Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #1 Skrevet 13. januar 2011 Blir litt oppgitt over bilgreiene her på landet, så nå må jeg bare få det ut, hehe:-) Her vi bor er det nemlig snålt og rart å ikke ha suv eller i det minste store stasjonsvogner, og bilkulturen står sterkt. Bil er det sterkeste statussymbol vi har her, rett og slett. Vi har en veldig gammel stasjonsvogn, og da vi trengte en bil til, falt valget på en ganske så liten bil med lite bagasjerom. Men helt ny, og veldig trygg. Dette er nå hovedbilen vår, og vi trenger ikke noe større, selv om vi har to barn. Den dekker 99% av behovene våre, så vi er superfornøyde. Endel av vennene våre rister på hodet av oss for bilvalget vårt, noen flirer overbærende og andre kan ikke fatte og begripe hvorfor vi ikke vil ha en stasjonsvogn. Hehe, de syns vi valgte en bil etter hjertet og ikke fornuften, og er overbevist om at vi vil angre om kun kort tid. Er stor bil et statussymbol der du bor ?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #2 Skrevet 13. januar 2011 En liten bil er mer miljøvennlig enn stor bil. En liten bil koster mindre enn en stor bil. Dere valgte en bil som dekker deres behov, og ikke mer. Dere forurenser mindre enn deres venner, og har mindre billån enn det dere ville ha hatt med stor bil. Dette gir dere bedre samvittighet, og økonomisk frihet. De fleste burde tenke som der. Syns dere var flinke som kjøpte ut fra behov, og ikke ut fra hva "alle" andre mener.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #3 Skrevet 13. januar 2011 Nei... merker lite til det. Men det kan også ha noe med hvem jeg omgås, kanskje? Tror nemlig at det i noen kretser er et must med SUV osv. Store og høye og ikke minst NYE biler Ser en del av dem på veien rundt her også. Jeg har stasjonsvogn, og er superfornøyd med den. 10 år gammel er den, men ALT er tipptopp med den. Skal bare skifte et litt slitt hjullager snart, så er der ikke mer galt Og det beste er at jeg har IKKE billån som suger penger hver måned ;D
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #4 Skrevet 13. januar 2011 Her er det status å kjøre miljøvennlig. Det blir rynket på nesen av folk som kjører digre miljøbomber uten god grunn.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #5 Skrevet 13. januar 2011 Elsker stasjonsvogna mi, og må ha så stor bil, men liker ikke SUV-er, forurensende og ego.bil.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #6 Skrevet 13. januar 2011 Helt riktig som du sier - vi valgte bevisst en liten bil med veldig lavt co2-utslipp. Den bruker lite drivstoff, tar lite plass og det føles rett og slett bra å ha valgt en liten bil. I mine øyne er store biler "ut", men absolutt in her i området, haha:-D (men skjønner at mange familier trenger større biler, altså)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #7 Skrevet 13. januar 2011 Skjønner selvfølgelig at familier har forskjellige behov, det har jeg all respekt for. Men dette å blåse seg opp på store, feite miljøbomber er bare så teit;-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #8 Skrevet 13. januar 2011 Dritt i om de ler vel, la de le...hjelpes. Så fint dere har en bil som passer DERE, er vel ikke naboen dere skal tilfrestille?
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #9 Skrevet 13. januar 2011 Neida, bevares, det er ikke naboen som skal kjøre bilen vår:-) Jeg blir bare noe oppgitt en gang i blant, for bilkulturen er så ekstrem her.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #10 Skrevet 13. januar 2011 Jøss, nei her er det ikke sånn... Vi har 2 stasjonsvogner, av en eller annen merkelig grunn. Jeg hadde en, gubben kjøpte en, så skulle jeg ha ny, og måtte kjøpe en fort og gæli. Vi har absolutt ikke noe behov for mer enn én stasjonsvogn nå, så jeg ønsker meg en liten snerten konebil!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #11 Skrevet 13. januar 2011 Jøss,er så rart å tenke på hvor forskjell det er fra sted til sted,hva som er status og ikke:) Men,hva slags bil har dere kjøpt da??
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #12 Skrevet 13. januar 2011 Vi har en Volvo C30. Veldig miljøvennlig og kom veldig godt ut i NCAP-testene. Dekker alle behovene våre, og ungene har god plass baki.
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #13 Skrevet 13. januar 2011 Jeg har ikke peiling på biler (har ikke lappen, det er mannen min som kjører), og for meg er ikke bil et statussymbol. Men nå er det nå slik at vi har en høy bil (suv) pga bekkenet mitt, jeg kommer meg nesten ikke opp av en lav bil. Hadde jeg hatt lappen, ville jeg valgt en liten, men høy bil til meg selv :-)
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #14 Skrevet 13. januar 2011 "Alle" rundt oss har biler med store baggasjerom, det er så praktisk altså... De fleste har et gedigen billån ved siden av, men så sant det ikke er porche er bil et nødvendig ånde her. Jeg har en liten suv og møter "Har du ikke tenkt til å ta med deg noe du eller?" Ehh, nei... Jeg vil ikke ha bilen full av dritt hele tiden. Jeg får plass til det jeg trenger og hvis den viser seg å være for liten har jeg henger, jeg kan kjøpe takboks og det beste med hele bilen er at jeg hadde råd til den!!
Anonym bruker Skrevet 13. januar 2011 #15 Skrevet 13. januar 2011 Join the club! Vi er en familie på 3 som kjører en 2004 2-dørs Nissan Micra. Koster ingenting i bensin (450 NOK annenhver uke), aldri på verksted, tar ingen plass å parkere... Når jeg ble gravid sa alle at "nå skal dere kjøpe en stasjonsvogn", men jeg er fornøyd med bilen min. Men jeg blir mobbet på jobb pga "direktørbilen" min, min lederstilling passer tydeligvis best med en annen type bil. Klart det er litt smått av og til, men vi pakker smart og får som regel plass til alt. Det vi ikke får plass til har vi som regel ikke virkelig behov for. Nå skal vi antakelig skifte ila året (ikke helt ung lenger, og mannen har fått 0% billån fra jobben), men jeg har ikke tenkt å kjøpe større enn jeg må og i hvert fall ikke stasjonsvogn. Er altfor vant til å ha en bil som er billig i drift.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå