Gå til innhold

Hva syns dere om timeout på 2-åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på besøk hos et vennepar, som har ei jente på 2 år og noen måneder. Hvis hun sutret litt o.l. fikk hun beskjed om å ga å sette seg i trappa. Der måtte hun sitte til hun var "snill" igjen. Gikk hun vekk fra trappa, løftet moren henne tilbake igjen.

Jeg spurte om hun mente at jenta forsto hvorfor hun satt der, og om det faktisk hjalp. Det mente hun så bestemt at det gjorde.

Syns det virket helt bak mål, en 2-åring er da ikke istand til å forstå handling-konsekvens på den måten? Kommer overhodet ikke til å bruke metoden på mine små, har mer tro på rolig forklaring der det lar seg gjøre. Men hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det synes jeg lite om. Men hver familie sin stil (så frem det ikke er snakk om mishandling, og det er ikke dette)

Skrevet

Uhørt, vitner om total mangel på innsikt i et lite barnesinn.

Skrevet

Nå nærmer min 2åring seg 3... Men i høst hadde vi en periode hun var skikkelig vanskelig. Et par uker eller så. De gangene hun har vært skikkelig ulydig (f eks en gang hun bare raste og kasta yogurt overalt) har jeg tatt henne hylende med meg ut i senga vår, lagt meg der med henne, latt henne hyle til hun var ferdig, og gitt klar beksjed. Har ikke trapp så kan ikke bruke det... Etter at vi gjorde det et par ganger har jeg sagt at "viss du ikke gjør det nå, så er det ut i senga", det har funka. Nå er det ikke ofte vi har slike episoder så lenge siden jeg har brukt det.

Den siste tiden har det vært nok å si "ikke tull, ellers må du legge deg".

Mi er så sta og bestemt at å sette henne i trappa hadde blitt en ny maktkamp om å sette henne tilbake hele tiden. Har et vennepar som bruker trappa som timeout, men deres er 3 år. Skjer mye fra 2-3, kommer veldig an på språkforståelse. Mi snakker og forstår godt!

Skrevet

Det du gjør er jo ikke time-out, men det jeg kaller time-in. Dette fordi du fjerner barnet fra situasjonen, men oppholder deg sammen med barnet. MYE smartere løsning, som gir barnet lov til å bli ferdig med sinnet sitt, noe jeg har tro på er viktig!

Skrevet

Det er greit med TIMEOUT på 2 åring men den skal brukest på rett mått ikkje for sutring.

Skrevet

Det vitner om foreldre som mangler mer fornuftige redskaper. Å ty til sånne metoder er det samme som å innrømme nederlag.

Skrevet

Jeg mener det kan ha sin funksjon men ikke for sutring.. Jeg bruker det på min 2,5 åring KUN i de tilfellene hvor han går fullstendig i vranglås (vanligvis pga småting - han får bl.a ikke lov til snoke i kjøleskapet alene men gjør dette likevel..) og hyler,sparker/slår og skriker ukontrollert. Det er da umulig å få kontakt med ham og liten vits i å snakke med ham. Jeg gir ham da en advarsel om at han må roe seg ned eller sette seg på trappa. Roer han seg ikke setter jeg han på nederste trinn i trappa og sier at han kan sitte der til han er ferdig med å skrike og være sint. Går tilbake til ham hvert 1-2.min og spør om han er ferdig med å være sint. Når han etter et par besøk sier ja, snakker jeg med ham om hva som skjedde og så er vi venner igjen og finner på noe.. Føler ikke jeg "dresserer" ham, men gir beskjed om at å slå/sparke selv om man er sint ikke er lov, og at han kan få bruke tid på trappa til å "bli ferdig" med å skrike og være sint...

Skrevet

Time-in? Det var nytt for meg. Vil du kalle det dette når vi setter 2-åringen i stolen i stuen i 2 minutter når hun gjør noe galt(vi har jo litt takhøyde så klart...) mens vi er like i nærheten.Lar henne roe seg der og forklarer etterpå hvorfor vi reagerte/ble sinte og at det hun gjorde var uakseptabelt.

Skrevet

Har en gutt på 2 år og litt over 4 mnd, og han har vært igjennom en skikkelig trassalder i noen uker nå, men begynte med time-out type: setter han på stol på rommet sitt og setter meg vedsiden av døra på min egen stol og lar han sitte til han er ferdig med utbruddet sitt og deretter trøste masse!!! Og etter noen dager med dette, er trassen nesten helt borte!! Tilfeldighet eller virkning, det vet jeg ikke, men nå er der roligere i heimen :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...