Gå til innhold

Tips til hvordan få jenta mi på 2 til å "gå på do"? Hun har så treg mage stakkars..


a'Nöel

Anbefalte innlegg

I perioder har hun veldig treg mage, det går flere dager mellom hver gang hun bæsjer, og når hun først gjør det, er det så hardt at hun gråter når hun bæsjer stakkars...

 

Hun spiser og drikker helt normalt, så skulle ikke tro hun manglet noe, men hun gjør kanskje det?

 

Er det noe vi kan gjøre for å hjelpe henne?

Jeg lagde ei flaske med melk blandet med malt igår, men det smakte visst forferdelig vondt, så det ville hun ikke ha :(

 

Det er så vondt å vite at hun ikke har bæsja på tre dager nå, hun sier at hun må bæsje, men det kommer ingenting liksom.. Uff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Svisker, sviskejuice eller rosiner kan fungere fint. Sviskekompott til dessert kanskje? Ellers er jo Biola som hun nevner over meg her også bra, men fungerer kanskje bedre over tid...

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har prøvd det meste av kjerringråd på vår toåring som har det på samme måte. Valnøttolje i maten, ekstra melkesyrebakterier, sviskejuice i smootie og de triksene over. Problemet er bare at han er veldig kresen og spiser lite, så det er ikke bare å tyte i han disse tingene.

Det som hjelper oss er duphalac avføringsmiddel som han får 4-5 ml av morgen og kveld. Han synes ikke det smakte så bra i starten, men med en nonstop i den andre hånden som han fikk da han var ferdig så var det greit:) Nå får han nonstop innimellom bare.

Avføringen har endret seg veldig, men det har tatt 3-4 uker før han bæsjer uten smerter. Konsistensen er helt anderledes også, fra "bjørnepropp" til myk.

Vi skal forsøke å trappe ned om noen uker og se om han klarer seg med mindre eller uten.

 

Vi har en i familien som har store avføringsproblemer og der sier kirurgene at man får en betennelsestilstand i tarmen som tar 4-6 mnd å rydde opp i. Vår sønn som har hatt dette problemet i et års tid har jo sikkert dette, så vi er tålmodige med at det vil ta tid.

Nå er det bare utrolig deilig at han ikke gråter og snakker om bæsjing i dagesvis før det kommer!

 

Håper det blir bedre for jenta di også:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min, på 2 år og 6 mnd, har det samme problemet. Hun sier at hun må bæsje, men så kommer det ingenting. Og når det først kommer ut, kan det være så stort at det er et under at det går an å få det ut..! Og det gjør selvsagt utrolig vondt.

Hun er trolig laktoseintollerant, noe hun kan ha arvet fra meg, og det kan gi seg utslag i treg mage. For min del gir intolleransen mageubehag og løs mage.

Vi opplever at hun får det lettere med avføringen dersom hun får laktulose på regelmessig basis, men det er jo ikke akkurat anbefalt da. Men hvis vi vet at hun vil komme til å få i seg noe med laktose i, så gir vi litt laktulose i saft for eksempel. Når hun er som hardest i magen, har vi gitt henne Microlax - et miniklyster som man kan få kjøpt på apoteket.

Ellers har vi erfart at det er viktig at hun får i seg rikelig med fiber gjennom kosten og mer drikke enn det som kanskje er vanlig. Også har jeg begynt å fortelle henne at det er viktig at hun ikke holder igjen når hun må bæsje. Det er ofte slik at barn med treg mage holder igjen fordi de gruer seg til å gå på do. Men jeg forklarer henne at da vokser bæsjen og blir stor og vond å få ut. Forteller henne dette hver gang vi er på do og oppmuntrer henne til å prøve å bæsje hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere prøvd Aloe Vera juice? Det er kjempe bra for magen!!!! Siden den er adaptogen tilbasser den seg hennes kropp og hjelper sånn som hun trenger det!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan også prøve med sånne tørka aprikoser du får i poser... De smaker ganske godt. Kiwi har jeg også hørt skal være bra.

Lykke til, og håper dere finner noe som hjelper snart! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kiwi, druer, biola naturell, yougurt, ellers syrna melkeprodukter, grovt brød og ellers mat med mykje fiber er bra for magen. Naturris er og bra. Prøv og legg om kostholdet først før ein begynner med avføringsmidler. Avføringsmidler bør du kun gi i samråd med lege, for det kan vere vanedannende over lengre tid. Altså tarmane blir avhengig.

Banan, epler, polert ris, kvitt brød og søt melk bitt magen og kan gje hard mage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare føre på litt på den siste linja di HegeAE, umodne bananer (grønngule) er ikke bra for magen. Derimot godt modne bananer,di som har begynt å bli brune (selges til redusert pris i butikkene) er kjempe bra for fordøyelsen, eg bruke å kjøpe ein go del av di til redusert pris, så skrelle, for så å fryse å ha til smoothie:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He Heisann!

Da jeg tok keisersnitt 1gang, fikk jeg anbefalt å spise linfrø. Det skulle hjelpe på å holde magen i orden. Og det virker virkelig. Har en jente på 3 som i perioder sliter med å gå på do, og da gir jeg henne en brødskive som jeg strør 1/2s -1 ts linfrø på før jeg legger på litt syltetøy(det får hun ikke ellers så det er litt stas dette da) gi rikelig med vann å drikke, for deblir tørste.

Virker på både barn og voksne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...