for innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Siden du liker reima så kan jeg anbefale reima sitt ullundertøy. Det er litt tykkere. Jeg pleier ha reima ullundertøy innerst og så en tykk fleece ut på og så dressen. Bruker reima tec dress, reima fleece lue og reima tec tykke vinter hansker.

Skrevet

Om ungen er kald så er det jo ikke dumt med enda ett lag ull. :) Jeg bruker ofte en tynn ulldress mellom ullundertøyet og strikkaklærne når det er ekstra kaldt eller de skal være ute lenge. :) Ellers så kan du jo se deg om i nærområdet om det ikke er noen som strikker så kan du kjøpe tykt ullgarn og få strikket genser og bukse i god tykk ull. Selv er vi så heldige å ha bestemødre på begge kanter som kaster ullklær etter oss :D Et annet alternativ er jo å kjøpe et tykt fleece sett, de er jo mye billigere enn hjemmestrikkede ullklær og holder godt på varmen det også. Helt sikkert bedre enn for tynne ullklær. :) På hendene bruker vi ofte heller tykke ullvotter med reima høstvotter over. Disse blir mye varmere og akkurat like vind og vanntette som vintervottene. Ull er gull. :D

Skrevet

Sorell vinter sko er veldig varme men tål ikke vann så godt.

Skrevet

Vi har også en "frysepinne" av en 4 åring! Jeg kjøpte Viking sine sko som kom best ut i test i fjor til 1300 kr, men hun var like kald på bena. Når det gjelder sko så har vi funnet ut at Sorel sine (litt stor størrelse), med en litt tykk ull sokk i fungerer fint. Det er viktig at skoene er store og gode slik at barnet får bevege føttene!

Hva med truse? Bruker barnet bomullstruse så blir det veldig kaldt på rumpen. Få tak tynn ulltruse som ikke klør. Det har hjulpet min veldig!

Lykke til :)

Skrevet

Jeg har ei jente på 5 som også blir fort kald. De er ute i barnehagen mer eller mindre hele dagen, derfor har jeg valgt å legge litt penger i sko og klær, hun skal slippe å fryse!

Hun har god og varm vinterdress som heter "Isbjørn" (før het den Nanook, men er akkurat lik). Selges på XXL og andre sportsforretninger. Barnehagen skryter også av dressen. Trenger stort sett bare ullstillongs/trøye, og en tynn ulljakke/bukse under denne. Veldig viktig nå i kulda at det innerste laget mot kroppen også er ull, om det er bomull, eller såkalt "superundertøy" blir de fort kalde selv om de har ull utenpå.

På kaldere dager har hun ett mellomlag av bestemors hjemmestrikkede tykke ullgenser og bukse. Om du ikke strikker eller har bestemor som gjør dette anbefaler jeg Nøstebarns ullfleece-klær som mellomlag. De har masse deilig ulltøy i alle tykkelser! Har butikker i Oslo, Bergen og Sandvika, eller gå inn på www.nostebarn.no. Sender kjapt, og ikke noe problem å bytte om noe ikke passer.

På føttene har hun enten gore-tex vinterstøvler, eller nå på det kaldeste har hun Kamik-sko, med "ullsokk", kjempegode. Har ikke klagd over at hun var kald på bena med disse. Tror Sorel har noe tilsvarende. Kamik-skoene kjøpte jeg hos Barnas hus. Dyre, men verdt det.

Hun bruker mye tovede ullvotter, men de blir fort våte. I vinter kjøpte jeg Hestra votter til ungene, vet ikke hva modellen heter, men det var en løs innervott i ull, og overtrekksvott utenpå. Kjempefornøyd. På slapsete dager blir også disse våte, men de er gode og varme, og tåler mye graving i tørr snø i hvert fall!

Håper dette kunne være til hjelp. Lykke til!

Skrevet

Nøstebarn har gode ribbukser. Er ikke noen fan av ull, men disse er gode. Samme med ullfleecedressen (finnes også som bukse og genser). KJempetykk, blir som en teddy :)))) Elsker den.

Gode sokker er viktig!

Ellers tror jeg ikke på at reima, ecco osv er så mye bedre enn alle andre.

Spar kjøp har forresten litt tykk ull. Stripete kolleksjon.

Skrevet

Jeg ville prøvd sorel eller kamik vintersko, og kjøp dem såpass store at det er plass til tjukke sokker.

Mitt vottetips er ha ullvotter inni en type ala reima tec hvis du får plass.

Vi har forresten ofte to lag med ullundertøy på barna.

Og som en skriver her, ulltruser er gull. Vi har fra Troll, men det finnes nok i flere merker. Selv må jeg ha både ulltruse og ull/fleece BH på meg for å ikke å fryse om vinteren.

For tykkere ull så er vi så heldige at det er flere som strikker ullgensere til oss. Det går vel an å få kjøpt hjemmestrikket også hvis man ønsker det.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips. Jeg har også tenkt på isbjørndressen, skal se på den. Tykk ullfleece kan sikkert å være greit. Da skal jeg sette meg ned å notere alt dere har sagt og hamstre inn... Det går litt penger i vintertøy, men vi er villige til å prøve det meste.

Vil ikke at tuppa skal mistrives....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...