Gå til innhold

Uke 37+ og er veldig i tvil hvilken vei ungen ligger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

I jula er jeg ganske sikker på at den lå på tvers et par dager. Sa det til jordmor på første kontroll etter nyttår, som sa at nå ligger den iallefall rett vei, men gi beskjed om den snur seg.

Var på kontroll igjen i går, og hun trodde fortsatt den lå i hodeleie, men virka litt usikker. Jeg vet den ligger opp og ned, men om det er hodet eller rompa ned er jeg like vis om. Har de siste dagene kjent spart på venstre side, og det stemte med at jordmor trodde rompa var på høyre, jeg var enig. I dag har jeg hatt spark snart over hele magen, mangler bare nede til høyre. Den har ikke vært på tvers, men lurer veldig.

Noen som har noen erfaringer, eller som kan forklare litt? Sist hadde jeg bra kontroll på hvordan snuppa lå, men med denne ungen er jeg veldig i tvil.

Skal ringe jordmor i morgen og høre, så regner med hun sjekker, evt en UL (hun sa det kunne bli akutelt) men vil gjerne høre om noen har erfaringer.

Videoannonse
Annonse
Gjest Kira ønsker seg en til ♥
Skrevet

Barnet mitt lå med hodet ned helt frem til omkring uke 32. Da fant plutselig jordmor ut at hun lå i seteleie, og ved neste kontroll igjen lå hun i tverrleie. De siste mnd før termin vekslet hun mellom sete og tverrleie, og det var vanskelig å vite fra dag til dag hvordan hun lå. Hadde flere som kjente på magen min, og alle synes det var veldig vanskelig å finne ut eksakt hvordan barnet lå.

Var på kontroll på sykehuset (jordmor sendte meg dit fordi de hadde litt bedre utstyr), og da ønsket legene å foreta en vending. Noe jeg ikke ønsket, ettersom ungen beveget så mye på seg. Følte at det ville vært bortkastet mas både for meg og barnet.

De siste ukene før terminen lå hun kun i tverrleie. Legene lurte veldig på hvorfor, ettersom det er veldig sjelden. De kunne ikke finne noe galt med barnet, men bestemte seg for å ta planlagt ks noen dager før termin. Er veldig glad for det i ettertid, da det viste seg at jeg har en feil på livmoren som gjør at jeg kan få ruptur hvis jeg får rier.

Hvis barnet ditt ligger på tvers, så er det ikke så mye man får gjort med det. Er ikke så mange måter å komme ut på da gitt;) Men jeg har hørt fra andre om barn som snudde seg bare noen dager før termin, så det kan jo absolutt skjer. Kommer jo litt an på hvor god plass barnet har.

Forresten, når det kommer til sparking så følte jeg også noen ganger at jeg kjente spark overalt, bortsett fra ned mot høyre. Min lille lå med hodet nesten rett ut på høyre side av navlen min, kanskje litt ovenfor slik at det presset i ribbeina.

Lykke til, så håper jeg barnet ditt snur seg ned i tide;)

Skrevet

Jeg var også veldig usikker på hvordn babyen lå....Mest på grunn av at jeg kjente hikkingen best øverst i magen. Både jordmor og lege mente på kontrollene at han lå med hodet nede, men jeg var fortsatt usikker... Skikkelig ubehagelig følelse å ikke vite hvilken vei barnet ligger så sent i svangerskapet. Jeg spurte til og med jormor når hun skulle sjekke åpning, og det var da jeg for første gang fikk 100% bereftet at han heldigvis lå med hodet nede. Vil anbefale deg å få det bekreftet før fødselen er i gang, for det er forferdelig følelse å ikke vite...

Lykke til!! =)

Skrevet

Kjenner så mye bein mot hoftekammen på venstre side. Blir mer og mer sikker på den ligger feil. Kanskje tverrleie til og mer i dag. Jordmor var ikke på vakt i dag, men hun ringer over helga. Fortsatt 20 dager til termin, og tror ikke det skjer noe første uka, så stresser ikke så veldig, men kjenner jeg tenker mye på det. Kanskje jeg skal prøve noen kjerringråd. Har hørt noe om å legge rompa høyt og stå på alle fire for å lage mer plass så den kan snu seg lettere..

Skrevet

Har også hørt at det skal hjelpe babyen å snu seg med hode ned ved å krype på alle fire,

Skrevet

Venninna mi gikk ei uke på overtid og på kontrollen da fikk hun beskjed om at babyen var i seteleie og at det ble keisersnitt dagen etterpå. Da hun kom på sykehuset dagen etter hadde babyen snudd seg :-) Så det ble en normal fødsel. Tror babyen ordner opp selv av og til :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...