Gå til innhold

Kan man bli akutt dårlig av jernamngel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hb på 11 og lurer på om det er skadelig for kroppen å gå slik frem til mandagen? Kan den synke drastisk?

Har hodepine, øresus og svimmelhet, og får ikke kommet meg til apotek før mandag. Er det farlig å gå så lenge med for lav hb?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11 er alt annet enn livstruende lavt og det er ingen krise ;)

Synker hb drastisk må det være fordi du blør kraftig eller noe annet er galt og da bør du komme deg til lege.

Skrevet

Regner med at du fikk vite hb av en lege/legesekretær? Hvis det var veldig farlig ville de nok sagt fra til deg, dessuten pleier vel ikke hb stige så brått igjen at det spiller noen stor rolle om du begynner med jerntilskudd nå eller på mandag. (Og hvis det er noen trøst har jeg vært under 11 i hb uten å ha vært dårlig i det hele tatt, tror du må ganske mye lenger ned for at det skal være farlig)

Skrevet

jeg er gravid i uke 30 og har hb på 7 :)

litt svimmel, men tar jern og c vitaminer :)

det er nok ikke farlig, jeg merket ikke noe til at jeg hadde lav hb før lege fortalte meg det, merket kun at jeg var svimmel.

går nok bra, kjøp ferromax og c vitaminer på mandag du, så stiger den nok :)

Skrevet

Legen min mente at den skulle ligge på 11.7, og at jeg måtte begynne med jerntabeletter.

Er gravid ja...

Skrevet

legen min sa at 20-140 er normalt for en ikke gravid :)

min har alltid ligget under dette

Skrevet

Ser av helsekortet for forrige graviditet at jeg varierte mellom 10,2 til 11,2 på målingene, helt problemfritt (for gravide er vel nedre grense for "normalt" 10 tror jeg, i stedet for 11).

Tok jerntilskudd etter anbefaling fra legen, og hun forklarte meg også at så lenge man ikke får altfor lav blodprosent er det en fordel at blodprosenten ikke er veldig høy heller i graviditeten.

Så kjøp deg jerntilskudd på mandag, og pass på å få i deg c-vitaminer også :-) Lykke til med graviditet :-)

Skrevet

Det er vel ferritin og ikke hb?

Skrevet

Jeg ble akutt dårlig, men det var fordi legen bare hadde sjekka blodprosenten min når jeg var hos ham, og ikke jernlageret. Ved førstnevnte er det jo bare det lille stikket som trengs, det andre trenger man blodprøve for å finne ut av. Hadde jo lav blodprosent, og så en dag bare orket ikke kroppen min mer. Fikk heldigvis hjelp til å ta blodprøve på ettermiddagen samme dag. Så det var jo ikke kun blodprosenten som var grunnen til at jeg var dårlig.

Men hodepine, øresus og svimmelhet kan jo komme av lav blodprosent, i alle fall hvis kroppen din er vant til å ha mer blod. Kommer jo an hvor i syklusen du er eller om du er gravid. Men får du i deg nok drikke? Jeg opplever i alle fall både hodepine og svimmelhet når jeg ikke har fått i meg nok væske og/eller mat, så det er det viktig du får i deg :)

Skrevet

Tok litt lang tid før jeg postla svaret, så ser nå at du er gravid. Da kan symptomene dine skyldes hormonet progesteron. Og da hjelper det med mye væske og å komme seg litt ut i frisk luft. Eventuelt kan det jo være lavt blodtrykk, da er det også viktig å få i seg væske, men en må også binde vannet i kroppen ved å spise noe salt, evt, spise lakris.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...