Gå til innhold

Når sluttet ditt barn med bleie om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta vår på snart 4 1/2 bruker fremdeles bleie om natten :(

Har ikke prøvd uten..men hun tisser jo i bleien hver natt, så da tenker vi at hun ikke klarer å våkne hvis hun må på do..

Hvordan vennet dere barnet av med nattebleie?

Trenger råd og tips...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

min sluttet på natta samtidig som hun sluttet på dagen (2 år og 3 mnd). Jeg er av den mening at det blir forvirrende for barna å bruke bleie om natta når de ikke gjør det om dagen og at det derfor er lurt å slutte dag og natt samtidig. Dette er bare min mening altså og det fungerte veldig bra på jenta mi. Jeg tenker at det må være vanskelig for dem å skille på når de skal tisse i bleie og når de skal gå på do og jeg tror at så lenge bleie sitter på så tisser de i den av gammel vane. Kan du ikke prøve å la jenta di sove uten noen netter og se hvordan det går? Legg tisselaken under og give it a try?

Skrevet

Gutten min sluttet når han var 2,5 mnd, bare noen uker etter han sluttet på dagtid.

Var han selv som ikke ville ha på seg bleien på kveldstid. Han hadde før dette vært tørr om natten noen mnd, faktisk før han var tørr om dagtid.

Skrevet

hehehe, uff da.

Gutten min var 2 ÅR og 5 mnd;)

22:27

Skrevet

Ja i morgen blir det uten bleie og tisselaken.

HI

Skrevet

2 år og 3 mnd her også. Fant ut hun var ferdig på dagen, hun nekta bleie, og nekta også bleie om natta. Så da var det bare slutt...

Skrevet

hahaha...2.5 mnd ja..det var tidlig tenkte jeg:)

HI

Skrevet

Mine har arvet enuresen til pappa'n....

Ene var heldig og hadde effekt av Minirin med en gang. Andre er 10 år og bruker fortsatt bleie om natten, for medisinen virker ikke godt nok. bleien er våt hver morgen.....

Så det jeg vil si, er at ikke alle er klar til å slutte med bleie om natten. Dette har med det ubevisste å gjøre, og kan sjelden læres tidlig....

Skrevet

Jenta mi sluttet rett før hun fylte 3 år. Hun sluttet med bleie på dagtid en mnd før.

Jenta di er ikke unormalt sent ute, jeg vet om flere som ikke har sluttet med bleie om natta i den alderen der. Men du kan jo prøve noen netter uten, som ei over her sier. Kjøp et tisselaken, evt "engangstisselaken" som man får kjøpt på apoteket.

Lykke til:)

Skrevet

1. barn: 3 år

2.barn (er tre år og tre mnd) er ikkje avvent på natt enno og ikkje klar.

Ikkje stress. Husk at 10 5% av førsteklassingane ikkje er tørre på natta og 5 % av andreklassingane.

Skrevet

Godt å høre at det finnes noen som er senere også...

Er flau over at hun bruker bleie enda, men vi har jo ikke prøvd uten så det er jo vår feil, ikke jentas!

Jeg vet også om en som brukte nattbleie til 11års alderen men da er det en grunn til det...

Tror dettte går greit, hun er nok snart bleietørr..vi starter i morgen:)

takk for svar.

Skrevet

gutten min var vel litt over 4 år da han sluttet på dagen. Brukte bleie et par mnd til på natten. Da han hadde vært tørr flere dager på rad, og han skjønte at han måtte gå på do med en gang han våknet, fikk han prøve litt uten. I perioder gikk det bra, andre perioder så dårlig at bleien måtte på igjen. Bestemte meg for at han skulle slutte, og han var vel våt nesten hver natt i 14 dager. Plutselig snudde det og nå i løpet av den siste 1 1/2 mnd har han kanskje vært våt 1-2 ganger. Har plastikk i senga med madrassbeskytter fra IKEA over sånn at det ikke skal bli klamt. Han er foresten 4 år og 5 mnd nå. Vet at det er mange barn som fortsetter med bleie på natta til skolealder uten at det trenger å være noe galt.

Skrevet

Mine sluttet om natten samtidig som de sluttet om dagen, da var de ca 2 år og 3 månder.

Det jeg har hørt at av venninner som ikke har hatt det like lett, er at de gjerne tar barnet på do en gang i løpet av natten. slik at de ikke tisser i sengen. Og selvsagt ingen drikke etter de er lagt.

Men jeg har ingen erfaring med bleieslutt selv, fordi mine barn bare våknet en morgen og sa at de hadde sluttet.

Skrevet

Vi prøver med straks 4 åringen her nå... Tar ham opp og på do før jeg legger meg i 23.30 tida, da har han som regel tørr bleie neste morgen.

Hvis han får sove rundt er det våt bleie stort sett hver morgen.

Vi har vært syke her i 10 dager, men så snart alle er friske og raske, prøver vi uten bleie, men med tisselaken og en tur på do i 23 tida. Så får vi se om han klarer hele netter snart.

Vi har fellesvaskeri som er stengt halve lørdag og søndag, og det gjør det hele litt vanskeligere synes jeg... Kjedelig med våte laken som må ligge i opp til 2 dager.

Skrevet

Datteren min er 4.5 år og tisser i bleien hver eneste natt. På helsestasjonen anbefaler de ikke avvenning med nattbleien før ved 6 årsalder. Legen mente opp til 8 år var vanlig. Datteren min sover som en stein hver natt og det er nok derfor hun fortsatt tisser på seg. Hun hadde aldri våknet av et vått laken og å begynne å vekke henne midt på natten er jo helt tåpelig. Det vi gjør er å redusere væskeinntak de to siste timene før leggetid, og passe på at det siste hun gjør før hun legger seg er å tisse.

Helsesøster og lege mente det er helt misforstått at foreldre rusher barna på dette.

Datteren min var forøvrig tørr på dagen ved 2 år og 2 mnd alders og har aldri uhell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...