Gå til innhold

Permisjon fra skolen ifm ferietur og feiring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal på ferietur i april - som svigers har invitert oss med for feiring av svigermors 60 års dag. Datteren min, som går i 1. klasse, skal søkes permisjon for den uken vi er borte.

Jeg lurer på hvor tidlig må man være ute når man skal søke om permisjon fra skolen? Eller når tidlig søkte dere om fri?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi fikk beskjed av rektor på foreldremøtet at vi skulle søke om fri før vi bestilte billetter og sånt.

Min eldste får i 1.klasse sånn som jenta di. Han og broren skal på vinterferie til besteforeldrene og trengte 3dager ekstra fri for å få alt til å gå opp med fly osv. Skrev bare i meldingsboka om han kunne få fri de 3 dagene det gjalt. Null problem. Kontaktlærer kan gi fri inntil 3dager, om det er snakk om flere må man søke til rektor. Jeg vil anbefale deg å ringe skolen der jenta di går å høre med dem og søk så tidlig som mulig.

Skrevet

Hos oss kan kontaktlærer kun gi fri en dag. Alt over en dag må søkes om til rektor. Du bør derfor sjekke reglene ved din skole.

Uansett, vet du nå at han trenger fri så søk i dag så er det ordnet.

Skrevet

Ok. Da tar jeg kontakt med skolen og hører hvordan dette er her. Så søker jeg så snart jeg kan. Turen er uansett bestilt og delvis betalt lenge før hun begynte på skolen... Og min søster, som er lærer, sier at så lenge barnet går i 1. klasse (eller barneskolen) så er det ikke noe problem å få fri til Sydentur så lenge det ikke går over lengre tid og skjer ofte...

Skrevet

Det er fortsatt ikke skoleplikt i Norge , men læreplikt.

Barn kan ikke egentlig nektes og reise på ferie utenom skoleferiene om de har med seg arbeidsoppgaver og gjør lekser mens de er borte :-).

Vet endel skoler har nektet barn fri , men det har de ikke hjmmel i lover for.

Skrevet

Det er nok sannsynligvis ikke noe problem nei. Vi har selv søkt vår gutt fri en uke fra skolen i år, og det gikk helt greit.

På websidene i vår kommune står det faktisk at opptil to uker i løpet av et skoleår ikke bør utgjøre noe problem for å få fri.

Skrevet

Problemet er at opplæringsplikt. Om man tar barna ut av skolen må foreldrene sørge for at barna får opplæring på andre måter. Dette finnes det opplegg for, men de færreste foreldre ønsker å sette igang det apparatet for en ferietur på 2-3 uker. Foreldrene kan ikke kreve at skolen gir oppgaver eller tilrettelegging for elever som blir tatt ut av skolen. De kan heller ikke kreve at barnet får tilbake den samme skoleplassen senere. Er skolen full kan barnet bli sendt til naboskolen.

Skrevet

Vi skal reise rett etter påskeferien (dvs vi reiser 2. påskedag), slik at ev. det vi må gå gjennom med henne tar vi før turen i påsken. :)

Skrevet

Kan ikke tenke meg at det blir noe problem for dere. Det var et svar på innlegget om at skolen ikke kunne nekte barna fi. Det kan de hvis ikke foreldrene har ordnet et annet godkjent undervisningsopplegg. Dere kommer sikkert til å få greit fri uten å måtte styre med andre opplegg enn oppgaver som læreren kansje er så grei å gi dere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...