Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Lager alle disse så "firkanta" brød, eller er det noen som lager vanlige avlange brød også? Synes det er litt upraktisk med sånne store skiver.... Håper dere skjønner hva jeg mener:-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Har hatt brødbakemaskin i sikkert 5 år - og den har blitt brukt max 3 ganger!!!! Brødene blir så forferdelig svære... Her baker vi brød selv og legger de i vanlige, gammeldagse brødformer Selvom det hadde vært deilig å stå opp til nybakt brød kl 7 om morgenen! Men enig med deg, brødskivene blir aaaaltfor store =/
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Skal bake glutenfrie brød, og da er deigen litt vanskelig å jobbe med. Derfor jeg tenkte å bruke brødbakemaskin. Noen andre som vet om det finnes med "normal" form? HI
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Jeg vet ikke om det, men blir jo store hull i brødet, av brødbakemaskina! Litt irriterende det:( (Altså hull av "eltekrokene")
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #5 Skrevet 14. januar 2011 Jeg synes også det er irriterende med "hullet" etter eltekroken. Og som du sier: skivene blir alt for store. Men har hørt at de skal være greie å bruke til glutenfritt brød. (Men skivene blir jo like irriterende store da).
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #6 Skrevet 14. januar 2011 Vi har en wilfa brødbakemaskin. Og bruker det nesten uten unntak HVER dag. Den lager "vanlig" avlange brød. Ja de blir svære om du lager et stort brød, men om du ikke trenger det lager du rett og slett ikke et stort brød.. Vi lager et medium brød, og det holder for oss, da får vi 12skiver til frokost/matpakker + litt til kvelds. Hullene etter eltekrokene blir minimale om man bruker en kniv (NB MÅ være i plast for å ikke ødelegge teflonen) å "renser" rundt eltekroken før man tar den ut. Vi har en stor boks vi blander brødmel i (nok til ca en uke). Så setter vi "bakebollen" på kjøkkenvekta(en digitalvekt som kan nullstilles) og veier opp vann, mel og gjær. Bruker under 2min på brødbakinga hver dag. Eneste minuset med maskina er at den piper når den skifter fase. Vår er ganske gammel så kanskje de har gjort noe med det? Ellers må du være forsiktig å aldri bruke metall på bollen/eltekrokene for da går teflonen til helvete, og det er som kjent ikke spes. sunt.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Åh, så flott da. Trenger ikke store brød, for det er bare en som skal spise glutenfritt. Vi andre fortsetter nok med de brødene vi pleier. De oppskriftene jeg har sett til brødbakemaskin for glutenfritt brød, er jo til stort brød da, men det går gjerne an å tilpasse det? Hvis noen har oppskrifter, blir jeg veldig glad! :-) HI
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Bruker også wilfa. Maskinen er brukt mye, men i perioder så står den stille da. Men plukker den hele tiden fram igjenn. Og superkjekt hvis man er syk (er aleine) og ikke kommer seg ut for å handle. http://www.wilfa.no/katalog/product.php?productid=16150 Ulempen med maskina er at den piper litt unødvendig mye, men nå er det en stund siden jeg kjøpte min - så den er sikkert kommet med forbedringer.
Anonym bruker Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 Ps. Man kan kjøpe de vanlige pakkene - brød på 123, som du får i butikken. På siden står det forholdet som går til brødbakemaskin. Da tar jeg ca. 1dl. mindre mel enn det som står - og en halv dl mer med vann. Da tilsetter du bare vann, og vips. Det står mange oppskrifter i et blad som følger med maskina, også glutenfritt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå