Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 I vår kommune er sfo og barnehagen stengt hele juli, det byr på problemer fordi jeg har en sykdom som gjør at jeg trenger mye hviletid alene. Hvordan løser dere feriene? Mange her synes det er grusomt at unger må i barnehagen og på sfo i julen, når vi kommer til påske er det like mange som synes ungene fortjener ferie da og slik fortsetter det hele året. Vi har ikke mulighet til å ha ungene hjemme i alle ferier, som for unger over sfo-alder utgjør ca 12 uker i året pluss enkeltdager. Dere som enda har barn i barnehagen: Dere aner ikke hvor fantastisk tilbud det er før dere har skolebarn! Barnehage er unikt! Dere som er i en lignende situasjon, hvordan løser dere denne floken?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Jeg må jobbe hele sommeren. Er bond og har den travleste tiden da. Dermed må mannen ta ferie og avspasering når SFO er stengt. Han liker det ikke, men slik er det. Noen ganger får vi ordnet det slik at ungene kan være hos besteforeldrene noen dager og noen dager er de hos min søster mot at mannen tar hennes barn noen andre dager. Juleferie og vinterferie tar jeg ansvar for ungene, så det blir jo ikke helt som hos dere. Ellers finnes det e\n del tilbud om aktiviteter ungene kan meldes på her. Det kommer vi til å benytte opss av når de blir litt eldre. Sjøleir, Turnuke, Speiderleir, Korpstur osv blir jo aktuelt gansker snart. Det gjør kabalen litt enklere å få til å gå opp.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Mannen tar sin del av støyten! Hvis du er alene og ikke klarer å ha barna alene, kan du søke kommunen om avlastning
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Hva slags avlastning? Mindre skoleferie..?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 strengt tatt er det jo bare stengt i 4 uker, så du trenger jo ikke ta de ut i 12..... Barn over SFO-alder klarer seg jo stort sett selv, og finner på egne ting med venner slik at du kan få alenetiden din. Ellers må du stå på på dagtid og hvilke på ettermiddagen når mannen kommer hjem. Dere har vel noe ferie sammen i dag også. Hvordan gjør dere du det med hvile da?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Her blir jeg veldig i oppgitt. Hva skal egentlig slike med barn er min første tanke. Barna blir sendt bort pga kronisk syke foreldre. 4 uker ferie er terror for foreldre? Ærlig talt. Kanskje man burde tenke over om man klarer ansvaret det er å ha barn? Det er ikke barnehagen eller sfo som skal oppdra dine barn. Klarer du ikke jobben så burde du kanskje ikke hatt dem?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Hva vet du om HI ble syk/skadet etter at hun fikk barn? Noen er bare så raske med å angripe å spy galle her at jeg blir helt oppgitt.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 I vår kommune finnes det ferietilbud for barn, med samme åpningstid som SFO. De tilbyr ulike "leirer" som rideleir, fotball-skole, utflukter og andre ting. De er kjempepopulære, så hvis det finnes noe sånt hos dere så meld dem på med en eneste gang.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Et skolebarn trenger da ikke tilsyn hele døgnet! Hva med å la barnet leke litt hos en kamerat et par timer mens du tar en hvil? La det se en film på DVD mens du legger deg i sengen så lenge? Besøke bestemor en tur? Nå er hverken jeg eller mannen kronisk syke på en måte som gjør at vi ikke kan ta vare på barna våre, men vi har jobber som ikke alltid passer så godt med skoleferiene. I fjor sommer var eldste med på fotballskole, der var de fra 9-14 hver dag i en liten uke, trente, fikk lunsj og spilte kamper, kjempegøy. Nest eldste var med å håndballskole i høstferien, han storkoste seg. Sfo er jo stort sett åpen i alle feriene bortsett fra 4 uker sommerferie da, så hva du får de 12 ukene fra skjønner jeg ikke? Såpass som fire uker ferie bør jo ungene dine få også selv om du er kronisk syk! Det må da gå ann å aktivisere de på en eller annen måte noen timer om dagen så du får hvilt deg? Er du så syk at du ikke klarer se etter så store barn bør du kanskje vurdere å ta kontakt med barnevernet for å få en avlastningsfamilie/besøkshjem til barna som kan aktivisere de litt for deg?
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Jeg er i mot sommerlerer av alle slag, det er en diger sovepute for late og egoistiske foreldre. Dagens foreldre orker kun en uke i syden sammen med ungene sine, resten bor de i barnehagen eller sfo. Makan.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Jeg er kronisk syk men har ingen problemer med å ha ungene hjemme i ferier. Jeg får vilt meg om jeg trenger det. Jeg kan legge meg på sofaen og sove litt om jeg trenger det. Ungene vet hva de får lov til og ikke lov til. Det går ann å vekke meg osv, men ungene syns det er helt ok om jeg slenger meg litt på sofaen for da kan de se på tv litt. Jeg har unger som leker med hverandre eller alene, så jeg trenger ikke å aktivisere de. Mat klarer de også å lage seg, de klarer igrunn det meste. Om man ikke orker å passe ungene sine fire ukers tid i en sommerferie må man enten revudere barneoppdragelsen eller om man trenger avlasningshjelp. Jeg har vært kronisk syk så lenge jeg har hatt barn, men ingen problem i forhold til ungene. Ungene er oppdratt til å vis hensyn, også hensyn slik at jeg kan slappe litt av på sofaen. Så når jeg trenger å slappe av litt finner ungene på noe å gjøre, noe som ikke bråker så. de trenger ikke å være musestille.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #12 Skrevet 14. januar 2011 Mine unger ei i bhg nå og den stenger 7 uker i året. Jeg er også kronisk syk. Men det er våre barn og vi har valgt å få de så vi tar vare på dem. Sfo stenger ikke 12 uker i året.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #13 Skrevet 14. januar 2011 Jeg stiller opp når jeg kan, men det er ikke mye per dag. Om sommeren er det en omstillingsfase på et par uker fra hverdag til ferie, som for meg er grusom, men når den er over fungerer jeg noenlunne og kan bruke nesten en dag sammen med dem. Klarer å være en dag i dyreparken, f.eks. Når hele familien har ferie er det ikke vanskelig for da kan mannen min gjøre alt, problemet oppstår hvis han ikke kan være hjemme. Og slik blir det når datter ikke har sfo-tilbud lenger. Skoleferie per år er ca 12 uker for et barn som ikke har tilbud om sfo, altså er barn som er 10-11 år. Selv om hun kanskje klarer seg fint, tror jeg ikke det er godt for henne å vite at mamma ligger. Jeg presser meg opp, noe som gjør meg dårlig fordi jeg egentlig ikke fungerer så bra som jeg presser meg til å fungere. Det er ikke bra for familien. Derfor ønsker jeg meg en løsning som er bra for barn og familien. HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #14 Skrevet 14. januar 2011 Har jeg sagt det er terror? Hvis jeg visste at jeg ble funksjonshemmet mens ungene var små ville jeg ikke fått barn. Jeg ville ikke valgt barn hvis jeg visste at jeg hadde en sykdom og at den ville utvikle seg slik den har gjort. Hvem kan vel vite noe sikkert om framtiden? Kan du? Jeg gjør det jeg vet er best for mine barn, fordi jeg elsker dem. Jeg vil gi dem det beste av meg. Derfor spør jeg om andre har tips og tanker om dette, kan hende vil det hjelpe til å gi de gode ferier framover. Hva synes du anonym 2102, hva skal jeg gjøre når du vet at jeg ikke har valgt situasjonen min selv? HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #15 Skrevet 14. januar 2011 For et barn som ikke har sfo er det ca 12 uker i året, minus ferie til far blir det 7 uker. HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #16 Skrevet 14. januar 2011 Hei, HI! Har du sjekket muligheten for at barnet ditt/barna dine kan få være i SFO på sommeren pga din helsesituasjon? Det skulle vel la seg gjøre dersom dere er villige til å betale for det.. Avlastning fra kommunen vil jeg også tro dere har krav på dersom du store deler av tiden ikke er i stand til å ta deg av barna.. Dagmamma/reservebestemor/slekt, evt ferietilbud i kommunen,har du sjekket opp disse mulighetene? Dersom dette ikke er aktuelt, kan far få tilrettelagt arbeid i sommerferier? Kan han ha krav på noe omsorgspermisjon pga merbelastningen han har i form av både å måtte ta vare på familien, samt sin jobb? Sykemelding er jo nærliggende å tenke med den belastningen jeg ser for meg at han må ha, han må jo bli utslitt av alt som faller på ham??
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #17 Skrevet 14. januar 2011 Om ungene dine går i 5.klasse eller høyere klarer de nok å gjøre ting selv og underholde selg selv en del slik at du får slappet av.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #18 Skrevet 14. januar 2011 Jeg skal huske på muligheten for omsorgspermisjon, takk for påminnelsen! Han har noe mulighet for hjemmekontor, men jeg er ikke sikker på hvor mye han kan ta ut. Vi kommer helt klart til å benytte oss av tilbud i feriene, spørsmålet er om det finnes tilbud som fenger barna. Foreløpig er det det, heldigvis! Vi kan bruke besteforeldre og jeg håper at de beholder god helse og motivasjon til å passe barna i mange år framover, men de begynner å bli gamle og de bor ikke i nærheten. Tenker du på helgehjem når du sier avlastning fra kommunen? Far klarer seg, men langtidsbelastningen ved å være alenefar (praktisk sett), jobbe (riktignok redusert), gi seg selv fritid og hjelpe sin kone kan ikke sammenliknes med slitsomme, avgrensede perioder. Det er til tider tungt og tøft for han. Og ikke mindre ubehagelig for meg at jeg ikke kan hjelpe til. Det er ikke moro å hvile når ting må gjøres og han jobber og alt jeg kan gjøre er å se på.. Takk for svar 23.44! HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #19 Skrevet 14. januar 2011 Jeg håper du har rett. Ungene er ikke så store enda, men om ikke lenge til. HI
Anonym bruker Skrevet 15. januar 2011 #20 Skrevet 15. januar 2011 Jeg forstår tankegangen din, men mener du virkelig at en 5-klassing ikke kan ta vare på seg selv? Hva tror du foreldre som jobber gjør når de ikke har SFO-tilbud lenger da. Sånn sett blir jo situasjonen din og situasjonen til froeldre som jobber ganske lik; man få finne alternativer. Her er det helt vanlig at unger som ikke har SFO er hjemme alene mens mor og far er på jobb. Man avtaler gjerne aktiviteter med venner slik at man vet at de iallfall har noen å være sammen med deler av dagen. Elles finnes det jo noe aktivitetstilbud i de fleste kommuner. Bor man i Oslo kan ungene søke om å være med på sommerleir på Hudøy. Mange kommuner har ferieklubber, og mange idrettslag arrangerer f.eks fotballskole, håndballskole etc. DNT Ung har aktiviteter i mange kommuner. Som du sier kan mannen din ha noe hjemmekontor og dere har besteforeldre dere kan spille på. I tillegg så har jo mannen din rett på minst 4 ukers ferie - kanskje 5. Da kan det umulig være mange dagene det er snakk om som du må være alene med ungene.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå