Gå til innhold

Sønnen vår sliter meg ut om natta

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så og si hver eneste natt våkner han flere ganger. Han er 1,5 år.

Han har gode rutiner på dagen, er god og mett når han legger seg for natten. Han har en blund på formiddagen og den er fra 11 til 12/12.30.

Han legges klokken 20.00, begynner forberedelsen 18.30 med kvelds, så er det stell og kosestund før han slokner som en liten engel klokken åtte, noen ganger en halv time senere, men da ligger han å pludrer i sengen sin for seg selv.

Klokken ett om natten starter helvette for min del, han våkner til og skriker, eller står i sengen og roper. Dette foregår som regel helt til klokken fem om morgenen!

Jeg går stille inn på rommet hans og legger han ned, stryker han lett over kinnet og går ut. Men 15 minutt senere er det på det samme viset igjen. Har prøvd å ikke gå inn, men da resulterer det med hylgråting som kan vare opp til 1-2 timer.

Mannen min våkner aldri så det er jeg som har gjort dette siden fødselen, nå begynner det å gå utover psyken min. Får som regel maks to timer søvn om natten.

Hva kan jeg gjøre, føler jeg har gjort alt. Har prøvd å kutte ut luren på formiddagen, men da blir det enda verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi, nå la jeg ut dette innlegget på feil forum :) Håper det er greit. Har flere vinduer åpne så har surret litt.

Skrevet

Ville bare sende en medfølende klem=) Har det litt likt, men i vår tilfelle er frøkna 14 mnd og puppes hele natta igjennom. Fryktelig dårlig vane, og det blir bare verre og verre. Jeg sover maks et par timer om natten, opg er helt utslitt...

Skrevet

Jeg har sluttet å amme for lenge siden, eller han ville plutselig ikke ha mer. Og jeg som hadde håpet at det skulle bli bedre når han ble stor gutt, hehe. Han er to år om 5 mnd.

Skrevet

Her må du sette inn tiltak! Slik kan hverken du eller gutten ha det!

Du må bestemme deg for hvordan du vil gjøre det. Og holde fast på det du gjør. Ikke skift metode etter en halv natt, men finn et opplegg som passer deg og hold deg til det i 3uker.

Et alternativ er å kjøre "ferber". -Altså en skrikekur. Gå inn til han og vær der i 1-2min. Gjør som du gjør nå, stryk han på kinnet, si at det er natta og at han skal sove etc (IKKE ta han opp elno). Så går du ut igjen. Natt 1 går du inn igjen første gang etter 3min, vent så i 5min før du senere venter 10min mellom hver gang. Natt 2 øker du litt; 5-10-12-12 Natt 3: 10-12-12 Natt4: 12-15-17

- Det er viktig å huske på at om du har gitt opp slike "skrikekurer" før (og enkelte ganger om du ikke har prøvd før også) vil det bli VERRE før det blir bedre. Tenk som om du plutselig skulle stoppe å la han få plukke sjokolade hver gang dere var i butikken. -Det vil bli mer hylig før han innser at det ikke nytter. (NB skal ikke brukes på små barn/babyer).

Selv har jeg prøvd dette som au pair (sammen med foreldrene). Jenta på 2,5år kjørte fult show på kvelden, var blid og fornøyd og legging ble et fult sirkus. Det tok to kvelder med tull (første kanskje 3 timer, andre bare en halvtime eller så) kveld tre la hun seg til å sove helt selv uten tull.

Har derimot ikke prøvd det på egen gutt, for de periodene han har hatt problemer med søvnen har vært i overgangsfaser der han har f.eks. har fått nytt rom, overgang til stor seng, vært mye syk el. - da vil jeg tro at problemet heller ligger i at han er litt utrygg. Han vil ikke sove, og er da aktiv for å holde seg våken.

Vi har da gjort følgende:

- Kjørt vanlige legge rutiner. Pakket han inn i dyna, og holdt dyna ned til senga slik at ungen ikke har mulighet til å sprette opp (han er en skikkelig villbass!), men han har mulighet til å kunne snu seg og legge seg slik han ønsker. Vi gir ingen blikkontakt eller annen oppmerksomhet. Når han roer seg slipper vi dyna, og sitter rolig med ryggen til. Om han da blir aktiv holder vi dyna bare litt til. De første kveldene kan han gjerne gråte. Da sier vi bare "mamma er her, nå er det natt og xxxx skal sove", med gradvis økende intervall. Vi sitter inne hos han til han sovner. Våkner han på natt gjør vi det samme, men da har det alltid gått mye raskere før han har sovnet. Etter bare noen kvelder er han rolig når han legges i senga, så da setter vi oss på en stol ved siden av han. Denne flytter vi gradvis lenger og lenger mot døra. For meg har det hjulpet masse å ha lydbok eller annet på øret når jeg gjør dette, da blir jeg ikke irritert på tullet hans, eller begynner å le når han sier noe rart...

Lykke til!

Skrevet

Vi hadde en sønn som våknet mellom 0100 og 0200 frem til han var nesten tre..Begynte med og småvåkne, vi sprang til stappa i smukka og han sovnet..Slik skjedde en 2-3 ganger, også plutselig våknet han opp og var klar for dagen og holdt seg våken til 0400-0500 tida på morgenen..:Jepp, fra han var ca halvåret frem til nesten 3 var dette hovedregel for våre netter..

Og tro meg, vi prøvde skrikekurer, ikke bare ei lita uke, men to uker i strekk!!!! Vi prøvde og kutte ut smukk, ikke gå inn når han våknet de første gangene, ta ham opp, gi ham litt melk/vann, roe ham og legge ham igjen..VI hørte på ALT av råd i håp om at han skulle sove over. Absolutt NADA hjalp...Og nei, vi prøvde ikke ut en ting en natt og noe annet den neste. Vi gav hvert "tiltak" og "råd" en skikkelig god sjanse. Vi var desperate og alle råd hørtes gode ut...

Noen barn er visst bare sånn..Søster hadde snudd døgnet sine 3 første leve måneder..Hvorav hun sov fra 0700 til 1900....OG var våken fra 1900 og utover...UMULIG og vekke, hadde til og med det råd og holde for nesen så hun våknet av og ikke få puste.......VI badet henne, vi "herjet" så mye vi turte med et så lite barn, hun sov og sov og sov.:Vi matet henne mens hun sov, så hun spiset ikke ofte på natta, og heller ikke mange bleiskift.....men vi prøvde og IKKE mate på dagtid, for og se om hun våknet av sult, DET gjorde hun heller ikke, og det ble mating og enda mer "dagfølelse" av natte pga dette...Men da hun var tre måneder snudde hun døgnet time for time helt av seg selv..I løpet av et par uker var hun i gjenge..Sovnet mellom 19 og 2000 og var oppe 0530 tida.....Som var en DRØM for oss :o)

Selvsagt mener jeg HI bør prøve ut rådet ditt, men jeg vil få frem at hun ikke er en dårlig mor om hun ikke får det til. Det er ikke alle barn som er like greie når detkommer til søvn, på samme måte som andre barn er vanskelig mtp avføring og andre igjen spsier for lite/for mye osv osv...Tiltak som KAN hjelpe finnes mot det meste, men ikke alt funker.....

Lykke til HI..PRøv ut rådet, og evt andre råd du får her inne , så håper jeg det går seg til:O) Det VIL det til slutt..En gang blir de tenåringer, og DA skal vi hevne oss :o)

Skrevet

Hei tusen takk for flotte svar.

Nå er det jo slik at jeg aldri tar han opp og jeg går inn på rommet legger han ned og stryker han lett over kinnet, av og til hvisker jeg natta. Slår aldri på lys eller viker fra rutinen på han.

Og for hver gang jeg er inne til han venter jeg ekstra lenge neste gang. Og han står i sengen og roper helt til jeg kommer og legger han ned. Protesterer ikke, og er stille en stund før han starter på igjen.

Det har vært slik helt siden han var baby, nesten så det er blitt en rutine for han.

Han er som en drøm om dagen, litt rampete da, hehe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...