Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #1 Skrevet 14. januar 2011 Jeg tenker at det å være en stastsminister eller en høyt profilert politiker er status. (selv om de ikke holder det de lover..men det er en annen sak)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #2 Skrevet 14. januar 2011 Jeg tenker at noen har status yrke om de er fullstendig engasjert i yrket sitt, gjør noe med "noe", er ivrig i å få ny kunnskap etc.. da betyr det ikke noe om man er bibliotekar eller advokat - sykepleier eller ansatt i skobutikk.. All givende interesse for yrket sitt sier noe om personen, og DET er status, synes jeg!
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #3 Skrevet 14. januar 2011 Lege Professor Advokat (jurist) Sivilingeniør Arkitekt
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #4 Skrevet 14. januar 2011 Lege synes ikke jeg er status iallefall!? Men er enig med første, et yrke du brenner for er på en måte status..iallefall at du er stolt av yrket ditt. HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Nå måtte je gtenke, og kom ikke frem til ett eneste yrke jeg tenker på statusyrker hehe. En jobb er en jobb, det viktigste er at den som innehar yrket kan det personen driver med. Om det så er renholder eller politiker.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Vel, du spurte vel om hvilke yrker vi synes er statusyrker, og da er det vel ulike oppfatninger ute og går...;-) Syns lege er staus jeg da, i og med at en person som i det hele tatt kommer inn på medisinstudiet må være både smart og hardtarbeidende (stort sett, finnes vel dem som cruiser gjennom det studiet også, men det er ikke poenget;-)) og det å jobbe som lege virker som et veldig slitomt yrke (som selvsagt varierer i gradalt ettersom hvor man jobber) som krever ekstremt mye av en. Litt uenig med første innlegget jeg da, etter min mening har ikke engasjement i yrke noe med om yrket er status eller ei. Å være engasjert i jobben sin selvsagt er kjempebra uansett hvilke yrke man har, men har ikke noe særlig med staus å gjøre syns jeg. Igjen...MIN mening;-)
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Hmm...prøvde å tenke på hva det første som falt meg inn var. Men jeg kom ikke fram til noe konkret yrke. Etter å ha fått noen år på baken så ser jeg jo at til og med adm.dir er et menneske og har sine svakheter. Samme med alle sjefer jeg har hatt. Ett statusyrke må jo være den "ene" personen som kan noe om ett eller annet. Den mannen eller damen som kommer helt fra xxx og hit for å gjøre en jobb som ingen andre kan..
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 I mine øyne gir det høyest status å ha lederstillinger i hjelpeorganisasjoner, i departementer og som professor ved universiteter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå