Gå til innhold

Setefødsel/keisersnitt?


arena

Anbefalte innlegg

Hei!

Var hos lege igår, og baby lå med rompa nedover, men ikke festet seg ennå. Vi skal sjekke neste uke igjen.

Noen som har erfaring med setefødsel? Eller keisersnitt? Akkurat nå er jeg livredd for å føde sete, men like redd for ettervirkningene av et keisersnitt.

Første baby fødte jeg normalt, og var oppe i dusjen 10 min etter fødsel og nede i frokostsalen på Ullevål hotell for frokost med èn gang etter det igjen.

Takker for erfaringer!!!

Termin 30/1.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min første datter lå i sete til ei lita uke før termin. Snudde seg, men var "stjernekikker" så opp mot magen min, ikke den andre veien, ble ekstra lang hard fødsel pga dette visstnok, men hun kom ut naturlig (etter 4,5 timer med pressrier..)

Har termin med nr 2 i midten av mars, han er selvfølgelig også i seteleie, men jeg tar det hele med ro, regner med han er like "treg" som søstera til å snu seg he he. Det er fremdeles veeeeldig god plass inne i magen min, så snu seg kan han hvis han vil.

Min lege vil gjerne sette akupunktur på meg i slutten av januar, han kan visst et knep for å få babyer til å snu seg. Kanskje du kan få legen din til å gjøre det samme?

Det er visst bare 4% av barn som blir født i seteleie, så ikke stress tenker jeg. Heller det enn keisersnitt!!! Ei venninne av meg måtte ta dette i oktober pga svarngerskapsforgiftning og veldig høyt blodtrykk, baby fikk ikke næring. Hun ble sydd 170 sting, og har ikke kommet seg ennå, så så lenge det ikke er fare for liv og helse til mor og barn, anbefaler ingen keisersnitt. Keisersnitt er ingen enkel løsning, men en ganske omfattende operasjon. Bruk heller litt tid på en evt setefødsel, risiker å måtte bli klippet litt, og la babyen komme ut på den naturlige måten. Det er det beste for mor og barn. Ble klippet litt selv forrige gang, og det gikk helt greit, 7 sting som grodde raskt, ingen komplikasjoner etterpå. Lykke til !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann.

Jeg har faktisk akkurat vært i den situasjonen. Han hadde ligget i sete hele svangerskapet og endte opp med å gå på overtid av overtid fordi jeg gjerne ville føde men tilslutt gikk d ikke lengre. Selvekeisersnittet gikk veldig bra!! Ingenting å grue seg til der, hadde vondt om natten men ble smertelindret så godt som de kunne. Var plaga med "luftsmerter" og d er ikke lett å smertelindre. Men varmeflaske gjorde faktisk susen!!

Dagen etter var jeg oppe og gikk, selvfølgelig redusert men gikk bedre og bedre for hver dag som gikk. Etter femte dagen tok de "stiftene" og satte på strips.

 

Fikk smertestillende i to døgn og ved behov både da og senere hvis jeg behøvde d. Jeg ville ikke vært redd for keisersnitt, når alt kom til alt hadde jeg ikke noe valg men har kommet meg overraskende godt og nyter dagene med lille Erik!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hei :)

 

jeg tilhørte Januar klubben, men gutten min bestemte seg for å bli født i 2010....

 

Han var i seteleie og ble født vaginalt ved Sykehuset i Buskerud. Jeg hadde tenkt VELDIG MYE på dette, om det skulle bli ks eller vanlig fødsel!

 

Det er jo sånn at legene må måle bekkenet ditt for å se om det er stort nok og så må de måle barnet for å se om det er lite nok for å ha "lov" til å velge vanlig fødsel (eller, for at det blir anbefalt).

 

Dersom bekkenet mitt var stort nok, og gutten relativt liten så valgte jeg vanlig fødsel. Når jeg bestemte meg for det, så bestemte jeg også at jeg skulle stole totalt på personalet på sykehuset for å få gutten i verden på trygg måte! Så sånn ble fødselen min :)

 

Jeg ble hentet med ambulanse og kjørt til sykehuset. Jordmora mi sjekket om gutten var fortsatt i seteleie, hvor navlesnura var og hvordan beina var. Alt så bra ut så det ble bestemt at jeg skulle fortsette videre med vanlig fødsel. Jeg skulle få epidural når åpningen var 4, men når jordmora sjekket så var åpningen allerede 7-8. Derfør måtte jeg få spinal bedøvelse (vet ikke helt forskjellen mellom de to...). Legen og assistant legen ble hentet men det er standard prosedyre at de tar imot barnet når det er seteleie. Jeg fikk lokal bedøvelse og ble klipt men etter at jeg fikk lov til å presse så kom gutten til verden etter bare tre "presse-rier" :)

 

Jeg er veldig fornøyd med valget og strålende fornøyd med fødselen! En opplevelse som kunne ikke bli bedre spør du meg, men jeg var jo også veldig åpen for å få hjelp, stolte på personalet og var klar for å bli kjørt inn til ks om jeg måtte :)

 

Så, det som jeg tror er viktigst er å få mest muglig info om begge muglighetene (ks og vanlig fødsel), snakke med jormødrene i forkant, bli undersøkt av lege og være åpen for forslag. Velg det som du tror at du kommer til med å bli mest fornøyd med, dvs etter at du har fått forskjellige opplysninger om begge alternativene !!!

 

Anbefaler også og kikke på seteleiedebatten og lese om forskjellige råd og info der ;)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...