Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Må innrømme at jeg synes det er vanskelig å pusse tennene til datteren vår "ordentlig". Hun er bare 16 mnd, og enda ikke flink til å gape på kommando. Når hun forsøker så stikker hun alltid tungen ut, og synes det er vanskelig å komme ordentlig til. Hun er helt rolig og snill når vi pusser tennene, så sånn sett er det veldig greit. Er bare mor som sliter litt.... Hvor nøye pusser dere tennene til deres små, og har dere eventuelt noen tips til meg om hvordan jeg skal få tatt alle tennene godt? Hun har forresten 12 tenner, hvorav tre er jeksler.
Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 Jeg sliter også! har en gutt på 15 mnd. Han stikker også tungen ut, og er ikke så flink til å gape, han konsentrerer seg om helt andre ting.. Så jeg føler ikke at jeg får kommet til over alt, i allefall ikke godt nok. Spessielt fremtenne, oppe. Jeg vil også gjerne få noen tips
Trollemor75 Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Vi sliter veldig, og det føles som det blir verre for hver dag som går. Gutten blir 2 om ikke lenge, og har gått var å være lite hjelpsom (stikke tungen ut, bite på tannbørsten, ikke åpne munnen osv), til å slå seg helt vrang: han hyler, sparker, prøver å rømme, biter oss...eller rett og slett holder munnen helt lukket. Gleder meg til han får vett nok til å forstå at det er viktig, for inntil da har vi traumatiske tider på badet morgen og kveld. :-( Please, fortell meg at det blir bedre snart, noen!
Mamma´n til lillemor Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Har nok ikke noe tips til dere som har små som ikke gaper. Jeg har også dårlig samvittighet fordi vi burde pusset mer nøye, men det er søren ikke lett. Man leser jo at man ikke skal tvinge og lage noen maktkamp, men tannpuss har aldri vært populært her i huset. Lillemor er 18 mnd, og vi lirker og lurer hver kveld. Vi later som vi pusser på bamsen og så litt på hennes tenner, så leker vi at det er hunden som pusses og så hennes.... osv. Håper på enklere tider.
♡ A & E ♡ Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Mi på 1,5 er også likedan. Håpløst, så må nesten ty til makt for å komme til!
Gjest Kira ønsker seg en til ♥ Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Så godt å høre at vi er flere! Føler meg noen ganger som litt dårlig mor, når jeg sliter sånn med denne tannpussen. Forhåpentligvis blir det bedre jo eldre ungen blir.... da skjønner de kanskje mer av hva det vil si å gape;)
blomstre Skrevet 14. januar 2011 #7 Skrevet 14. januar 2011 Til utålmodige småtasser vil jeg annbefale tannbørsten med 3 sider! Så får man pusset alle flatene samtidig :-) http://www.apotekdirekte.no/ds_product_info.php?products_id=3815
Bassen&Spira <3 Skrevet 14. januar 2011 #8 Skrevet 14. januar 2011 Problemer med tannpuss her og! Gutten vår er snart 16 mnd.. Når vi skal pusse nekter han å gape, vrir seg alle veier og skriker. Gikk veldig greit når han bare hadde de to tennene nede. Vi pusser det vi klarer, også får han en fluor tablett etter tannpuss på kvelden. Stor stas!
Gulosten™ Skrevet 14. januar 2011 #9 Skrevet 14. januar 2011 På min gutt på 16 mnd funker det veldig fint å la ham holde en egen tannbørste i tillegg til den jeg bruker. Også vil han svært gjerne ha alle andre sine tannbørster, så vi har noen ekstra på lur som han kan "pusse selv" med.
BellaSuz Skrevet 14. januar 2011 #10 Skrevet 14. januar 2011 Hei, Jeg har en gutt på 2 år og ni mnd, og han var akkurat som din datter på den aldere....Ut med tunga, bite på tannbørsten, nekte å åpne munnen,- ja det var jammen ikke enkelt! Men ved å synge en sang (distrahere bort tannpussen) eller fortelle om noe, eller la barnet holde en tannbørste selv kan hjelpe på. Etterhvert som han ble større er han også flinkere til å åpne munnen og snakke om å pusse bort Karius og Baktus. For en uke siden kjøpte vi oss OralB og da ble det veldig spennende meed tannpuss, for de har egne barnetannbørstehoder, og Mikke Mus var en kjempeslager hos oss iallefall:-) Spennende å pusse med maskina! Ellers synes jeg det fungerte bra å ha han på fanget, holde fast hodet/haka, og enkelte ganger måtte jeg "dra ut" sidene på munnen for å komme til. Men så lege man gjør tannpuss til noe positivt, så tror jeg det bare kan bli bedre etterhvert.
lille sprelle Skrevet 14. januar 2011 #11 Skrevet 14. januar 2011 Tannpuss er ikke noe man må gi opp! Følgene gjør jo så vondt for de små! Jeg putter rett og slett en finger inn i munnen ved siden av tennene og får på den måten godt blikk inn og det gjør det greit å pusse. Stå bak barnet, eller har barnet på fanget med hodet i armkroken og puss i vei! Det kan også være lurt å gi fluor på kvelden. Det avhjelper litt om man ikke har kommet til over alt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå