Gå til innhold

Jeg HATER feriekabalen....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner jeg blir svett bare av tanken på å skulle begynne å få kabalen til å gå opp.

Ungene mine har jo krav på ferie med pappan sin. Egentlig 3uker, men vi er enige om at 2 holder. For selvom han ikke må ordne med noe ferie og egentlig kan ha de når som helst sånn sett, så får han ikke ha de alene mer enn max 1overnatting. Og derfor må jo alt planlegges sammen med hans mor, for det skal passe inni deres planer også.

Så skal det passe inn i ferieaviklingen til samboeren min sin jobb og siden han jobber i butikk så er jo det en kabal i seg selv å få feriene der til å gå opp.

Jeg har pr i dag ingen jobb, men prøver da desperat å skaffe meg enn så snart som mulig. Og da må jo jeg også få ferie som passer inn i den fantastiske kabalen... For siden jeg har all min familie 100mil unna her vi bor er det litt kjekt å kunne se de i sommerferien som jo er den ene gangen i året vi har mulighet til å reise til de.

Og som om ikke dette er nok så skal minstemann begynne på skolen til høsten noe som jo gjør at han skal bytte fra barnehage til sfo. Men slik som jeg har forstått det så er det tidligste han får plass på sfo 1.august og barnehagen har 3uker stengt i juli... Så da MÅ vi jo få til at noe av feriene faller på de ukene værtfall. Bare for å gjøre ting litt vanskeligere!

Flere som har slike kabaler som skal gå opp og som ikke går opp?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kabalen er kjempeenkel den!

Vi finner ut når vi skal ha ferie! Vi melder fra til arbeidsgiverne våre og barnehagen og tar ferie!

hehe

Skrevet

Vi har en litt enklere kabal fordi vi kun har felles barn, men her er problemet at samboeren min har en jobb (og et yrke) der han stort sett må ha all ferien sin i juli fordi det passer best at alle har ferie samtidig og i mitt yrke kan ikke alle ha ferie samtidig, så jeg får sjeldent all ferien i juli. Jeg søker også jobber i år og håper jeg får meg en hvor vi kan ha hvertfall noe ferie sammen. For to år siden endte vi opp med en halv uke felles, men da var det fordi det var min eneste mulighet for å få meg en jobb...

Skrevet

Det er da ikke så vanskelig?

Man sier på jobben at man skal ha ferie i juli og så tar man ferie i juli.... Når man ansetter småbarnsforeldre så vet man også at det ofte er nødvendig med ferie når bhg og sfo er stengt.

Ang pappaen sin ferie får det være hans problem . ikke ditt. Du har de i juli og han en annen gang.

Skrevet

Å ja - enig med deg. Er ikke lett det der.

Skjønner ikke helt de andre svarene her, er jo ikke bare å ta ferie som man selv ønsker ....

Det er helt og holdent opp til arbeidsgiver når man skal ha ferie. Man kan legge inn ønsker, men har ingen krav utenom 3 uker sammenhengende på sommerhalvåret, tror det er melllom 1. juni og 30. september - Mulig jeg tar feil med tanke på datoene her altså. Iallefall så er det de færreste som kan ta ferien sin når de selv vil.

Jeg fikk ikke feriefri på planleggingsdager i barnehagen engang der jeg jobbet sist...

Hos mannen f.eks er de kun to som jobber innen hans felt, så de må finne ut av ferie sammens og en må være der til enhver tid. Begge har barn i barnehage....

Skrevet

Ja sant. Man kan ikke bare ta ferie når man vil ha ferie.

Samboeren min jobber i butikk og siden han er nestleder så kan han ikke ha ferie samtidig som butikksjefen. Og siden butikksjefen også har småbarn så må de jo finne ut av det sammen. I tillegg er de mange ansatte og alle vil jo selvfølgelig helst ha ferie i juli/starten på august. Selvfølgelig skal de med barn prioriteres, men det skal også ruleres på ferie for å gjør alt mest mulig rettferdig.

Og ja det er 3uker iløpet av de måndene som gjelder.

I forhold til barnas far så må faktisk jeg være delaktig i planleggingen.Fordi at han er psykisk syk og derfor ikke er i stand til å ha samvær alene med barna over tid. Så for at han skal kunne ha de i sommerferier og annenhver jul så MÅ det planlegges sammen med barnas farmor.

Og uansett om han ikke hadde vært syk og skulle hatt ferie fra jobb osv så måtte det jo planlegges da også. For det skal jo passe sånn at ungene får ferie med oss alle.

Skrevet

Jeg hater det også... Eldste har begynt på skole og sfo. SFO her er stengt i hele juli - men skal hun ha SFO rett etter skoleslutt og før skoleslutt så må hun kjøres 20 km ekstra pr dag og komme til en sfo hvor hun sannsynligvis kjenner få eller ingen. Dette pga at vi bor "ute på landet" og her klarer de fleste å få til en ordning fra skolen slutter til skolen starter og dermed er det ikke behov for åpen SFO i sommerferier (og ellers ferier (høst, vinter etc.)). Barnehagen har stengt de 3 siste ukene i juli (og det er forsåvidt helt greit - verre med SFO). I tillegg skal det samordnes med dem på jobb og mannen sin jobb. Mannen min bytter annenhvert år med sin kollega, slik at en av dem er der hele tiden. Han skal ha tidlig ferie i år og jeg skal ha sen ferie. Dvs at jeg MÅ har 2 uker ferie de siste 2 ukene i juli (som er mest populært på jobb). Har hatt fødselsperm /vært sykemeldt de 2 siste somrene, så jeg er veldig spent på om kabalen på jobb går opp slik at jeg kan ha de 2 siste ukene i juli fri... Hvis ikke må ungene være med... har ikke noen barnevaktordninger. Men kommer til å si til arbeidsgiver at jeg kommer til å ha tidlig ferie neste år - og satser på at det da går i orden......

Jeg har ordnet en ferieuke silk at vi kan reise avgårde en uke sammen (det vil si at vi kan bestille en ferieuke i ukene 26, 27 el 28) uten at jeg trenger å spørre arbeidsgiver før vi bestiller. Det blir da enten Danmark eller Syden. Kanskje jeg heller mer for Syden nå siden prisen 1 uke er noe av det samme totalt sett, og da er vi garantert sol og varme!! :)

Lykke til med feriekabalen dere andre som også styrer med dette! :)

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Hater den jeg også!

Må passe på jobben, den må passe for pappaen til eldste, den må passe for jobben til mannen, og den må passe for når barnehagen er stengt. Baaaah baaah baaaah!

Ulempen hos oss på jobb er at vi har nummer. I år er jeg nummer 2, hvilket betyr at jeg får velge ferie som nr 2. Den som er nr 1 får velge fritt hele året, så nr 2, så nr 3, og så tar den som er nr 4 det som er igjen. Men, sjefene velger først da, selvsagt...

Skrevet

gerd.. det er ikke bare si at du skal ha all ferien i juli fordi man er småbarnsforeldre.. det fungerer faktisk ikke slik. man har vel krav på tre uker fra mai til september eller noe sånt.. jeg har ikke det problemet fordi jeg selv jobber i bhg ungene går i så jeg har fri når de må ha fri. men blir verre når de blir skolebarn...da er det jo så mange ferier i løpet av året...

Skrevet

Noen få fordeler er det ved å være lærer....

De to fineste fordelene: At vi får jobbe med alle de trivelige ungdommene (vdg. skole, for min del) og at vi har ferie og avspasering om sommeren. Men så må vi betale de høyeste prisene på ferier og alt av sånne sesongpriser, da...

Og bortskjemt som vi her i huset faktisk er, så har også mannen min 4 uker sammenhengende ferie. :-)

Jada, jeg vet vi har det lettvint, og nei, jeg misunner ikke dere som har store, avanserte kabaler.

Skrevet

Nei, det er ikke alltid like lett :/

I mannen min sin jobb deler man inn sommerferien i 3 puljer. Den 1. pulja er de to siste ukene i juni + første i juli. Den 2. pulja er de 3 siste ukene i juli. Den 3.pulja er de tre første ukene i august.

Den pulja som best passer vår familie, siden bhg er stengt de to siste ukene i juli, er 2. pulja. Men denne får jo mannen bare vært tredje år, så jeg er ganske avhengig av å få ferie i juli og da 3 uker sammenhengende (bhg krever jo dette!). Det betyr myyye ferie alene for meg med barna :) Enda verre blir kabalen å legge opp da barna begynner på skole og SFO...

Men, slik er livet gitt ;)

Skrevet

Jeg også hater den kabalen.

Vi må ta hensyn til mannens jobb, min jobb, 15 åringen og ferie med faren, barnehagen som har 2 uker stengt og Sfo hvor han skal begynne 1. august. Egentlig har vi ikke råd til at jeg har ferie i år så det skal bli skikkelig gøy nå fremover.

Skrevet

Her er det så enkelt at jeg ikke kan ta ferie i august fordi det er høysesong i bedriften akkurat da, mens mannens arbeidsplass har feriestengt i 4 uker (altså tvungen fellesferie) i nettopp august...

Vi prøver å få til en uke sammen i løpet av året, men sommeren er det sjelden vi har mer enn noen dager sammen. I juli (når barnehage og sfo er stengt) er barna hjemme med meg, mens i august er de hjemme med pappaen.

I fjor startet mannens ferie i slutten av juli så vi overlappet faktisk 2 uker og det var deilig, da hadde først ungene to uker med meg, så 2 uker med hele familien og til slutt to uker med pappaen. Ungene er heldige som får minst 6 uker ferie da, så vi skal vel ikke klage ;)

Skrevet

her må vi ta ferie i juli siden bhg er stengt da. Bonusen har annenhver tidlig og sein, siden mor har den ordningen. Vi kan sjonglere litt, men 3-4 ukers sammenhengende ferie er en utopi for oss. Vi driver for oss selv, så når bhg er stengt er ungene med på jobb eller sammen med besteforeldre. Så tar vi og reiser bort utenom sesong...

Evig mas det der!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...