Gå til innhold

Da var julepynten borte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nesten litt trist å fjerne det fine juletreet, selv om nålene drysset en del de siste par dagene. Men nå ligger det ute i snøen inntil videre. Stua virker alltid så tom like etterpå.

Men litt julebakst er det heldigvis ennå igjen å kose seg med, selv om det er et brudd med de gamle tradisjonene å ikke spise og drikke opp alt innen 20. dag jul.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du holdt ut med pynten helt til nå???

Jeg heiv den ut 3.januar =)

Skrevet

Holdt ut? Har dere så fæl pynt dere da? Kvitter oss selvsagt ikke med juletre og pynten ellers før jula er over. Første anledning er 6. januar, altså 13. dag jul, men vi holder på den gamle tradisjonen med 13. januar, dvs 20. dag jul. Men så pynter vi heller ikke før lille julaften, mens en del andre pynter allerede 1. desember.

Skrevet

her er jula over etter nyttårsaften. Da begynner bursdagsfeiringene her i huset! (Og vi har pen julepynt ;) )

Skrevet

Andre nyttårsdag røk julepynten ut av hus her. Føler jula er over da. Pynter til første søndag i advent, så synes det er lenge nok å ha jul i hus.

Skrevet

Trist å se at en del bare gir blaffen i de gamle tradisjonene.

Skrevet

hvilke gamle tradisjoner? I følge tradisjonen skal julepynten ut på den trettende dag etter jul.

Skrevet

Som nevnt før: noen følger den tradisjonen. En annen, og minst like gammel tradisjon, er å feire jul helt til 13. januar, altså tjuende dag jul. Om du er i tvil, er det bare å søke på nettet.

Det jeg reagerer negativt på, er likevel at stadig flere kaster ut juletreet allerede 2. januar, lenge før jula er over ifølge alle tradisjoner. Synes det er koselig å se tente juletrær i stuene til folk når jeg spaserer forbi, eller kommer på besøk.

Skrevet

Herregud, verden forandrer seg...også tradisjoner. Ikke sikkert alle har vært vant til "gamle tradisjoner" med 13 dag jul etc.

Her kaster vi alltid ut treet og julepyntetn 1. nyttårsdag. Da begynner vi på jobb, barnehage igjen. Nytt år.

....og vi har veldig fint tre og julepyntet hus!! Men alt til sin tid!

Skrevet

Nettopp, alt til sin tid. Da starter man ikke juleferiingen i advent, og avslutter den lenge før jula er over.

Skrevet

"Tjuende dag jul er den 13. januar, og denne dagen regnes i store deler av Norge og andre land som den siste dagen av julefeiringen. I norden er dagen knytta til helgenen Knud, slik som trettende dag jul var det, og dermed har man fått uttrykket om at "Sankte Knut feier jula ut" - som finnes i mange varianter:

Det har vært mange måter å feie jula ut på: fra så enkelt som å ta ut juletreet og rydde vekk julepynten, til å ha stor fest og moro. Per Holck (1993) skriver at man i Vest-Agder bokstavelig talt feide jula ut av huset med sopelimer, mens man i Setesdal jaget jula ut ved å blant annet tømme alle øltønnene og danse hele natta - nå skulle juleølet være drukket opp.

Fram til tjuendedagen har det mange steder fremdeles vært jul med alt det innebærer, og fra Østerdalen skriver Sigurd Neergaard at

Trettandedagen var det slutt med jula som fast helg, so ein tok paa med arbeidet att so smaatt, det var "stridskjorta og havrelefsa att". Elles rekna ein ikkje full søkn fyrr over tjugenddagen. Dei arbeidde litt um dagen, men tok helgeskikk mot kvelden baade med lag og moro. (...) Men tjugenddagen rekna ein daa jula slutt for aalvor. Den dagen var det difor rømgraut til dugurds.

Tjuendedagen har noen steder, for eksempel i Sogn og Fjordane[5], vært holdt for å være "gamle nyttårsdag", noe som har sammenheng med kalenderreformen som kom i 1700 til Danmark-Norge. Som mange andre gamle merkedager har tjuendedagen vært brukt til å ta varsler om været. Brynjulf Alver skriver at i Romsdal mente de at om det snødde denne dagen ville det bli 20 snørier før sommerdagen.

Skrevet

Da jeg var liten hadde vi jula til 20 dag. 20dag-knut hiv jula ut. Da pynta vi også treet lillejulaften. Etterhvert har det blitt litt tidligere, alt etter som.

Nå pynter jeg litt før. Pynter til advent, så kommer nisser, engler og annen pynt (over hele huset...) en god uke før julaften, og så pynter jeg treet søndag før julaften. I år ble pynten tatt frem 12 (litt tidlig synes jeg, men høygravid så orket ikke ta det om ettermiddagene etter jobb) og treet 19. Det synes jeg var greitt, men ikke tidligere!

Kastet ut juletreet og pynten 7 januar i år. I fjor ble det 1 januar fordi treet drysset noe forferdelig! Og da gikk resten av pynten samtidig siden det var jobb 2 januar.

Synes 13 dag er passelig :)))

Skrevet

Herregud da! Hvorfor er det trist for deg at noen andre bryter en tradisjon?????

Her har poden bursdag 4.januar, og da vil vi alle ha julen ute, og huset pyntet med ballonger og flagg! Det er VÅR tradisjon! skjønner ikke hvorfor noen syntes det er trist...........!

Skrevet

Noen folk har rett og slett altfor lite å gjøre når man legger seg borti eller bryr seg i det hele tatt når andre pynter til jul eller kaster ut jula.

Kunne brydd meg mindre om folk har juletreet til påske. Familier gjør det som passer best for DEM!!

Når det er nevnt hadde min yngre bror og hans kamerater som bor i kollektiv juletreet stående til langt ut i april.....

Skrevet

Det er trist fordi jeg og mange med meg faktisk synes det er en FIN tradisjon som vi fortsatt bør ta vare på.

Skrevet

Det er en tradisjon vi aldri har hatt.. Derfor ikke noe jeg har behov for å ta vare på!

Men derimot har vi MAAAANGE andre tradisjoner i jula som vi tar godt vare på! Men de gidder jeg ikke fortelle deg ;)

Skrevet

Og det er bare såvidt jeg "gidder" å fortelle deg at det ikke er snakk om hvilken tradisjon akkurat du har (i den grad du er gammel nok til å ha opparbeidet noen tradisjon), men hvilke tradisjoner som gjelder hele landet. Og der kommer du altså til kort, og blir vemmelig attpåtil. God bedring!

Skrevet

Du som er så opptatt av tradisjoner; Går dere romjulsbukk?

Det er en tradisjon jeg savner! =)

Skrevet

I og med at handelsstanden starter jula i slutten av septenmber er jeg møkklei av hele jula når julemiddagen og gavene er åpnet. Her røyk julepynte 3. juledag, selv om jeg pyntet noen dager før jul. Syns det blir så mektig med all pynten og julefokuset at jeg går veldig fort lei.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...