Gå til innhold

Røyk mellom riene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter å ser på det danske Unge Mødre, der var det ei jente som insisterte på ta seg en blås mellom riene. Æsj, jeg blir dårlig! En ting om hun vil røyke i svangerskapet, men rett før fødselen?? I tillegg satt hele familien og spiste frokost og så på når hun lå på senga med rier. Nice, hva er det de styrer med der i Danmark egentlig?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ut fra Unge Mødre Danmark, får jeg inntrykk av at dansker er skikkelig trashy!!!

Skrevet

Ja danskene kan virke litt spesielle til tider spør du meg.

Jeg har selv bodd i Danmark noen år og irriterte meg grønn over (mangelen på) røykeloven deres. Det har nok blitt bedre siden jeg bodde der, men det var da:

- Lov å røyke INNE på de fleste kjøpesenter. Overalt altså (ikke inne i butikkene da), men rundt i alle ganger, benker osv.

- Lov å røyke på de fleste jobbkontorer

- Lov å røyke nesten overalt på skolen jeg gikk på (inne altså)

Og denne slår ALT:

- Lov å røyke INNE i sykehuskorridorene, på nesten alle avdelinger!

(tenk deg på f.eks kreftavdelingen da..... syke folk ligger å dør av kreft, men det er lov å røyke i gangen utenfor. Og på barselavd....)

(det var forresten akkurat blitt forbrudt å røyke i kinosalen når jeg bodde der)

Jeg holdt på å klikke og gikk rundt å småkjeftet på folk som røykte overalt (det ble nemlig innført strengere regler sånn underveis, men folk blåste i de, bokstavelig talt).

Tror deres liberale holdning til røyking har gjort at veldig mange yngre i Danmark røyker. Det er liksom helt akseptabelt å røyke nesten overalt, også når man er gravid.

Skrevet

Vi var på familieferie i Danmark, og syntes ikke det var deilig å være norsk der!!! Masse røyking overalt, og de danskene vi møtte var ikke akkurat vennlige. Kanskje vi var uheldige eller de trodde vi var svenske eller noe sånt, men uansett... Drar ikke tilbake dit med det første.

Skrevet

Når jeg fødte mitt første barn for 3år siden, lå jeg på rom med en jente som antagelig var ca20år. Hun brukte det meste av tiden på å snakke HØYT i telefonen og med kun en tynn gardin mellom oss, var det umulig å unngå og høre hva hun sa. Hun fortalte (på telefon til en eller annen) at hun hadde fått beskjed om at det var viktig at hun ammet jevnlig fordi huden til sønnen bar preg av at hun hadde røyket i svangerskapet og at hun hadde fått beskjed om at det burde gå lengst mulig tid fra hun røyket til hun ammet. Og det selvom hun hadde gitt beskjed om at hun den røyken hun tok utenfor sykehuset på vei inn fot å føde, var den siste... Hun hadde ikke engang tenkt på røyk etterpå (dette var vel ca 12timer etter fødsel og ikke første gang hun snakket om røyk...).

Så det er nok ikke bare i Danmark de røyker mellom riene.

Skrevet

Kan ikke si noe annet enn daaaakkar babyene!

Det er vondt og slitsomt nok for dem å bli født, om ikke de skal få nedsatt oksygeninntak bare fordi mammaen tenker mest på seg selv og egne behov... :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...